منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

کلیه عضو ارگانی حیاتی در بدن انسان است که به تنظیم و حفظ ترکیب شیمیایی خون، از بین بردن مواد زائد و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این، کلیه‌ها وظیفه تنظیم میزان آب و الکترولیت‌های بدن را نیز بر عهده دارند. کلیه درد یکی از دردهای تحمل‌ناپذیر و آزاردهنده است که هرکسی را دچار می‌کند. زمانی که به هر دلیلی یکی از کلیه‌ها یا مجاری مرتبط با کلیه مانند مثانه به مشکل خورده و دچار آسیب و نارسایی شوند، درد کلیه چپ، درد کلیه راست و یا درد در هردوی آنها شروع خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در رابطه با درد کلیه در اثر سرما باید گفت بر خلاف باور عامه که فکر میکنند درد کلیه با سرما در ارتباط است؛ علت ایجاد درد در کلیه هیچ ارتباطی به سردی یا گرمی ندارد. علل ایجاد درد در کلیه ها می تواند مواردی از قبیل سنگ های کلیه، کیست کلیه، سنگ حالب ،عفونت، التهاب کلیه ها و ... باشد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که روشهای درمان این قبیل دردها را در ادامه معرفی خواهیم کرد. توجه داشته باشید هر دردی که مشکوک به ارتباط با کلیه است باید توسط پزشک متخصص بررسی گردد.

علت درد کلیه

درد در کلیه‌‌ها می‌تواند به علت مشکلات مختلفی در این عضو ایجاد شود. برخی از علل درد در کلیه عبارتند از:

  1. عفونت کلیه: عفونت کلیه ممکن است باعث درد و سوزش شود.
  2. التهاب کلیه: التهاب کلیه ممکن است باعث کلیه درد و علائم دیگر مانند تب و خستگی شود.
  3. سنگ کلیه: وجود سنگ می‌تواند باعث درد و ناراحتی شدید شود و فرد نیاز شدید به درمان سنگ کلیه فوری پیدا می کند.
  4. کیست کلیه: کیست کلیه ممکن است باعث کلیه درد شود و در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
  5. تنگی در لوله ادراری: تنگی لوله ادراری نیز می‌تواند باعث کلیه درد شود؛ زیرا فشار روی کلیه را افزایش می‌دهد.
  6. تروما یا ضربه به کلیه: ضربه نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند درد کلیه را ایجاد کند.
  7. بیماری‌های سیستمیک: بیماری هایی مانند دیابت و آمیلوئیدوز ممکن است باعث آسیب به کلیه شوند که در نتیجه درد را ایجاد می‌کند.

درد کلیه کجاست و چه ویژگی هایی دارد؟

درد کلیه معمولاً در پشت، زیر دنده‌ها و در دو طرف ستون فقرات احساس می‌شود. این درد می‌تواند به مناطق دیگر از جمله نواحی زیر گسترش یابد:

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه

علائم همراه درد کلیه

گاهی اوقات درد کلیه می‌تواند با علائم دیگری مانند موارد زیر همراه باشد:

تشخیص افتراقی درد کلیه و درد پهلوها بر اثر سرما

هیچ یک از این دردها، علائمی مبنی بر این که بر اثر سرما یا گرما یا حرکت های خاص ایجاد شده باشند، از خود به نمایش نمی گذارند. در حقیقت تمامی این دردها، با درد در جدار پهلو و عضلات آن آغاز می شود. از جمله علائم مربوط به این دردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اول صبح شدید هستند.
  2. با گرم کردن از بین می روند.
  3. انجام حرکت های کششی به از بین رفتن و کاهش درد شدیداً کمک می کند.

پیشگیری از شبهه درد کلیه بر اثر سرما

در فصول سرد برای درمان درد ناشی از سرما باید کلیه‌ها را با کمربند پهن یا شال گرم نگه دارید. نوشیدن آب به مقدار کافی را نباید فراموش کنید. این موارد می‌توانند در کاهش درد مؤثر باشند.

اینستاگرام دکتر صالحی

درمان خانگی درد پهلوها بر اثر سرما

مصرف داروها به موقع و منظم

افرادی که به بیماری کلیوی دچار می شوند، ممکن است نیاز باشد برای رفع درد خود از دارو استفاده کنند. دردهای کلیوی مزمن، مثل CKD و مرحله نهایی از بیماری کلیه که با نام ESKDشناخته می شوند، همواره با مصرف دارو کاهش خواهند یافت. کسانی که از بیماری کلیوی رنج می برند، ممکن است از داروهای دیگری برای رفع مشکلات و بیماری های دیگری در بدن استفاده کنند که از جمله آنها می توان به داروهای کنترل کننده دیابت اشاره کرد.

بسیار مهم است که این داروها حتماً سر وقت خود مصرف شوند و از قطع کردن آنها به صورت خودسرانه خودداری کنید. اگر تا پیش از سرد شدن هوا و رسیدن به فصل سرما، داروهای شما به اتمام رسیده، اما هنوز باید آنها را مصرف کنید، در اسرع وقت برای خرید داروها و تکمیل آنها اقدام کنید.

چکاپ های پزشکی منظم و پی در پی

بیماری کلیوی از آن دست بیماری هایی است که باید پیگیری شود و درمان آن به تعویق نیفتد. در صورتی که مدتی می شود به پزشک مراجعه نکرده اید، برای چکاپ به پزشک سر بزنید. معاینه شما پیش از شروع فصل سرما بسیار مهم است. سرما بدن شما را ضعیف می کند و این موضوع می تواند به ناتوانی شما بیافزاید.

تزریق واکسن های ضروری

بیمارانی که به مشکلات کلیوی دچار هستند، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند. این افراد ممکن است به راحتی در معرض بیماری های مختلف قرار بگیرند. از همین رو مهم است که تا این بیماران، حتماً واکسن هایی مثل واکسن آنفولانزا و کرونا را به موقع دریافت کنند. برای این منظور باید با پزشک مشورت کنید و در صورت توصیه او، نسبت به دریافت واکسن اقدام نمایید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی و مرطوب نگه داشتن پوست در این شرایط، بسیاری از مشکلات بیماران کلیوی را برطرف خواهد کرد.

تحرک خود را خانه حفظ کنید.

عدم تحرک می تواند سبب گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلانی و دردهای ناشی از آن شود. از همین رو باید تحرک خود را حفظ کنید. در این خصوص می توانید تمرینات ورزشی را پیش بگیرید.

غذاهایی بخورید که شما را گرم نگه می دارند.

با این حال ممکن است با وجود رعایت تمامی موارد گفته شده، همچنان شما در اثر سرما دچار درد کلیه شوید. به این منظور ابتدا باید در صدد یافتن منشأ درد کلیه خود بر آیید. در صورتی که به پزشک مراجعه کردید و مشکل خاصی در کلیه ها مشاهده نشد، می توانید با مشورت پزشک از داروهای مسکن ضد التهاب مانند بروفن، نوافن، ژلوفن استفاده کنید. همچنین استفاده از پمادهای گرم کننده موضعی می توانید پهلوهای خود را گرم نگه دارید.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)

گلومرولونفریت یکی از بیماری های کلیوی است. در این بیماری گلومرول ها دچار التهاب می شوند. ... ادامه مطلب

وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین