منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / استاز و ورم كليه چیست و چگونه درمان میشود؟

استاز و ورم كليه چیست و چگونه درمان میشود؟

ورم کلیه وضعیتی در دستگاه ادراری است که در آن یک یا هر دو کلیه متورم می شوند. این به این دلیل است که ادرار به طور کامل از بدن تخلیه نمی شود. استاز کلیه یعنی سلول ها (نفرون های) کلیوی در دفع مواد ناخالصی و در دفع ادرار (مثل کراتینین ادرار) موفق عمل نمی کنند. بسته به علت زمینه ای، روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. ورم کلیه یا هیدرونفروز شرایطی است که در آن یک یا هر دو کلیه به دلیل تخلیه ناقص مجاری ادرار متورم می شوند. می تواند ناگهانی یا مزمن، جزئی یا کامل، یک طرفه یا دو طرفه باشد و می تواند در هر نقطه از مجرای ادرار از دهانه کلیه ها تا حالب ها (تخلیه کلیه ها به مثانه)، مثانه و مجرای ادرار (تخلیه مثانه) رخ دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مشکلات مربوط به هر یک از این ساختارها ممکن است باعث اختلال در تخلیه سیستم ادراری و ذخیره مایع و فشار شود. اگر تنها یکی از کلیه ها تحت تأثیر قرار گیرد، این بیماری ورم کلیه یا هیدرونفروز یک طرفه نامیده می شود. اگر هر دو کلیه تحت تأثیر قرار گیرند، ورم کلیه دوطرفه نامیده می شود. هیدرونفروز ممکن است منجر به کاهش عملکرد کلیه شود. اگر فوراً این بیماری درمان نشود، ممکن است آسیب دائمی برای کلیه یا کلیه ها رخ دهد و منجر به نارسایی کلیه شود.

دلایل ورم کلیه

دلایل زیادی برای ابتلا به هیدرونفروز وجود دارند. در بزرگسالان شرایطی که اغلب باعث هیدرونفروز می‌شوند عبارتند از:

سایر دلایل احتمالی هیدرونفروز عبارتند از:

استاز و ورم كليه

در زنان ممکن است هیدرونفروز در نتیجه‌ی موارد زیر رخ دهد:

علائم ورم کلیه

در هیدرونفروز یا همان ورم کلیه، کلیه ‎ها به دلیل فشار اضافی روی دستگاه ادراری که از نوعی انسداد ناشی شده، بزرگ می شوند. همین مسئله به مرور زمان باعث آسیب بافت کلیه و کاهش عملکرد کلیه ‎ها می‌شود. شدت نشانه‌ها به مدت زمانی بستگی دارد که انسداد در کلیه‌ها باقی مانده است؛ یعنی هر چه زمان بیشتری از این مشکل بگذرد، علائم هم تشدید می‌شوند. افزایش دفعات ادرار و افزایش نیاز به ادرار کردن از علائم اولیه هیدرونفروز است. نشانه‌های شدید ورم کلیه عبارت‌اند از:

موارد مزمن انسداد و فشار در کلیه باعث افزایش بروز عفونت دستگاه ادراری می‌شود. عفونت ادراری می‌تواند با علائم زیر خود را نشان بدهد:

تشخیص استاز و ورم کلیه

  1. معاینه فیزیکی: پزشک از شما در مورد علائمی که دارید می پرسد و ناحیه نزدیک کلیه ها و مثانه را از نظر حساسیت یا تورم معاینه می کند. پزشک ممکن است در مورد سابقه پزشکی شما و سابقه پزشکی خانواده شما بپرسد. پزشک شما به دنبال تورم لگن خواهد بود. مردان ممکن است نیاز به معاینه رکتوم داشته باشند تا مشخص شود که آیا پروستات بزرگ شده است یا خیر. زنان ممکن است نیاز به معاینه لگن داشته باشند تا بررسی کنند که آیا مشکلی در رحم یا تخمدان وجود دارد یا خیر.
  2. آزمایش ادرار: نمونه ادرار جمع آوری و آنالیز می شود تا مشخص شود که آیا خون، کریستال های سنگ یا هر گونه عفونت و باکتری وجود دارد یا خیر.
  3. آزمایش خون: برای تعیین وجود عفونت ممکن است یک شمارش کامل خون انجام شود. آزمایشات عملکرد کلیه شامل کراتینین، GFR تخمینی (eGFR) و نیتروژن اوره خون (BUN) ممکن است انجام شود.
  4. روش های تصویربرداری: آزمایش اصلی انجام شده سونوگرافی است. این نیازی به تشعشع ندارد. سی تی اسکن یا ام آر آی ممکن است لازم باشد.

آیا استاز کلیه خطرناک است؟

باید توجه داشته باشید که اگر ورم کلیه شدت پیدا کند، ممکن است باعث آسیب دائمی به کلیه شود که در نتیجه آن بیمار نیاز به دیالیز و پیوند کلیه خواهد داشت؛ بنابراین هرگونه علائم هشدار دهنده‌ی اولیه باید به سرعت پیگیری شود و اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.

اینستاگرام دکتر صالحی

درمان استاز کلیه

در اکثر موارد با درمان عامل اصلی ایجاد کننده می‌توان به طور کامل ورم کلیه را درمان نمود که در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد:

پیشگیری از استاز کلیه

از آنجایی که ورم کلیه ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است، پیشگیری از آن بستگی به اجتناب یا درمان فوری عامل آن بیماری دارد. برای مثال، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را می‌توان با روی آوردن به یک رژیم غذایی کنترل اگزالات و نوشیدن مایعات کافی کاهش داد. برخی داروها ممکن است برای بیمارانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند تجویز شوند.

برای کسب اطلاعات جامع درباره زگیل تناسلی ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مصطفی زیدی نظری [ 1402-03-18 ]
استاز کلیه برای همسرم بطور خفیف تشخیص داده شده ازراهنمایی های متن کامل این رساله ممنونم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین