واریکوسلمشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

‌عوامل بسیار زیادی در سلامت و رشد پروستات در آقایون موثر است که سهل انگاری در بعضی از آن‌ها می‌تواند موجب مشکلات و بیماری‌های بسیاری شود. بیماری‌های پروستات فقط برای میانسال‌ها و افراد مسن نیست، چراکه جوانان نیز درگیر می‌شوند.

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

پروستات و رشد آن

اورولوژیستها بیان می‌کنند که در بدو تولد، غده پروستات ریز است. هنگامی که سطح تستوسترون در دوران بلوغ افزایش می‌یابد، پروستات به سرعت رشد می کند. در 20 سالگی اندازه آن دو برابر می‌شود.

رشد برای دو دهه بعد از آن کند می‌شود و پروستات معمولاً برای سال‌های زیادی مشکلی ایجاد نمی‌کند. کمتر از 10٪ مردان 30 ساله دارای مشکل بزرگ شدن پروستات هستند. وقتی مردان به 40 سالگی می رسند، پروستات جهش رشد دوم را تجربه می کند. نیمی از مردان تا رسیدن به سن 60 سالگی درگیر با بزرگ شدن پروستات هستند و تا 85 سالگی 90٪ مردان به عارضه بزرگ شدن پروستات دچار هستند.

بزرگ شدن پروستات

تورم یا ورم پروستات که یک غده ی تناسلی ترشحی می‌باشد، زمانی اتفاق می‌افتد که مایع فراوان در آن تجمع پیدا کند و نیز می‌تواند به علت بیماری پروستات به وجود آید. جوانانی که مبتلا به التهاب پروستات می‌شوند، اولین علامتی که آنها را رنج می‌دهد و موجب نگرانی آن‌ها می شود، نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار است.

پزشکان اگر التهاب پروستات را در مرحله ی اولیه که حاد می‌باشد، تشخیص ندهند، به طرف حالت مزمن رفته و در این حالت، فرد جوان به مسائل روحی روانی مبتلا می‌شود، علاوه بر آن پروستات مزمن درمان طولانی مدت را طلب می‌کند.

با بزرگ شدن پروستات ، این عضو ممکن است به بافته های اطراف حمله کرده و باعث تحت فشار قرار گرفتن مجرای ادرار، مثانه و مشکلات ادراری شود. در موارد شدید، پروستات ممکن است مجرای ادرار را مسدود کند و باعث احتباس ادرار شود. گزینه های درمانی زیادی برای این بیماری وجود دارد. از تغییر سبک زندگی گرفته تا دارو و جراحی.در زمان مواجهه با مشکل بزرگ شدن پروستات،دکتر متخصص ارولوژی بهترین گزینه برای گرفتن مشاوره و کمک می‌باشند.

پروستات خوش‌خیم

هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات به عنوان هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات نیز شناخته می‌شود. BPH باعث سرطان پروستات نمی‌شود و بر توانایی برای تولید مثل تأثیر نمی‌گذارد. همچنین مشکلات نعوظ نیز ایجاد نمی‌کند. هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) به طور کلی در مردان بالای 50 سال شایع بوده و در کودکی بسیار نادر است. در تحقیقات تا به امروز، کمتر از پنج مورد زیر 18 سال گزارش شده است.

عامل سن و ژنتیک

سن خود عامل اصلی خطر برای BPE / BPH و LUTS است. روند پیری شامل تغییر در میتوژنز سلولی و هموستاز هورمونی در غده پروستات است که بعداً منجر به انحراف کروموزومی و آپوپتوز می‌شود. پیری همچنین با التهاب و بیماری ریز عروقی همراه است، که ایسکمی و استرس اکسیداتیو را تحریک می‌کند و یک محیط مساعد برای BPH فراهم می‌کند.

طی چند سال گذشته یک پیوند ژنتیکی برای BPH بالینی در مردان زیر 60 سال مورد بررسی قرار گرفته است. شواهد نشان می‌دهد که بزرگ شدن پروستات یک بیماری ارثی است. علاوه بر این، گفته می شود که عامل ژنتیکی 72٪ افزایش خطر ابتلا به LUTS متوسط یا شدید در مردان مسن را تشکیل می دهد.

علت بزرگ شدن پروستات

علائم بزرگ شدن پروستات

فشار پروستات در زمان بزرگ شدن پروستات، بر روی مجرای ادرار باعث قطع جریان یا ضعیف شدن ادرار می‌شود. علائم دیگر عبارتند از:

شدت این مشکلات به میزان فشار بزرگ شدن پروستات، بر مجرای ادرار بستگی دارد.

مجموعه دیگری از علائم زمانی اتفاق می افتد که ادرار جمع شده در مثانه باعث تحریک شود. این علائم عبارتند از:

در صورت تخلیه کامل مثانه، عوارض بالقوه جدی ایجاد می‌شود. ادراری که از مثانه خارج نشود می‌تواند منجر به رشد باکتری شود که می‌تواند باعث عفونت های مکرر دستگاه ادراری شود.

همچنین، به دلیل تجمع بقایا و مواد شیمیایی، سنگ های ادراری می‌توانند در مثانه ایجاد شوند. رگ‌های خونی شکسته، اغلب به دلیل پارگی یا بزرگ شدن رگ‌های سطح داخلی پروستات می‌توانند باعث خون در ادرار شوند. خون در ادرار همچنین می‌تواند در اثر کشش ناگهانی دیواره مثانه ایجاد شود. در صورت عدم درمان، ادرار موجود در مثانه می تواند به داخل کلیه‌ها برگردد، که با گذشت زمان باعث نارسایی کلیه می‌شود. در این موارد بدون وقفه باید بهمتخصص کلیه مراجعه بشود.

علائم ادراری بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و افتراق آن از دیگر عوامل چیست؟

روش‌های زیر به تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و همچنین تشخیص دیگر علل بروز نشانه های ادراری کمک می‌کند. این روش ها بر اساس صلاحدید متخصص ارولوژی توصیه می‌شوند:

1. سونوگرافی و ارزیابی میزان ادرار باقی‌مانده
  2. آزمایش کشت و کامل ادرار
  3. عکس رنگی از مجرای ادراری
  4. سیستوسکپی
  5. نوار مثانه (تست یورودینامیک)
  6. آزمایش PSA

آیا بزرگی پروستات در جوانان باعث بروز سرطان می شود؟

بزرگی پروستات یک فرآیند خوش خیم هست، به همین خاطر نام دیگر آن بزرگی خوش خیم پروستات می‌باشد و بیماری پیش بدخیمی محسوب نشده و منجر به بروز سرطان در آینده نمی‌شود.

آیا بزرگی پروستات در جوانان باعث ناتوانی جنسی می‌شود؟

اگرچه احتمال بروز بزرگی پروستات وناتوانی جنسی غالبا با بالا رفتن سن افزایش می‌یابند؛ ولی بزرگی پروستات تاثیری در کاهش توان جنسی ندارد و فعالیت جنسی هم تاثیری در کوچک یا بزرگ شدن پروستات ندارد.

درمان بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

در مردان جوان حفظ توان جنسی و بویژه توان انزال از نکات مهمی است که در حین درمان بزرگی پروستات بایستی مراقب بود تا خللی متوجه این دو عملکرد نشود. داروهایی که در درمان بزرگی پروستات در جوانان استفاده می شود به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند:

1. داروهایی که از طریق تاثیر بر روی ماهیچه های موجود در پروستات باعث شل شدن ماهیچه ها و در نتیجه رفع تنگی مجرای اداری و باز شدن مسیر خروج ادرار می‌شوند. از این دسته داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  2. تامسولوسین : بدلیل انزال خشک و ممانعت از خروج منی کمتر در جوانان استفاده می‌شود.
  3. ترازوسین
  4. پرازوسین
  5. آلفازوسین
  1. فیناستراید
  2. دوتاستراید

این دسته ی دارویی با توجه به کاهش میل و توان جنسی کمتر در جوانان تجویز می‌شود.پزشک براساس سن بیمار، شدت علائم، بیماری های همراه، نتایج آزمایشات، سونوگرافی و شرایط کلی بیمار تصمیم می گیرد که چه دارویی و برای چه مدتی برای بیمار مناسب‌تر است.در حالی که اقدامات پزشکی مناسب در درمان بزرگ شدن پروستات ضروری است، بسیاری از درمان های طبیعی وجود دارد که می‌تواند علائم پروستات بزرگ در مردان جوان را کنترل کند. این روش‌های خانگی عبارتند از:

زمان تخلیه ی ادرار

این کار کاملا یک درمان طبیعی موثر برای کنترل علائم پروستات بزرگ است. حتی اگر احساس تخلیه ی ادرار ندارید هر نیم یا یک ساعت یک بار به دستشویی بروید، این کار نه تنها کنترل فوری ادرار را بر عهده خواهد داشت، بلکه فشار روی مثانه و پیشابراه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تخلیه به موقع ادرار

هر وقت نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید. سعی نکنید ادرار را نگه دارید این باعث استرس اضافی به مثانه و پیشابراه، به خصوص در موارد پروستات بزرگ شده می‌شود. بنابراین هر وقت احساس نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید، این یک راه طبیعی برای کنترل بر تخلیه ادرار به علت بزرگی پروستات در مردان جوان است.

نوشیدن آب زیاد

نوشیدن مقدار زیادی آب پیشابراه را از باکتری پاک می کند و همچنین مثانه را آرام می‌کند و از این رو کاملا طبیعی برای درمان علائم پروستات بزرگ در مردان جوان است.

ورزش منظم

این نیز یک درمان موثر طبیعی برای پروستات بزرگ است. این کار نه تنها فشار در پیشابراه را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش علائم پروستات در جوانان می‌شود. بهترین ورزش برای این وضعیت منقبض و شل کردن عضلات کف لگن است. انجام این تمرین در طولانی مدت در آرام سازی التهاب غده پروستات و درمان پروستات موثر است.

علت بزرگ شدن پروستات در جوانان چیست؟

بزرگی پروستات یا پروستات بزرگ شده یک وضعیت پاتولوژیک دستگاه ادراری است که در آن غده ى پروستات متورم و ملتهب می شود. کار پروستات تولید مایع منی است. بزرگی پروستات باعث فشار بر پیشابپراه و کاهش تخلیه ی ادرار می‌شود.

البته دلایل بزرگ شدن پروستات مشخص نیست اما مطالعات نشان می‌دهد که تغییر هورمون جنسی مردانه ممکن است علت این بیماری باشد. معمولا در افراد مسن رخ می‌دهد. بر اساس مطالعات علت بزرگی پروستات در مردان جوان می‌تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری‌های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد.

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌ تلفن35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعدالله محمودی [ 1402-08-08 ]
ایامسایل جنسی برای پروستات ضرر دارد

محمد [ 1402-07-21 ]
با عرض سلام بنده ۴۶سال سن دارم دوسه سال پیش سونوگرافی گرفتم پروستاتم بزرگ شده بود ودکتر فیتستراید تجویز کرد تا این دارو را مصرف میکنم تکدر ادرار من خوب میشه ولی میل جنسی را خیلی کم میکنه و همچنین روی نعوذ خیلی اثرمیزاره شما بفرمائید چه دارویی مصرف کنم؟

بهرام تقوایی [ 1402-03-26 ]
سلام خیلی ممنون از شما بابت اطلاعات آگاه کننده برای بیماری پرستات خسته نباشید

اسدالله رحمانی [ 1402-02-06 ]
آیا بزرگی پروستات با سرطان پروستات فرق دارد یا خیر؟

ابوالفضل پاوندی [ 1401-11-10 ]

ناصر سالاری رشید [ 1401-07-23 ]
با عرض سلام و خسته نباشید از شما بنده در اندونزی زندگی میکنم حدود ۴ سال هستش که به بیماری تکرار ادرار بیش از حد بخصوص در شب مبتلا هستم و وقتی که غذا می خورم فورا ادرارم میگیرد در روز بیش از ۱۵ بار باید تخلیه مثانه داشته باشم پیش دکترهای اندونزی رفتم می گویند چیزی نیست . آیا بنده به بزرگی پروستات مبتلا هستم.۲۹ساله

ناصر [ 1400-11-07 ]
بعدازانزال وکار سنگین دچار شکم درد و بیضه درد شدید می شوم

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب