منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / دانستنیهای جراحی پروستات از طریق مجرا

دانستنیهای جراحی پروستات از طریق مجرا

پروستات یک بخش از دستگاه تولید مثل مردان است. این غده کوچک و گرد در قسمت قاعده مثانه قرار دارد و میزنای که مسیر هدایت خروج ادرار از مثانه به خارج از بدن است را احاطه کرده است. غده پروستات به تولید مواد مغذی برای اسپرم می‌‌پردازد و در هنگام انزال بخشی از مایع شیری رنگ منی را به وجود می‌‌آورد. با بالا رفتن سن مردان سلول‌های پروستات شروع به متورم شدن خواهند کرد و به این ترتیب اندازه پروستات بزرگ می‌‌شود که به این وضعیت هایپرپلازی خوش خیم پروستات گفته می‌‌شود و به معنای رشد بیش از حد سلول‌های پروستات است.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً این وضعیت خطرناک نیست؛ اما گاهی پروستات آنقدر بزرگ می‌شود که به میزنای فشار وارد ‌کند و باعث می‌‌شود که دفع ادرار دشوار باشد و فرد با علائم و نشانه‌های مربوط به ادرار مواجه شود. عمل پروستات، جراحی برای خارج کردن آن قسمت از پروستات است که در حال وارد کردن فشار به میزنای می‌ باشد تا دفع ادرار راحت تر انجام شود. جراحی بسته تراش پروستات (TURP) یک روش جراحی برای برداشتن قسمت‌هایی از غده پروستات از طریق آلت تناسلی است.

این جراحی نیازی به ایجاد برش ندارد. این روش یک گزینه عالی برای تسکین علائم بزرگ شدن پروستات یا بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) پروستات است. این روش، یکی از رایج ترین روش‌های جراحی است که برای بیماری خوش خیم پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات نیز برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری تنها برای درمان علائم بیماری انجام می‌گیرد و بر درمان کامل بیماری تأثیر ندارد. برای مثال، اگر بیمار به دلیل سرطان پروستات قادر به ادرار کردن نباشد و امکان جراحی برای برداشتن پروستات وجود نداشته باشد، از روش درمانی TURP استفاده می‌شود تا امکان خروج ادرار برای فرد مهیا شود.

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.

عوامل خطر بزرگی غده پروستات

 جراحی پروستات از طریق مجرا

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

عوارض بزرگی خوش خیم پروستات

۱- اختلال در تخلیه ادرار

ممکن است برای تخلیه ی ادرار به یک لوله (کاتتر) در مثانه احتیاج داشته باشید. برای رفع احتباس ادراری در برخی مردان با پروستات بزرگ شده به عمل جراحی نیاز است.

۲- عفونت دستگاه ادراری

ناتوانی کامل در تخلیه ی ادرار شانس ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. اگر عفونت های دستگاه ادراری مکرراً اتفاق افتد ممکن است به جراحی برای برداشتن قسمتی از پروستات احتیاج باشد.

۳- سنگ های مثانه

به طور کلی ناشی از ناتوانی کامل تخلیه ى مثانه است. سنگ های مثانه می تواند باعث عفونت، تحریک مثانه، خون در ادرار و انسداد جریان ادرار شود.

۴- آسیب به مثانه

مثانه کاملاً تخلیه نشده به مرور زمان باعث کشش دیواره و ضعف عضلانی آن می شود. در نتیجه عضلات دیواره ی مثانه به اندازه ی کافی منقبض نمی شوند و تخلیه ی ادرار به خوبی صورت نمی گیرد.

۵- آسیب به کلیه

فشار به مثانه به دلیل احتباس ادرار می تواند مستقیماً باعث آسیب به کلیه ها شود یا با انتشار عفونت از مثانه به کلیه ها به آن آسیب رساند. در اکثر مردان با پروستات بزرگ شده این عوارض ایجاد نمی شود؛ اما احتباس ادراری حاد و آسیب به کلیه تهدید کننده ی جدی سلامت هستند.

تشخیص بیماری بزرگی پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی ، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی، تاریخچه پزشکی شما را مرور می‌کند و معاینه جسمی را نیز انجام می‌دهد تا مطمئن شود که قبل از انجام عمل، از نظر سلامتی در شرایط مطلوبی قرار دارید. همچنین ممکن است شما به آزمایش خون و آزمایش‌های دیگر احتیاج داشته باشید.

روش جراحی پروستات از طریق مجرا

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهد داشت. در اینجا به مراحل کلی برداشتن پروستات از طریق مجاری ادراری اشاره می‌کنیم؛ اما این مراحل بسته به شرایط شما و عملکرد پزشک معالج می‌تواند متفاوت باشد:

  1. عملیات آماده سازی قبل از عمل مانند هر عمل جراحی دیگری انجام می‌گیرد. همچنین قبل از عمل باید از خالی بودن مثانه اطمینان حاصل شود.
  2. بعد از قرار گرفتن روی تخت اتاق عمل، بیمار بیهوش خواهد شد. ضربان قلب، فشار خون، تنفس و میزان اکسیژن خون در طول عمل جراحی تحت نظارت قرار خواهد گرفت.
  3. جراح ممکن است ابتدا با آندوسکوپی مجرای ادراری و مثانه را معاینه کند. این کار به جراح این امکان را می‌دهد تا نواحی مختلف را از نظر وجود تومور یا وجود سنگ در مثانه بررسی کند.
  4. با شروع فرآیند اصلی جراحی، ریزکتوسکوپ وارد مجرای اداری می‌شود. با استفاده از ریزکتوسکوپ قطعات پروستات که باعث انسداد مجاری ادراری شده‌اند برش داده می‌شوند. با استفاده از جریان الکتریکی از هر گونه خونریزی بعد از برش جلوگیری خواهد شد. قطعات بریده شده به سمت مثانه شست و شو داده شده و سپس از طریق مجرای اداری تخلیه می‌شوند.
  5. در آخرین مرحله با خارج شدن ریزکتوسکوپ، جراح یک لوله انعطاف پذیر و نرم به نام سوند را در مثانه قرار می‌دهد تا امکان تخلیه ادرار وجود داشته باشد.

اقدامات قبل از جراحی پروستات از طریق مجرا

مراقبت بعد از جراحی پروستات از طریق مجرا

به مدت ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض جراحی پروستات از طریق مجرا

مانند هر عمل جراحی دیگری، برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری نیز بدون عوارض نیست. برخی از عوارض TURP شامل موارد زیر است:

هزینه جراحی پروستات از طریق مجرا

تجهیزات مصرفی حین عمل، تعداد خدمات جراحی در اتاق عمل، تعداد روز های بستری در بیمارستان، آزمایشات مورد نیاز از نظر پزشک، دارو ها، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک یا جراحی شما و مشاوره یا ویزیت پزشکان برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین