منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / عوارض هایپرپلازی خوش خیم پروستات

عوارض هایپرپلازی خوش خیم پروستات

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BHP) زمانی است که پروستات و بافت اطراف آن منبسط می‌شود. پروستات با بالا رفتن سن مرد دو دوره رشد اصلی را پشت سر می‌گذارد. اولین مورد در اوایل بلوغ است، زمانی که اندازه پروستات دو برابر می‌شود. دوم در حدود 25 سالگی شروع می‌شود و در بیشتر زندگی مرد ادامه می‌یابد. با افزایش سن، پروستات بزرگ‌تر می‌شود. BPH زمانی است که پروستات به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که مشکل ایجاد کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

در حالی که پروستات در مردان بالغ معمولاً به اندازه یک گردو یا توپ گلف است، می‌تواند به بزرگی یک پرتقال نیز برسد. همانطور که غده بزرگ می‌شود، می‌تواند مجرای ادرار را فشار دهد. دیواره مثانه ضخیم‌تر می‌شود. با گذشت زمان ممکن است مثانه ضعیف شود و توانایی تخلیه کامل را از دست بدهد. سپس ادرار در مثانه باقی می‌ماند. این مشکلات باعث بسیاری از علائم دستگاه ادراری تحتانی می‌شوند. اگر اصلاً قادر به دفع ادرار نیستید (احتباس ادرار) یا اگر نارسایی کلیوی دارید، درمان فوری لازم است. اما علائم دیگر مانند جریان ضعیف ادرار یا نیاز به فشار دادن یا زور زدن را می‌توان کنترل کرد.

BPH خوش‌خیم است. این بدان معناست که سرطان نیست و منجر به سرطان نمی‌شود. با این حال، BPH و سرطان می‌توانند همزمان اتفاق بیفتند. خود BPH ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشد اما اگر شروع به ایجاد علائم کرد، درمان ممکن است کمک کند. همچنین دانستن اینکه BPH رایج است بسیار ارزشمند است. حدود نیمی از مردان بین 51 تا 60 سال BPH دارند. تا 90 درصد از مردان بالای 80 سال به آن مبتلا هستند.

بزرگ شدن غده پروستات

عوامل خطرزا

عوامل خطرزای بزرگ شدن غده پروستات عبارتند از:

عوارض

عوارض بزرگ شدن پروستات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اکثر مردان مبتلا به بزرگی پروستات به این عوارض دچار نمی‌شوند. با این حال احتباس حاد ادرار و آسیب کلیه می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی باشد. اعتقاد بر این است که داشتن پروستات بزرگ خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی‌دهد.

تشخیص

پزشک شما با پرسیدن سوالات دقیق در مورد علائم شما و انجام یک معاینه فیزیکی شروع می‌کند. این امتحان اولیه احتمالاً شامل موارد زیر است:

  1. معاینه رکتال دیجیتال
  2. آزمایش ادرار
  3. آزمایش خون
  4. آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات PSA

پس از آن، پزشک ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای کمک به تأیید بزرگی پروستات و رد سایر شرایط توصیه کند. این تست‌ها عبارتند از:

  1. تست جریان ادرار
  2. تست حجم باقیمانده پس از تخلیه
  3. ثبت دفعات و مقدار ادرار در 24 ساعت

اگر وضعیت شما پیچیده‌تر باشد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

درمان

طیف گسترده‌ای از درمان‌ها برای بزرگ شدن پروستات در دسترس است، از جمله دارو، درمان‌های کم تهاجمی و جراحی. بهترین انتخاب درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

اگر علائم قابل تحمل باشد، ممکن است تصمیم بگیرید که درمان را به تعویق بیندازید و به سادگی علائم خود را زیر نظر بگیرید. برای برخی از مردان، علائم می‌تواند بدون درمان کاهش یابد.

آدرس اینستاگرام پیمان صالحی

دارو درمانی رایج‌ترین درمان برای علائم خفیف تا متوسط ​​بزرگی پروستات است. گزینه‌های دارویی عبارتند از:

  1. مسدود کننده‌های آلفا
  2. مهارکننده‌های 5 آلفا ردوکتاز
  3. درمان دارویی ترکیبی
  4. تادالافیل

درمان کم تهاجمی یا جراحی ممکن است توصیه شود، اگر فرد دارای علائمی همچون:

  1. علائم متوسط ​​تا شدید است
  2. دارو علائم را تسکین نداده است
  3. فرد دچار انسداد مجاری ادراری، سنگ مثانه، وجود خون در ادرار یا مشکلات کلیوی است

همچنین در صورت داشتن علائم زیر درمان کم تهاجمی یا جراحی ممکن است گزینه‌ی خوبی نباشد:

  1. عفونت ادراری درمان نشده
  2. بیماری تنگی مجرای ادرار
  3. سابقه پرتودرمانی پروستات یا جراحی مجاری ادراری
  4. یک اختلال عصبی، مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس

هر نوع عمل پروستات می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. بسته به روشی که فرد انتخاب می‌کند، عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

واریکوسل یکی از مشکلات شایع در آقایان است که در صورت عدم درمان ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی برای فرد در پی داشته باشد. همشهریان گرامی! با مراجعه به متخصص ناباروری مردان از مزایای درمان واریکوسل در اصفهان بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسینی ازآبادان [ 1403-01-22 ]
درخصوص پروستات تحقیق زیادکردم،به جرات میتونم بگم این مقاله جامع ترین وروان ترین ندشته درخصوص پروستات است،آیاویزیت غیرحضوری هم دارید؟متشکرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین