منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / سرطان پروستات لوکالیزه چیست؟

سرطان پروستات لوکالیزه چیست؟

پروستات به صورت غده ای کوچک در زیر مثانه قرار داشته و قسمت فوقانی مجرای ادراری را در بر می گیرد. این غده در جلوی راست روده قرار دارد و سطح پشتی آن از طریق معاینه راست روده قابل لمس است. عمل این غده ساختن مایعی است که قسمتی از مایع منی را می سازد. از وظایف آن می توان اسپرماتوزوئید و ترشح هورمون تستسترون را نام برد. این غده منجر به یکسری اختلالات در مردان می شود که از جمله آنها می توان به بزرگی این غده، التهاب و سرطان آن اشاره نمود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در مردان با افزایش سن از ۵۰ سال شانس ایجاد سرطان پروستات افزایش می‌یابد که دومین سرطان شایع در مردان و چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان می باشد. سرطان پروستات لوکالیزه زمانی اطلاق می گردد که سرطان از غده پروستات به خارج از آن سرایت نکرده باشد. امروز به دلیل استفاده از تست PSA و بیوپسی زودهنگام تشخیص سرطان در مراحل اولیه و محدود به پروستات افزایش یافته است. در صورت عدم انجام درمان مناسب سرطان پروستات لوکالیزه می تواند رشد کرده و به سایر نقاط بدن پخش شود.

شما می‌توانید برای درمان سرطان پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.

علت ابتلا به سرطان پروستات

دلایل ابتلا به این بیماری نا‌شناخته است‌؛ اما عواملی وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد که عبارتند از:

1. افزایش سن‌

اکثر موارد سرطان پروستات در افراد مسن اتفاق می‌افتد.

2. ژنتیک و سابقه خانوادگی

اگر پدر یا برادر شما در سنین زیر 60 سال مبتلا به این بیماری شود؛ شانس ابتلا به سرطان پروستات در شما بسیار افزایش می‌یابد.

3. نژاد

این بیماری در نژاد انسان های ساکن قاره آفریقا شایع‌تر از ساکنین قاره آسیا است‌.

4. رژیم غذایی

رژیم غذایی که حاوی چربی بالا باشد و مصرف میوه و سبزی‌ها در آن کم باشد شانس ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برد.

5. تماس با کادمیوم

سرطان پروستات لوکالیزه

علائم سرطان پروستات

در مراحل ابتدایی هیچ نشانه‌ای از این بیماری مشاهده نمی‌شود. از نشانه‌های سرطان پروستات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، البته شدت و نوع آنها در بیماران یکسان نخواهد بود:

  1. تکرر ادرار، مخصوصاً هنگام خواب در شب
  2. مشکل در شروع به ادرار کردن
  3. جریان ضعیف یا با وقفه ادرار
  4. درد و سوزش هنگام ادرار یا نعوظ
  5. مشاهده خون در ادرار یا خون در منی
  6. علائم سرطان پروستات در مردان در صورتیکه بیماری پیشرفته باشد، موجب درد در ناحیه پایین کمر، باسن و بالای ران‌ها خواهد شد.

انواع سرطان پروستات

1. سرطان موضعی یا لوکالیزه:

2. سرطان ناحیه‌ای یا رژیونال (regional)

یعنی تومور به غدد لنفاوی اطراف پخش شده، اما متاستاز دوردست نداده است.

3. سرطان متاستاتیک (metastatic)

یعنی تومور به ارگان‌های دوردست (مثل کبد و استخوان) پخش شده است.

تشخیص سرطان پروستات

آزمایشاتی که برای تشخیص سرطان پروستات باید انجام شود:

درمان سرطان پروستات لوکالیزه

۱- درمان انتظاری سرطان پروستات:

در مورد تومورهای کم خطر (Low risk) و در افراد با سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر که انجام درمان اصلی فایده‌ای ندارد توصیه می گردد. در این روش درمان سرطان پروستات هیچگونه مداخله توصیه نمی شود و درمان علامتی در صورت بروز هر گونه مشکل یا علامت در آینده انجام می گیرد.

۲- پایش فعالانه Active surveillance:

در مورد تومورهای کم خطر، کم حجم و با PSA پایین در مردان با سن پایین تر که در حال حاضر ممکن است وجود تومور برای‌ فرد با خطر جدی همراه نباشد. در این مورد از درمان های سرطان پروستات لوکالیزه برخلاف درمان انتظاری، بیمار به طور منظم و سرپایی تحت بررسی مجدد با معاینه و انجام نمونه برداری قرار می‌گیرد و در صورت پیشرفت هر کدام از معیارها، درمان است اصلی برای بیمار صورت می‌گیرد. از معایب اصلی آن امکان رشد تومور و گسترش آن به خارج از پروستات و کم اثر کردن درمان‌های آتی می‌باشد. از طرفی مزیت اصلی آن عدم انجام درمان های گسترده برای افراد با تومور کم خطر و با امید به زندگی بالا می باشد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

۳- پرتو درمانی برای سرطان پروستات:

درمان کم تهاجمی بوده و در افرادی که بعلت سطح سلامتی کلی امکان جراحی برایشان وجود ندارد، سودمند است و مانند جراحی، عوارض بی اختیاری و ناتوانی جنسی را نیز به دنبال دارد و حتی عوارض مثانه یا روده ای ایجاد می کند که درمان آن نیز مشکل تر است و ممکن است یک یا دو سال طول بکشد. یکی از معایب اصلی این درمان، باقی ماندن غده پروستات در بدن است که ممکن است منجر به باقی ماندن تومور یا حتی رشد و بدتر شدن آن در آینده گردد. طول درمان آن طولانی‌تر است و به صورت روزانه و ۵ روز در هفته به مدت ۷ الی ۸ هفته انجام می گردد.

۴- جراحی رادیکال پروستاتکتومی:

در این عمل غده پروستات، بافت‌های اطراف و غدد لنفاوی لگنی به طور کامل برداشته و از بدن خارج می شود. مزیت اصلی آن خارج کردن تمام بافت‌های تومور از بدن است و از آنجایی که غدد‌ لنفاوی و بافتهای اطراف پروستات برداشته می شوند، به مرحله بندی یا staging دقیق بیماری کمک می کند.

دکتر ندا قهرمان نژاد، دکترای روانشناسی، روان درمانگر، زوج درمانگر و سکس تراپیست در اصفهان ، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی و آنلاین دکتر قهرمان نژاد کلیک نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین