جراحی میکروسکوپیک واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / علل درد آلت تناسلی مردان

علل درد آلت تناسلی مردان

بسیاری از شرایط ممکن است باعث شود که فرد درد آلت تناسلی را تجربه کند، که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. این درد ممکن است در هنگام استراحت، در حین فعالیت جنسی یا هنگام ادرار رخ دهد. علاوه بر این، افراد ممکن است در نواحی مختلف آلت تناسلی احساس درد کنند یا با انواع مختلف درد مانند تیز، مبهم، ضربان دار یا تیر کشیدن مواجه شوند.
در حالی که یک فرد گاهی اوقات می تواند از درد آلت تناسلی در خانه تسکین یابد، برخی از علل زمینه ای ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشند. اگر فردی هر گونه نگرانی دارد، باید با پزشک مشورت کند.

علت، علائم و درمان درد آلت تناسلی مردان:

بیماری Peyronie

بیماری پیرونی وضعیتی است که هنگامی که بافت اسکار، پلاک ایجاد می کند، ایجاد می شود که پلاکی را در بالای صفحه یا پایین آلت تناسلی ایجاد می شود. علت بیماری پیرونی هنوز معلوم نیست، اما پزشکان معتقدند که این در نتیجه زخم شدن آلت تناسلی انسان بوجود می‌آید. این زخم ممکن است به علت بیماری خودایمنی یا آسیب شدید یا مکرر به آلت تناسلی باشد. علائم بیماری پیرونی می تواند شامل:

1. اختلال نعوظ یا درد در حین نعوظ
  2. درد هنگام رابطه جنسی
  3. یک انحنا در آلت تناسلی
  4. توده هایی در کنار آلت تناسلی
  5. آلت تناسلی باریک یا کوتاه تر از حد معمول

فرد در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید با پزشک صحبت کند. بیماری پیرونی گاهی اوقات بدون درمان از بین می رود و اگر انحنا شدید نباشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد. با این حال، سایر افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشند:

اگر علائم شدید باشد و بهبود نیابد، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

پریاپیسم

پریاپیسم یک نعوظ طولانی مدت و اغلب دردناک را توصیف می کند که ممکن است به فعالیت جنسی مربوط نباشد. زمانی اتفاق می‌افتد که خون در آلت تناسلی به دام می‌افتد و نمی‌تواند تخلیه شود، که می‌تواند باعث آسیب یا تخریب بافت آلت تناسلی شود. در برخی موارد، علت ناشناخته است. با این حال، در موارد دیگر، پریاپیسم می تواند به دلیل سایر شرایط یا داروها باشد. به عنوان مثال، محرک های ممکن می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. شرایط خونی، مانند کم خونی سلول داسی شکل
  2. ضربه به اندام تناسلی یا نخاع
  3. داروهای تجویزی، مانند رقیق‌کننده‌های خون یا درمان‌های اختلال نعوظ
  4. استفاده تفریحی از مواد مخدر یا الکل

پریاپیسم می تواند یک وضعیت پزشکی جدی باشد و افراد در صورت داشتن نعوظ دردناک و طولانی مدت بدون تحریک که بیش از 4 ساعت طول می کشد باید به دنبال کمک پزشکی باشند. فرد می تواند ادرار کردن، حمام آب گرم، نوشیدن آب یا انجام ورزش های ملایم را امتحان کند تا نعوظ را در ابتدا کاهش دهد. درمان های پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. داروهای ضد درد
  2. تزریق دارو به آلت تناسلی برای اجازه گردش خون کافی
  3. آسپیراسیون، که شامل استفاده از یک سوزن جراحی برای تخلیه خون اضافی است
  4. ایجاد یک سوراخ یا گذرگاه کوچک به نام شانت برای جریان خون کافی بین آلت تناسلی و بقیه بدن

شکستگی آلت تناسلی

شکستگی آلت تناسلی زمانی اتفاق می‌افتد که آلت تناسلی در حالت نعوظ خم می‌شود، معمولاً تحت فشار زیاد، که باعث پارگی بخشی از آن می‌شود. از نظر فنی یک شکستگی نیست، زیرا هیچ استخوانی در آلت تناسلی وجود ندارد. برخی شواهد حاکی از آن است که شکستگی آلت تناسلی بیشتر در حین رابطه جنسی رخ می دهد.

علائم شکستگی آلت تناسلی عبارتند از:

هرکسی که دچار شکستگی آلت تناسلی شده باشد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. همچنین ممکن است برای تخلیه خون و ترمیم هرگونه آسیب به آلت تناسلی نیاز به جراحی داشته باشند.

علل درد آلت تناسلی مردان

بالانیت

بالانیت به زمانی اشاره دارد که سر آلت تناسلی ملتهب می شود. این قسمت از آلت تناسلی به نام کلاهک آلت تناسلی نیز شناخته می شود و ممکن است تقریباً تحت تاثیر قرار گیرد. در 3 تا 11 درصد از نرها این التهاب می تواند در افرادی که ختنه نکرده اند رخ دهد، به خصوص اگر ناحیه زیر پوست ختنه گاه را به درستی شستشو یا خشک نکنند. علل دیگر بالانیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم بالانیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گزینه های درمانی برای بالانیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. آنتی بیوتیک موضعی، پماد ضد قارچ یا ضد عفونی کننده
  2. استروئیدهای موضعی
  3. یک محلول قابض موضعی

فیموز:

فیموز زمانی اتفاق می‌افتد که پوست ختنه‌گاه آنقدر سفت می‌شود که برای عقب‌کشیدن تنگ می‌شود. این در کودکان خردسال قبل از شل شدن پوست ختنه گاه شایع است ، اما همچنین می تواند علائم دردناکی را در نوجوانان و بزرگسالان ایجاد کند.
درمان فیموز معمولا شامل استفاده روزانه از یک کرم استروئیدی روی پوست ختنه گاه است. مصرف مسکن ها نیز ممکن است کمک کننده باشد و در برخی موارد، پزشک ممکن است ختنه را پیشنهاد کند.

پارافیموز:

پارافیموز شبیه فیموز است، اما در عوض وضعیتی است که در آن افراد نمی توانند پوست ختنه گاه را روی نوک آلت تناسلی به جلو بکشند. این یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
علائم اضافی می تواند شامل موارد زیر شود:

1. درد در آلت تناسلی
  2. تورم در نوک آلت تناسلی
  3. رنگ سر آلت تناسلی به رنگ دیگری مانند آبی یا قرمز در می‌آید

درمان پارافیموز شامل کاهش تورم در نوک آلت تناسلی است تا پوست ختنه گاه به موقعیت صحیح بازگردد. اگر پزشکان نتوانند این کار را انجام دهند، ممکن است یک برش کوچک برای کاهش تورم ایجاد کنند. در برخی موارد ممکن است افراد نیاز به ختنه داشته باشند.

عفونت های مقاربتی:

افراد ممکن است به دلیل یک عفونت مقاربتی (STI) درد در آلت تناسلی داشته باشند. این اصطلاح به عفونت هایی که افراد مبتلا می شوند اشاره می کند که ممکن است به دنبال فعالیت جنسی یا تماس فیزیکی صورت گیرد.
اغلب، فرد ممکن است هیچ علامتی از یک بیماری مقاربتی نداشته باشد. با این حال، برخی از علائمی که افراد مبتلا به آلت تناسلی ممکن است متوجه آن شوند عبارتند از:

درمان STI ها بسته به علت زمینه ای می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است شامل آنتی بیوتیک برای عفونت های مقاربتی باکتریایی مانند کلامیدیا ، سوزاک و سیفلیس یا داروهای ضد ویروسی برای درمان علائم بیماری های مقاربتی ویروسی مانند تبخال باشند.

عفونت های دستگاه ادراری:

اگر باکتری وارد دستگاه ادراری شود، می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) شود. آنها در زنان شایع تر هستند، اما می توانند مردان را نیز درگیر کنند. به طور کلی، این عفونت ها بسیار رایج هستند، برخی شواهد نشان می دهد که آنها دومین نوع شایع عفونت در بدن هستند. علاوه بر درد آلت تناسلی، علائم UTI که در مردان نیز وجود دارد شامل موارد زیر است:

1. درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  2. احساس نیاز به ادرار کردن زمانی که مثانه خالی است
  3. میل مکرر به ادرار کردن
  4. خون در ادرار

پزشک معمولا یک دوره آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری تجویز می کند.

اورتریت:

یک عفونت ادراری تحتانی است که ممکن است زمانی رخ دهد که یک بیماری مقاربتی منجر به التهاب مجرای ادرار شود، لوله ای که ادرار را از مثانه از طریق آلت تناسلی حمل می کند. علل اورتریت عبارتند از:

علائم ممکن است موارد زیر را در برگیرد:

پزشک معمولاً برای درمان اورتریت آنتی بیوتیک تجویز می کند.

پروستاتیت:

پروستاتیت یک مشکل شایع پروستات است که التهاب پروستات را توصیف می کند. این می تواند باعث درد در آلت تناسلی و ناحیه لگن شود. عفونت های باکتریایی، التهاب عصبی و صدمات همگی می توانند باعث پروستاتیت شوند.
علائم این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  2. خون در ادرار
  3. درد در آلت تناسلی، بیضه یا مثانه
  4. انزال دردناک

درمان بسته به علائم فرد و علت التهاب متفاوت است، اما معمولاً شامل یک دوره آنتی بیوتیک است. داروهای تسکین دهنده درد، ماساژ پروستات و کمپرس گرم نیز می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

سرطان آلت تناسلی:

درد در آلت تناسلی گاهی اوقات می تواند نشانه ای از سرطان آلت تناسلی باشد، اگرچه اینطور است اما احتمال بیشتری دارد که ناشی از شرایط دیگر باشد. افراد در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید با پزشک خود صحبت کنند:

درمان سرطان آلت تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیشگیری از علل درد آلت تناسلی

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث درد آلت تناسلی شوند. پزشک می تواند با بحث در مورد علائم دیگر فرد به شناسایی علت درد کمک کند. افراد همچنین می توانند خطر ابتلا به بیماری آلت تناسلی خود را با موارد زیر کاهش دهند:

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و مشکلات جنسی از قبیل اختلالات نعوظ در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :قاسم خواجویی نژاد [ 1403-01-01 ]
با درود و تبریک سال نو . جناب دکتر از بندرعباس پیام میفرستم چند روزیست آلت تناسلیم متورم و کج و کوله شده در حالت طبیعی درد نداره اما موقع شستشو روی پوست حالت خارش خفیف ایجاد میشه موقع ادرار هم کم سوزش داره ۶۰ سال سن دارم لطفا راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم

یداله بندی [ 1402-11-24 ]
سلام التم از ختنهگاه بسمت سرالت درد خفیفی داره که موقع نعوذ بیشتر میشه ونعود ناقضی همدارمراهنمایی کنید

علی [ 1402-11-06 ]
باعرض سلام وادب وسط آلت تناسلی من درد داره موقع نزدیکی ونعوظ بیشترچندوقت پیش آسیب دیده والان درد داره دارو یش چیه

کریم [ 1402-10-27 ]
سلام من زیر آلت تناسلیم یه جیزی مثل مویرگ هست ولی رنگ خود پوسته، تیر میکشه و درد داره باید چکار کنم؟

علی [ 1402-09-30 ]
سلام من وقتی التم رو دست میزنم یه درد خیلی بدی داره لطفا جواب بدین

برهان نظری [ 1402-09-04 ]
باسلام من سر آلت تناسلیم و بیضهام درد میکنه موقع ادرار هم مقدار کمی از ادرارم دفع نمیشه لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید

امیر رضوی [ 1402-08-18 ]
من چند ساعتی درد کنار الت رو احساس میکنم علتش چیه ؟

احسان [ 1402-07-29 ]
سلام اقای دکتر لطفا کمکم کن من حدودا یک الا ۲ هفتس که التم یک درد خاصی را دارد چیزی شبیه سوزش و موقع ادرار هم شدید نمیشه بلکه شاید کمم بشه و با اب سرد میزان درد تا مدت کوتاهی کم میشود یک درد مثل چی بگم اگه بخوام مثال بزنم کاملا سوزش نیست و انگار یه درد خاصه اما به سوزش نزدیکه. پسرم ۱۵ سالمه خجالت می کشم که برم دکتر لطفا کمکم کنید درد هم از داخل هست

محمد کامیاب [ 1402-07-13 ]
من توی آلت تناسلی موقع ادرار درد داره مشکل از کجاست

ناشناس [ 1402-04-22 ]
من ۱۵سال دارم الت تناسلی من احساس خستگی یا بی حالی داره هی می خوام فشار بدم واسه ادرار درد ندارم و خون ریزی ام ندارم ولی هی میخام ادرار کنم و الات خودمو فشار بدی یکی جواب بده

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درماناعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

اگر تماشای پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود ، بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و می تواند برای شما مشکل ساز باشد. ... ادامه مطلب