منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / درمان سنگ های دستگاه ادراری

درمان سنگ های دستگاه ادراری

سنگهای ادراری ، سنگهایی هستند که در دستگاه تولید و دفع ادرار تشکیل میشوند و از ته نشین شدن مواد کریستالی نظیر اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم و اسید اوریک به وجود می‌آيند. اين مواد در حالت عادي در ادرار دفع ميشوند. این سنگها در هر قسمت از سیستم ادراری تشکیل میشوند ولـی شایعترین محل شکل گیری آنها کلیه ها هستند. اغلب بیماران مبتلا به سنگهای کلیه معمولاً در سالهای دهه دوم و سوم زندگی مراجعه می‌کنند و حداکثر شیوع سنی بروز سنگ های کلیوی در حدود ۲۸ سالگی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

شیوع دیگری در ۵۵ سالگی وجود دارد که تقریبا مختص سنگهای عفونی در خانمها است. عوامل ژنتیکی، مصرف داروها، تغییرات اسیدیته ی ادرار ، کاهش مصرف مایعات و رژیم غذايي را جزو علل مهم تشکيل سنگ ميدانند. خود سنگ اغلب علامتی ندارد و درد حاد ناگهاني در مبتلايان، ناشی از گیرکردن سنگ در مجاری ادراری است. انسداد، عفونت و تورم باعث درد شدید، تهوع، استفراغ و اسهال از علائم سنگ های مجرای ادرای به شمار می‌روند. در این موارد درد بسیار شدید است و غالباً خون نیز در ادرار دیده میشود.

بروز سنگهای ادراری با صنعتی شدن کشورها و بهبود وضعیت اقتصادی رو به افزایش است. میزان بروز سنگهای ادراری در افرادی که یک بار دچار سنگ شده اند، طی ده سال آینده به ۷۰ درصد و گاهی بیشتر ميرسد. برای آشنایی بیشتر با سنگهای ادراری نیاز به آشنایی بیشتر با ساختار دستگاه ادراری می‌باشد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

برای درمان مشکلات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و جهت رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

اجزای دستگاه ادراری

دستگاه ادراری از 5 بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

1- کلیه ها

کلیه ها که اصلی ترین جزء سیستم ادراری در هر فرد می‌باشند؛ وظیفه تولید ادرار را بر عهده دارند.

2- لگنچه

لگنچه که ادار پس از تولید شدن وارد آن میشود ومحل ایجاد اغلب سنگهای ادراری است . سنگهای لگنچه معمولا باعث ایجاد درد نمیشوند مگر اینکه راه لگنچه را مسدود نمایند .

3- میزنای یا حالب

میزنای یا حالب که ادرار را از لگنچه به مثانه منتقل میکند . اگر سنگ از لگنچه وارد حالب شود ، درد شدیدی در پهلو وشکم بیمار ایجاد می گردد که گاه همراه با تهوع ، استفراغ ، سوزش ادرار ودر آقایان درد بیضه است .

4- مثانه

مثانه که محل ذخیره ادرار پیش از دفع است . اگر بنابه دلایلی مثل بزرگ شدن پروستات ، تنگی مجرای ادرار یا مثانه عصبی تخلیه مثانه دچار اشکال شود ویا به علت سوء تغذیه یا اختلالات سوخت وساز بدن (متابولیک ) در کودکان ترکیب طبیعی ادرار تغییر کند ، فرد مستعد سنگ مثانه میگردد.

5- مجرای ادرار

مجرای ادرار که ادرار را از مثانه به خارج منتقل میکند. سنگ کلیه یا مثانه ممکن است در هنگام دفع در مجرای ادرار گیر کند وسبب بند آمدن ادرارشود .

یکی از اصلی ترین محل های ایجاد سنگ در سیستم ادراری، کلیه ها هستند. سنگ کلیه عارضه شایعی است که بسیاری از افراد را درگیر می‌نماید و برای درمان آن نیاز به اقداماتی می‌باشد که تشخیص آن بر عهده پزشک است.

آشنايي با سنگهاي ادراري و روش هاي پيشگيري و درمان آنها

درمان سنگ های اداری

درمان سنگ های ادراری شامل دو بخش پیشگیری و درمان سنگ فعلی می‌باشد. جهت پیشگیری از تولید سنگ جدید علاوه بر رعایت رژیم غذایی، نیاز به انجام آزمایش خون و آزمایش ادرار 24 ساعته از نظر بررسی وجود یا عدم وجود املاحی است که شما را مستعد سنگ سازی می کنند. همچنین در صورتیکه در گذشته سنگی دفع کرده اید تجزیه آن سنگ نیز کمک کننده است. آزمایشات خون و ادرار بایستی به فاصله 2 تا 6 هفته بعد از دفع سنگ انجام شوند .

به خاطر داشته باشد که حین انجام این آزمایشات بایستی رژیم غذایی معمول روزانه تان را حفظ نمایید؛ تا براساس این آزمایشات پزشکتان دستور غذایی و دارویی جدید و مخصوص هر نوع سنگ ادراری را به شما بدهد. جهت درمان سنگ های ادراری علاوه بر رعایت رژیم غذایی، نیاز به اقدامات تشخیصی آزمایشگاهی و تصویر برداری از نظر تعیین محل سنگ، ایجاد یا عدم ایجاد انسداد در مسیر ادرار و بالاخره اندازه سنگ میباشد.

سپس بر اساس اندازه ومحل سنگ درمان مخصوص با نظر پزشک معالجتان انجام می شود. سنگ های کوچک تر از 2 میلی متر 97% احتمال دفع خودبخودی دارند. سنگهای 6-4 میلی متر 50% احتمال دفع خودبخودی دارند؛ و سنگهای بزرگتر از 6 میلی متر 1% احتمال دفع خودبخودی خواهند داشت و در این موارد اغلب نیار به مداخله جراحی وجود دارد.

اینستاگرام دکتر صالحی

درمان جراحی سنگ های ادراری

درمان جراحی سنگ های ادراری به دو روش زیر انجام می‌پذیرد:

1- سنگ شکنی از راه پوست (PCNL)

در این روش از طریق پوست با یک برش کوچک جراحی، وسیله مخصوصی به نام نفروسکوپ در کلیه در محل سنگ وارد شده، و پس از تزریق ماده حاجب، محل سنگ مشخص میشود و سپس سنگ با فورسپس مخصوصی بیرون کشیده میشود. چنانچه سنگ بزرگ باشد ابتدا با امواج اولتراسونوگرافی آن را خرد میکنند و سپس با سبد یا فورسپس، سنگ را خارج مینمایند. با توجه به اینکه برش کوچک است بهبودی به سرعت حاصل میشود و احتمال بروز عفونت نیز فوق العاده کم است.

2- سنگ شکنی درون اندامی (TUL)

در این روش پس از بیحسی نخاعی یا بیهوشی عمومی خفیف، از طریق عبور یک لوله باریک (سیستوسکوپ و یورتروسکوپ) از راه مجرا وارد دستگـاه ادراری شده و سپس امـواج به سنگ برخـورد میکند. نوع امواج برحسب نوع دستگاه سنگ شکن متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است جراح لولهای را در حالب تعبیه کند تا مسیر باز بماند و خرده سنگها دفع شوند. این لوله پس از یک الی سه ماه توسط پزشک خارج میشود.

اگر ساکن اصفهان هستید و به بیماری مقاربتی زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، برای بهره‌‌مندی از خدمات تشخیصی - درمانی، به متخصص کلیه و مجاری ادراری در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1402-06-14 ]
سلام .من حدود 2 هفتس بعضی وقت ها درد شدیدی تو پهلوی سمت راستم میگیره و نفسم بند میاد و زود به زود باید برم دستشویی و ادرار کنم میخواستم بهم راهنمایی بدید که چکار کنم و چجور باید نوبت بگیرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

تفاوت ها و شباهت های کاندوم زنانه و مردانهتفاوت ها و شباهت های کاندوم زنانه و مردانه

از راه هایی که می توان به منظور سلامت جنسی و همچنین پیشگیری از بارداری استفاده کرد، استفاده از کاندوم است. ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین