منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژادواریکوسل

علت خارش بیضه چیست؟

خارش پوست، حسی آزاردهنده است که شما را وادار به خاراندن پوست می‌کند. گاهی نیز موجب حسی شبیه به درد می‌شود. خارش در ناحیه تناسلی به خصوص در بیضه، یک عارضه نسبتاً شایع است که معمولاً به دلیل تعریق یا اصطکاک مداوم در این ناحیه، رخ می دهد و به ندرت زمینه بروز آن یک مشکل یا بیماری جدی می باشد. بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است که منجر به تغییر رنگ ترشحات و خارش در بیضه ها می شود؛ بنابراین هنگامی که التهاب یا خارش، ادامه دار و شدید شد برای تشخیص و درمان باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

خارشی که بسیار شدید است و منجر به ایجاد زخم ‌های کوچک پوستی می‌شود، می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌ تر مانند عفونت یا التهاب پوست باشد. باید پزشک، فرد را معاینه و بررسی کند تا در صورت وجود مشکلات زمینه‌ ای جدی، مداخلات درمانی لازم را برای بیمار تجویز نماید.

دلایل خارش بیضه

درماتیت تماسی یا آلرژی

شوینده ی جدیدی مثل یک صابون جدید که برای شستن شورت خود استفاده کرده اید، ممکن است باعث حساسیت پوستی شما شده باشد. حتی ممکن است پوست شما به جنس پارچه ی لباس زیر شما حساس باشد. هر یک از این موارد را بررسی کنید تا بدانید به آنها حساسیت دارید یا خیر.

لباس زیر تنگ و خارش بیضه

از پوشیدن لباس زیر تنگ، خودداری کنید. با پوشیدن لباس زیر تنگ، پوست بدن، در آن نواحی نمی تواند خوب تنفس کند. همچنین باعث می شود عرق و سلول های مرده به پوست بچسبند.

ساییدگی یا عرق سوز شدن

این موضوع، علت اصلی خارش بیضه ها است که شامل ساییده شدن پوست، روی پارچه، خط دوخت و ران است. این یک اتفاق بسیار معمول در هوای مرطوب و گرم و فعالیت بیش از حد در لباس های تنگ و ضخیم است.

کاندیدیازیس

یک عفونت قارچی رایج است که هم در مردان و هم در زنان اتفاق می افتد. قارچ های کاندیدا بر روی بدن انسان زندگی می کنند. هنگامی که این قارچ به خوبی رشد کند، خارش همراه با لکه های پوسته پوسته روی تخم ها، بوی عجیب و درد هنگام ادرار ایجاد می کند.

عفونت خارش ژوک

قارچ دیگری به نام درماتوفیت، علت این بیماری است که تینیا کروریس نیز نامیده می شود. ممکن است بثورات، همراه با لکه های براق سفید در چروک های پوست وجود داشته باشد.

بیماری پسوریازیس

نوعی بیماری مزمن پوستی است که در ناحیه مرطوب باعث می شود که آنها مانند لکه های قرمز روی پوست ضخیم و ترک خورده به نظر برسند.

شپش عانه

شپش عانه، انگلی مانند شپش مو است. آنها از خون شما تغذیه می کنند و در ناحیه تناسلی شما حرکت می کنند و باعث خارش بیضه و بوی بد آن می شوند. آنها می توانند از طریق تماس با منطقه آلوده منتقل شوند.

علت خارش بیضه

گال

عفونت پوستی ناشی از کنه میکروسکوپی موسوم به Sarcoptes scabiei بوده و از طریق تماس مستقیم پوست منتقل می شود، و هنگام شب، باعث خارش شدید می شود.

تبخال تناسلی

همان ویروس هرپس است که باعث ایجاد تبخال تناسلی می شود. تاول های خارش دار، زخم های باز و درد در هنگام خاراندن و کندن پوست، نتیجه ی این بیماری است. این بیماری ممکن است در اثر تماس به شما منتقل شود؛ اما برای همیشه در بدن شما نهفته بماند.

زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آیند، این یک STI است که منجر به رشد گوشتی کوچک به شکل گل کلم می شود. این زگیل ها گاهی اوقات با خارش همراه هستند.

سوزاک

یک STI یا STD است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. دلیل اصلی آن رابطه جنسی بدون کاندوم است. این بیماری با خارش و تورم همراه است. همچنین ممکن است احساس درد در یک بیضه، ادرار دردناک و ترشح از آلت تناسلی داشته باشید.

کلامیدیا

این بیماری، عفونت باکتریایی دیگری است که در اثر رابطه بدون کاندوم ایجاد می شود. علائمی مشابه سوزاک دارد، ممکن است با درد و خونریزی و ترشح از رکتوم و مقعد همراه باشد.

تریکومونیازیس یا تریک

تریکوموناس واژینالیس، نوعی باکتری است که بیشتر در زنان باعث STI می شود. این عفونت با رابطه جنسی بدون کاندوم می تواند به مردان نیز منتقل شود و باعث بروز مشکلاتی مثل ترشح، احساس سوزش و خارش در داخل آلت تناسلی مرد در هنگام انزال و ادرار شود.

اگزما

این بیماری پوستی دارای عواضی مثل علائم التهاب، تورم، خارش و قرمزی است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما درمان ها می توانند در زمان اود کردن آن را کنترل کنند.

بیماری Extramammary Paget

نوعی سرطان پوست است. اگر اگزما روی پوست بیضه به درمان ها پاسخ ندهد، این مشکل، مشکوک به سرطان پوست است.

عوامل خطر خارش بیضه

  1. احتمال خارش بیضه در صورت داشتن رابطه جنسی یا تماس نزدیک با فردی که به این بیماری‌ها مبتلا شده است، بیشتر است. داشتن چندین شریک جنسی نیز خطر شما را افزایش می‌دهد.
  2. بهداشت نامناسب یک عامل خطر محسوب نمی‌شود. با این حال، بهداشت نامناسب می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی ناشی از خارش، بثورات را بدتر کند.

تشخیص علت خارش بیضه

خارش دستگاه تناسلی از علائم بیماری ها و عفونت های مختلف است. پزشک شما ممکن است مجبور باشد پوست شما را برای موارد زیر بررسی کند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شاید در ابتدا خارش بیضه چندان جدی به نظر نرسد. در برخی موارد، فرد از همان ابتدا علت این مشکل را شناسایی کرده و آن را رفع می کند؛ اما زمانی که خارش بیضه شدید یا طولانی مدت شود، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی علل احتمالی، می تواند مشکل شما را شناسایی و درمان کند. همچنین در تمامی موارد وجود ترشحات در ناحیه ی خارش، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

اینستاگرام دکتر صالحی

درمان خارش بیضه

درمان خارش بیضه بستگی به این دارد که چه چیزی باعث خارش شده است. برای درمان، کبودی و سوزش ساییدگی و تحریک را می توان با استفاده از لوسیون یا پودری که از مالش پوست بر روی سطح پوست جلوگیری می کند، درمان کرد. استفاده از بانداژ یا گاز برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده و تحریک شده نیز می تواند به کاهش خارش بیضه ها کمک کند.

درمان عفونت های قارچی

عفونت های قارچی می توانند خود به خود از بین بروند؛ اما ممکن است نیاز به درمان با کرم ها و پمادهای ضد قارچ داشته باشید. اگر فکر می‌کنید عفونت قارچی باعث خارش بیضه‌ها می‌شود، برای دریافت داروهای ضد قارچی به پزشک مراجعه کنید.

درمان تبخال تناسلی

برای شیوع تبخال تناسلی ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر (Valtrex) یا آسیکلوویر (Zovirax) داشته باشید. درمان حدود یک هفته طول می‌کشد؛ اما در صورت شیوع مکرر ممکن است به داروی طولانی‌مدت نیاز داشته باشید.

درمان سوزاک

عفونت سوزاک را می توان با داروهای تجویزی درمان کرد. به محض مشاهده علائم با پزشک خود در مورد دریافت درمان صحبت کنید. عوارض طولانی مدت سوزاک، مانند ناباروری پس از ایجاد آسیب، قابل درمان نیستند.

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی را می توان با پمادهای دارویی برای پوست شما درمان کرد، مانند ایمیکیمود (Aldara) و پودوفیلوکس (Condylox) در برخی موارد، پزشک ممکن است نیاز به برداشتن زگیل با انجماد آنها ( کرایوتراپی ) یا انجام جراحی برای برداشتن آنها داشته باشد.

درمان کلامیدیا

کلامیدیا را می توان با داروهایی مانند آزیترومایسین (زیتروماکس) یا داکسی سایکلین درمان کرد. برای داشتن رابطه جنسی مجدد باید حداقل یک هفته بعد از درمان صبر کنید.

درمان شپش شرمگاهی

شپش ناحیه تناسلی را می توان با داروهای تجویز شده توسط پزشک یا با درمان های بدون نسخه درمان کرد. شستن کامل ناحیه آسیب دیده و استفاده از دارو به از بین بردن بسیاری از شپش ها کمک می کند؛ اما همچنان باید موهای خود را شانه کنید تا بقیه شپش ها را خودتان از بین ببرید. می توانید کیت های حذف شپش را در بسیاری از داروخانه ها خریداری کنید.

درمان تریکومونیازیس

تریک را می توان با چندین دوز تینیدازول (تینداماکس) یا مترونیدازول (Flagyl) درمان کرد. پس از مصرف دارو، حداقل تا یک هفته رابطه جنسی نداشته باشید.

درمان گال

پزشک می تواند پمادها، کرم ها و لوسیون هایی را تجویز کند که می تواند بیمار را از گال رها کند و بثورات و خارش را درمان کند. بیشتر درمان‌های موضعی برای گال در شب زمانی که کنه‌ها بیشترین فعالیت را دارند انجام می‌شود. سپس صبح شسته می شود.
حمام کردن یا دوش گرفتن منظم می تواند از شایع ترین علل خارش بیضه ها از جمله تحریک و عفونت های قارچی جلوگیری کند. حداقل یک بار در روز یا بعد از اینکه برای مدت طولانی بیرون بودید، دوش بگیرید به خصوص اگر زیاد عرق کرده اید.
استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می تواند به جلوگیری از گسترش تقریباً هر بیماری مقاربتی کمک کند. انجام آزمایشات منظم برای بیماری های مقاربتی، به خصوص اگر از نظر جنسی فعال هستید، می تواند به شما کمک کند تا از سلامت جنسی خود آگاه شوید و از انتقال عفونت ها بدون اطلاع جلوگیری کنید.
اگر متوجه شدید که به STI مبتلا هستید، با شریک جنسی خود ارتباط برقرار نکنید. این احتمال وجود دارد که شما بیماری را به آنها منتقل کرده باشید یا از آنها گرفتار شده باشید، بنابراین مطمئن شوید که شما و شریکتان برای جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت تحت درمان قرار گرفته‌اید.

پیشگیری از خارش بیضه

پیشگیری از خارش بیضه با توجه به عامل زمینه ای آن از موارد متعددی تشکیل می شود:

  1. خارش ناشی از عفونت های باکتریایی یا قارچی: برای رفع این مشکل فرد باید اندام تناسلی و ناحیه ی اطراف آن را دائماً خشک و تمیز نگه دارد. همچنین در روز های گرم و در زمان انجام فعالیت های جسمی، بهتر است لباس های نخی، خنک و گشاد بپوشید تا از تعریق و ساییده شدن ناحیه آسیب دیده پیشگیری شود.
  2. خارش ناشی از عکس العمل های آلرژیک: شما باید یک لیست از تمام محرک های حساسیت زای شناخته شده ی خود تهیه کنید. در صورتی که متوجه حساسیت خود به ماده ی خاصی شده اید، بهتر است از استفاده یا تماس با آن بپرهیزید.
  3. خارش بیضه در اثر ساییدگی: استعمال مرطوب کننده یا روان کننده در ناحیه ی ساییدگی به پیشگیری از حساسیت های ناشی از ساییدگی کمک می کند. علاوه بر این، مرطوب کننده می تواند علائم خارش ناشی از ساییدگی را کاهش دهد.
  4. خارش بیضه ناشی از عفونت های مقاربتی : برای پیشگیری از عفونت های مقاربتی، بهتر است رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید؛ اما به یاد داشته باشید که استفاده از کاندوم، به معنی پیشگیری صد در صد از این عفونت ها نیست. داشتن اطلاعات کافی در مورد بیماری های مقاربتی پارتنرتان و نحوه ی پیشگیری و درمان آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای درمان خارش بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اورولوژیست در مورد انواع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به این اندام‌ها و بافت‌ها اطلاعات کافی داشته و در تشخیص و درمان آنها به شما کمک می‌کند. متخصص اورولوژی در مورد دستگاه تناسلی آقایان شامل بیضه‌ها دانش بالایی داشته و بیماری‌های این بخش را هم درمان می‌کند.

برای آنکه اطلاعاتی درباره سنگ کلیه، انواع و علائم آن به دست آورید؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فتق بیضه ها چیست؟فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین