منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / ساختار بیضه ها و عملکرد آن ها

ساختار بیضه ها و عملکرد آن ها

بیضه ها یک بخش بسیار مهم از اندام تناسلی مردان هستند. بیضه ها دو اندام تخم مرغ شکل هستند که در زیر آلت تناسلی در داخل کیسه بیضه قرار دارند. همه پستانداران مذکر دارای بیضه هستند. بیضه ها نقش بسبار مهمی در فرایند تولید مثل و رابطه جنسی ایفا می کنند. در اصل اسپرم ها در داخل بیضه ها ساخته می شوند. دمای بیضه ها غالبا دو یا سه درجه کمتر از دمای طبیعی بدن است. یعنی دمای طبیعی بدن انسان که تقریبا ۳۷ درجه است دمای بیضه ها حدود ۳۴ یا ۳۵ درجه باید باشد. کیسه بیضه که وظیفه نگهداری و تنظیم دمای بیضه ها را به عهده دارد کیسه ای پوستی و پوشیده از مو است.

این کیسه در هوای سرد و زمانی که دمای بیضه ها از دمای معمول آن ها کمتر بشود با منقبض شدن عضلات، بیضه ها را به زیر شکم می برد و به بدن انسان نزدیک تر می کند تا گرم تر شوند. و همچنین بر عکس زمانی که دمای بیضه ها رو به بالا رفتن و گرم شدن است کیسه بیضه منبسط می شود و فاصله بیضه ها از بدن افزایش می یابد و در نتیجه بیضه ها خنک تر می شوند.

اگر هنگام معاینه بیضه خود، به بافت غیر عادی و جدیدی برخورد نمودید؛ مراجعه به متخصص اورولوژی را در اولویت قرار دهید. دکتر پیمان صالحی، متخصص اورولوژی در اصفهان، میتوانند در تشخیص و درمان بیماریهای دستگاه تناسلی به شما کمک نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

وظیفه بیضه در بدن مردان چیست؟

هر عضوی در بدن انسان دارای مسئولیت و وظیفه ای است. وظیفه بیضه نیز در فرایند تولید مثل و رابطه جنسی است. بیضه نقش بسیار مهمی در این امر دارد به شکلی که در صورت نبود بیضه در بدن انسان عملکرد جنسی او به طور کامل مختل می شود. دو وظیفه عمده و مهم بیضه ترشح هورمون های مردانه و تولید اسپرم یا اسپرم سازی است. در ادامه این مطلب عملکرد بیضه در این دو امر مهم را با یک دیگر بررسی می کنیم.

ساختار بیضه ها و عملکرد آن ها

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

نتیجه گیری

تا به این جا دانستیم که بیضه بهش بسیار مهم و حائز اهمیتی در اندام تناسلی مردان است. تمام پستانداران مذکر اندامی به نام بیضه را دارند. اگر بیضه نباشد عملا فرایند تولید مثل انجام نمی پزیرد. بیضه ها از لحاظ ظاهری شبیه دو تخم مرغ هستند که در زیر آلت تناسلی قرار دارند. کیسه بیضه کیسه ای پوستی است که وظیفه نگهداری بیضه ها و تنظیم دمای آن ها را دارد. در رگ های داخل بیضه اسپرم تولید می شود و پس از بالغ شدن به مجرایی به نام اپیدیدیم منتقل می شود. همچنین بیضه وظیفه ترشح و تولید هورمون های جنسی مردانه مهمی مثل تستوسترون را به عهده دارد. تستوسترون در دوران بلوغ باعث بروز صفات ثانویه جنسی، رشد موها، رشد استخوان ها و عضلان بدن، تغییر تن صدا و مواردی از این دست در پسران می شود.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فتحی [ 1402-11-16 ]
باسلام همسر بنده بیضه چپ رو دارد آیا امکان داره فقط بچه دختر داشته باشیم پسر نداشته باشیم امکان وجود دارد

اجمل احمدی [ 1402-04-09 ]
من مشکل تخمدان دارد

سید جمال بابایی [ 1401-11-17 ]
با سلام آقای دکتر سوالی داشتم از حضور شریفتان میخواستم بگم بنده هنگام لمس کردن بیضه سمت راست خود اندامی به اندازه نخود که بیضی شکل است برخورد میکنم که فشار کوچک که میدهم درد حس میکنم میخواستم بدونم این اندام در بیضه طبیعی است یا خیر با تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

علت خارش بیضه چیست؟علت خارش بیضه چیست؟

بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است ... ادامه مطلب

درمان چسبندگی بعد ختنه با جراحیدرمان چسبندگی بعد ختنه با جراحی

اگر پس از ختنه مقداری از پوست ختنه گاه باقی بماند، چسبندگی می تواند ایجاد شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین