منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریواریکوسلدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / بیضه نزول نکرده چیست و با چه عوارضی همراه است؟

بیضه نزول نکرده چیست و با چه عوارضی همراه است؟

بیضه که مهم ترین اندام تولید مثل در مردان می باشد وظایف مهمی مانند تولید اسپرم و هورمون های جنسی مردانه را بر عهده دارد. این اندام ها سبب ایجاد ویژگی های مردانه در کودکان پسر می شود. بیضه ها که مانند سایر اندام ها، در دوران جنینی تکامل پیدا کرده و رشد می کنند، به دنبال افزایش سن از یک مسیر مشخص به سمت پایین حرکت کرده و درون کیسه بیضه قرار می گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در صورتی که بیضه ها در هر نقطه از این مسیر متوقف شوند و در آن جا باقی بمانند، به طوری که به محل آناتومیک خود نرسند؛ اختلالاتی پیش می آید که آن ها را با نام بیضه نزول نکرده و یا عدم نزول بیضه می شناسیم. در این مقاله به بررسی بیضه نزول نکرده و عوارض همراه با آن به صورت دقیق تر می پردازیم.

این اختلال می تواند یک یا دو طرفه باشد. طبق آمار، تقریبا در زمان تولد 30 درصد از نوزادان نارس و 3 درصد از نوزادان کامل، عدم نزول بیضه به صورت یک یا دو طرفه دیده می شود. 30 درصد این موارد به صورت دو طرفه می باشد.

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه تناسلی مردان پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد بیضه نزول نکرده چیست؟

متاسفانه هنوز علل ایجاد این حالت در نوزادان به صورت دقیق شناسایی نشده است اما به طور کلی می توان گفت که مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، سلامتی مادر و عوامل محیطی مانند تغییرات سطح هورمون ها، فعالیت های جسمی و فعالیت های عصبی که در رشد و حرکت بیضه ها نقش دارند، در ایجاد بیضه نزول نکرده موثر می باشند.

بیضه نزول نکرده

بیضه نزول نکرده چه علائمی دارد؟

ندیدن یا قابل لمس نبودن بیضه مشخص ترین علامت عدم نزول بیضه می باشد و معمولا والدین نوزاد سریعا متوجه این حالت می شوند.

بیضه نزول نکرده چه عوارضی دارد؟

ابتدا باید توجه کنیم که علت خروج بیضه ها از حفره شکمی و قرار گرفتن آن ها درون کیسه های بیضه این است که بیضه ها برای داشتن رشد و عملکرد مناسب، به دمایی کم تر از دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه نیاز دارند؛ کیسه بیضه این دما را برای آن ها فراهم می کند. پس وقتی بیضه نزول کامل نداشته باشد؛عوارضی ایجاد می شوند که تعدادی از آن ها عبارتند از:

سرطان بیضه:

مشکلات در باروری:

بیضه نزول نکرده سبب کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها می شود، در نتیجه باروری فرد درگیر نیز کم می شود. هرچه درمان این حالت به تعویق بیفتد، این خطر افزایش می یابد.

تروما:

در صورتی که بیضه در کشاله ران قرار گیرد، می تواند با ایجاد فشار به استخوان پوبیس و یا استخوان شرمگاهی آسیب بزند.

دیگر عوارض عدم نزول بیضه شامل موارد زیر می شوند:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عدم نزول بیضه چگونه درمان می شود؟

  1. خوشبختانه تا زمان 1 سالگی نوزاد، اغلب این بیضه ها به صورت کامل نزول پیدا می کنند و در جای درست خود قرار می گیرند؛ به طوری که در زمان 1 سالگی شیوع بیضه نزول نکرده حدود یک درصد می باشد. اما در صورتی که پس از گذشت 1 سال، این حالت خود به خود درمان نشود و به وضعیت طبیعی خود باز نگردد، می توان به کمک جراحی آن را درمان کرد. این جراحی می تواند به دو شکل لاپاراسکوپی و یا جراحی باز انجام گیرد.
  2. سونوگرافی به تعیین محل دقیق بیضه ها کمک می کند.
  3. هرچند درمان سریع تر بیضه نزول نکرده، خطر عوارض ناشی از آن را کم تر می کند؛ اما معمولا جراحی پیش از 18 ماهگی توصیه نمی شود.
  4. در صورتی که بیضه به صورت ضعیف رشد پیدا کرده باشد، دارای بافت غیر طبیعی باشد و یا اینکه مرده باشد، جراح اقدام به خروج بیضه می کند.

همانطور که می‌دانید، طبق نظر بسیاری از کارشناسان در زمینه ارتباطات جنسی، یکی از مهمترین دلایل تداوم زندگی مطلوب زناشویی می‌تواند با کیفیت بودن این روابط باشد. همشهریان گرامی! اگر با مشکلاتی در این باره مواجه هستید، برای بهره‌مندی از راهکارها و خدمات، به متخصص اختلالات جنسی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خالد ریگی [ 1403-01-26 ]
بیضه نزول نکرده

حسن ابدی [ 1402-10-10 ]
من عمل فتق کردم بیضه ام داخل کانال گیر کرده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان تنگی مجرای ادراردرمان تنگی مجرای ادرار

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، مجرای ادرار را مسدود کند یا جریان ادرار را در آن کاهش دهد، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌شود و ممکن است با عوارض بیشماری روبرو شود. روشهای درمانی متعددی برای مبتلایان به این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین