منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریواریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / نمونه برداری از بیضه به چه دلایلی انجام می شود ؟

نمونه برداری از بیضه به چه دلایلی انجام می شود ؟

نمونه برداری از بیضه یا همان بیوپسی بیضه برای بررسی کیفیت اسپرم آقایان انجام می گیرد . در این نمونه برداری یک تکه کوچک از بیضه برداشته می شود . البته این تکه های نمونه می تواند از یک بیضه یا هر دو بیضه برداشته شود . تکه های نمونه گیری شده برای بررسی از نظر کیفیت اسپرم و وجود اسپرم مورد ارزیابی قرار می گیرند . در این مطلب به بررسی دلایل انجام بیوپسی بیضه می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

تکنیک بیوپسی ( نمونه برداری بافتی ) سوزنی بیضه به عنوان یک راهکار بسیار مناسب جهت تشخیص ناباروری ، اغلب در مبتلایان به آزواسپرمی ( فقدان اسپرم ) با سطح نرمال FSH استفاده می شود چرا که در آن ها ، امکان تشخیص مشکلات انسدادی از مشکلات و نقص های اسپرماتوژنز وجود ندارد و در واقع ، بیوپسی بیضه سوزنی با تشخیص ضایعات انسدادی ، باعث انتخاب راهکار جراحی جهت درمان ناباروری می شود .

لازم به ذکر است که تکنیک نمونه برداری از بیضه ، تنها راهکار تشخیص قطعی وجود یا فقدان اسپرم در مردان مبتلا به آزواسپرمی می باشد که توسط جراحی ( روش TESE ) یا با سوزن مخصوص ( روش PESA ) انجام می شود و هر دوی این روش ها با قرارگیری در شرایط استریل اتاق عمل انجام می شود .

در مواردی که تعداد اسپرم‌ها در آزمایش اسپرموگرام صفر است و بررسی هورمونی نرمال است یا هورمون FSH افزایش یافته است، نیاز به نمونه برداری از بیضه می‌باشد. نمونه برداری یا بیوپسی بیضه در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی و ناباروری آقایان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام بیوپسی بیضه

نمونه برداری از بیضه به منظور انجام آزمایش های تشخیصی و بدست آوردن اسپرم از بیضه برای استفاده در IVF و سایر روش های کمک باروری نظیر IUI و میکرواینجکشن انجام می شود . لازم به ذکر است که همه ی بیماران آزواسپرمی نیازی به انجام بیوپسی ندارند و در صورتیکه آزواسپرمی به علت فقدان لوله های منی در دو طرف باشد ، بیوپسی انجام نمی شود . مشخص شده است که فرآیند تولید اسپرم در نقاط مختلف بیضه متفاوت است . این به ویژه برای مردان مبتلا به آزواسپرمی صدق می کند .

اگر بیمار در سرتاسر بیضه فاقد فرایند تولید اسپرم باشد ، آن را نارسایی کامل بیضه می گویند ولی ممکن است فقط یک قسمت از بیضه اسپرم تولید نکند ، که به آن نارسایی نسبی بیضه در تولید اسپرم می گویند . در نمونه برداری از بیضه ممکن است نمونه از آن قسمتی برداشته شود که فاقد فرایند تولید اسپرم می باشد ولی سایر قسمت های بیضه طبیعی هستند . بنابراین تکیه مطلق بر جواب یک نمونه برداری از بیضه صحیح نیست .

امروزه توصیه می کنند که بیضه را به چهار قسمت تقسیم کرده و حداقل از هر قسمت یک نمونه برداری انجام شود . بعد از نمونه برداری از بیضه در صورت حصول اسپرم بالغ ، نمونه ها منجمد می شوند تا در فرآیند های کمک باروری از آن ها استفاده شود ؛ چرا که در برخی از موارد این نمونه ها تنها اسپرم های باقی مانده برای بیمار می باشند و ممکن است در بیوپسی های بعدی پزشک نتواند اسپرم بالغی را پیدا کند .

نمونه برداری از بیضه به چه دلایلی انجام می شود ؟

با بیوپسی بیضه می توان اسپرم را مورد ارزیابی قرار داد . چندحالت را می توان بررسی کرد :

  1. سلول زایا وجود دارد یا خیر ؟
  2. اگر سلول زایا وجود دارد ، تکامل یافته هستند یا به صورت نابالغ وجود دارد ؟
  3. به چه میزان اسپرم بالغ در نمونه ی برداشته شده وجود دارد ؟

تفسیر نتیجه بیوپسی بیضه

تفسیر نتایج نمونه برداری از بیضه ، اهمیت بسیاری در انتخاب بهترین روش درمان دارد . در واقع ، با وجود این که نمونه برداری از بیضه جزو عمل های جراحی ساده می باشد که تنها از طریق یک شکاف کوچک روی پوست کیسه بیضه انجام می شود ؛ اما تفسیر نتایج آن کار مهم و مشکلی است .
بطور کلی تفسیر نتایج از حاصل از بیوپسی بیضه به ۴ دسته تقسیم می شوند :

آدرس اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

نکاتی در ارتباط با بیوپسی بیضه ( TESE )

همشهریان عزیز، برای بهره‌مندی از درمان‌ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی اب زاده [ 1400-06-30 ]
سلام آقای دکتر من میکروتسه کردم اسپرم نبود راه دیگه ای نیست جز اسپرم اهدایی ممنون میشم پاسخ بدیدزندگیم روهواست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان چسبندگی بعد ختنه با جراحیدرمان چسبندگی بعد ختنه با جراحی

اگر پس از ختنه مقداری از پوست ختنه گاه باقی بماند، چسبندگی می تواند ایجاد شود. ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین