منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادواریکوسلجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

مثانه اندامی قابل انبساط است و فرآیند تخلیه آن بی شباهت به انقباض عضلانی نیست. دو لوله به نام حالب، ادرار تصفیه شده را از کلیه‌ها پایین می‌آورند و به مثانه می‌رسانند. وقتی که مثانه حاوی ۷۰۰-۵۰۰ سی‌سی مایع باشد، به اصطلاح پر است. مثانه یک خط ارتباط مستقیم با مغز دارد و پر از گیرنده‌هایی است که به مغز پیام می‌دهند مثانه شما چقدر پر است. اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می‌رسد، مغز سیگنالی دریافت می‌کند و به شما فرمان می‌دهد که باید ادرار کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

این زمانی اتفاق می‌افتد که مثانه شما فقط در حد یک چهارم پر باشد. وقتی برای اولین بار میل به ادرار کردن را احساس می‌کنید، احتمالاً مثانه شما زمان زیادی تا پر شدن کامل دارد و وقتی که پر می‌شود، ماهیچه‌های اطراف آن منقبض می‌شوند تا از نشت پیش از دفع ادرار جلوگیری کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که مثانه خود را به طور منظم و تقریباً هر سه ساعت یک بار تخلیه کنید؛ اما در بعضی شرایط این امکان‌پذیر نیست و موارد زیادی وجود دارد که بزرگسالان در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که باید ادرار خود را نگه دارند. در حالی که به تعویق انداختن دفع ادرار برای یک یا دو ساعت هیچ تهدیدی برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کند، ممکن است نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی یا عادت کردن به این کار، به بدن‌تان آسیب برسانید.

عوامل مؤثر بر توانایی ادرار کردن

گاهی اوقات ممکن است بخواهید ادرار کنید؛ اما در انجام این کار مشکل داشته باشید. شرایط خاصی می‌تواند بر توانایی ادرار کردن شما تأثیر بگذارد که عبارتند از:

چه مدت می‌شود ادرار خود را نگه داشت؟

در حالی که در مثانه انسان معمولاً بین 5/1 تا 2 فنجان مایع جای می گیرد، درک احساس پر شدن از فردی به فرد دیگر فرق می کند. سرعت پر شدن مثانه به تعدادی از عوامل بستگی دارد و بنابراین هیچ قانون خاصی وجود ندارد با این حال در اغلب موارد، افراد می توانند 3 تا 4 ساعت نگه دارند.

نگه داشتن ادرار

دفعات ادرار در طول روز

تعداد دفعات ادرار طبیعی در هر شخص متفاوت است. همچنین بستگی به این دارد که هر روز چقدر مایعات می‌نوشید. نوزادان و کودکان مثانه‌های کوچک‌تری دارند، بنابراین باید بیشتر مواقع مثانه خود را خالی کنند. نوزادان به طور معمول روزانه شش تا هشت دفع ادرار دارند؛ اما می‌توانند خیلی بیشتر از حد نیز ادرار کنند. فرد بالغ روزانه ۶ تا ۷ بار بهتر است به سرویس بهداشتی مراجعه کند. هر چند ۴ تا ۱۰ بار نیز عادی تلقی می‌شود.

افراد در معرض خطر نگه داشتن ادرار

نگه داشتن ادرار در شرایط خاص برای هر مدت زمان می تواند خطرناک باشد و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر خطر عفونت یا بیماری کلیوی را افزایش دهد:

عوارض و مضرات نگه داشتن ادرار

1.شانس عفونت مثانه افزایش میابد.

یرخی افراد به دلیل زیاد نگه داشتن ادرار دچار تکثیر باکتری و در نتیجه عفونت دستگاه ادراری (UTI) می شوند. به دلیل افزایش خطر عفونت ادراری به ویژه برای افراد دارای سابقه UTI مکرر، توصیه می شود که از نگه داشتن ادرار خود برای مدت زیاد اجتناب کنند.

اینستاگرام دکتر صالحی

2. افزایش احتمال تشکیل سنگ مثانه

یکی دیگر از عوارض نگه داشتن ادرار، ایجاد سنگ مثانه در افراد دارای سابقه این بیماری یا افراد دارای محتوای بالای مواد معدنی است. اغلب در ادرار مواد معدنی مانند اسید اوریک و اگزالات کلسیم وجود دارد.

3. افزایش شانس بی اختیاری ادرار

نگه داشتن مکرر ادرار باعث ایجاد آسیب در عضلات کف لگن می شود. اسفنکتر مجرای ادرار از جمله این ماهیچه ها است. وظیفه بسته نگه داشتن مجرای ادرار برای جلوگیری از نشت ادرار به بیرون بر عهده این ماهیچه است. درصورتی که این ماهیچه آسیبی ببیند بی اختیاری ادرار ایجاد می شود.

برای آگاهی از علل، علائم، درمان و روشهای پیشگری از عفونت کلیه ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :وحید جلالی [ 1402-08-09 ]
من حدود۴سال هست ک سالی یکی دوبار بستری میشم بخاطره عفونت شدیدکلیه تاحالا پیش چندتا متخصص کلیه رفتم هرکدوم یه سری داروی تجویز کردن برای عفونتم که هیچ فایده ای نداشته ازنظربهداشت شخصی هم ازهمه نظر رعایت میکنم ولی فایده ای نداشت نمیدونم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین