منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

پروستات غده‌ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است. این غده، در زیر مثانه و در جلوی مجرای مقعد قرار گرفته است. پروستات بزرگ در مردان با سنین بالا، یک بیماری بسیار شایع است، به‌طوری که نیمی از مردان بالای ۵۰ سال دچار این عارضه می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

غده‌ی پروستات در حالت عادی چیزی حدود ۲۰ گرم وزن دارد؛ اما در صورت بروز عارضه‌ی پروستات بزرگ، این غده ممکن است تا ۲۰۰ گرم هم بزرگ شود. البته میزان بزرگ شدن پروستات در هر فرد متفاوت خواهد بود و گاهی میزان بزرگ شدن پروستات، در حد اندازه‌ی میکرو باقی می‌ماند. پروستات بزرگ نشانه‌ی رشد سلولی بیش از اندازه‌ی غده‌ی پروستات است. این مشکل به خودی خود خطرناک نیست و با تجویز دارویی درمان می‌شود. درمان بزرگی پروستات در افراد مختلف بر حسب سن، وضعیت سلامت بدنی، شدت علائم و سایز پروستات متفاوت می باشد.

علت بزرگ شدن پروستات

بعد از 40 سالگی به دلایل مختلفی در مردان شاهد بزرگ شدن پروستات هستیم که می تواند بر مسیر ادرار و همچنین باروری مردان موثر باشد. این بیماری در بین مردان بالای 40 سال بسیار شایع است. این افزایش در اندازه پروستات خوش خیم می باشد. علت بزرگ شدن پروستات تاکنون مشخص نشده ولی دلیل مبتلا شدن به پروستات در آن دخیل هستند:

  1. سابقه فامیلی
  2. چاقی
  3. بیماری دیابت
  4. عدم فعالیت

علائم بزرگی پروستات

طیف علائم بزرگی پروستات بسیار متغیر می باشند و به تدریج و با افزایش سن، بیشتر می شوند. شایع ترین علائم بزرگی پروستات عبارتند از:

بین علائم بزرگی پروستات و سایز پروستات آقایان، ارتباط مستقیم و واضحی وجود ندارد. گاهی علی رغم سایز خیلی بزرگ پروستات، علائم اندکی وجود داشته و گاهی نیز علائم پر سر و صدا علی رغم سایز نه چندان بزرگ پروستات دیده می شوند.

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

عوارض بزرگی پروستات

علائم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات در تمام بیماران تشدید نمی‎شود و اکثر بیماران با عوارض جدی روبه‌رو نمی‌شوند. با این حال برخی بیماران در اثر درمان نکردن بزرگی پروستات دچار عوارض زیر می‌شوند:

نکته: خطر ابتلا به سرطان پروستات در اثر بزرگ شدن پروستات افزایش نمی‌یابد. خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات برای آقایان دچار عارضه بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات با آقایانی که این مشکل را ندارند، یکسان است.

تشخیص بزرگ شدن پروستات

پزشک معمولاً با انجام یک معاینه فیزیکی و پرسیدن سابقه پزشکی شما، وضعیت را بررسی می‌کند. معاینه فیزیکی شامل معاینه رکتوم است که به پزشک اجازه می‌دهد اندازه و شکل پروستات شما را تخمین بزند. سایر آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

همچنین پزشک ممکن است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و می‌توانند بر سیستم ادراری شما تأثیر بگذارند، سؤال کند. سوالاتی از قبیل:

درمان دارویی بزرگی پروستات

هنگامی که تغییر در شیوه ى زندگی برای از بین بردن علائم کافی نباشد، پزشک ممکن است مصرف دارو را توصیه کند. داروهای متعددی می توانند به درمان علائم بزرگی پروستات کمک کنند. این داروها شامل مسدود کننده های آلفا ۱، داروهای کاهنده ى هورمون و آنتی بیوتیک ها هستند.

مسدود کننده های آلفا ۱

مسدود کننده های آلفا ۱ داروهایی هستند که عضلات مثانه و پروستات را آرام می کنند. مسدود کننده های آلفا ۱ گردن مثانه را آرام نگه می دارند و ادرار را به راحتی جریان می دهند. نمونه هایی از مسدود کننده های آلفا ۱ عبارتند از:

از عوارض جانبی این داروها میتوان به کاهش فشار خون و انزال معکوس (انزال خشک) اشاره کرد.

اینستاگرام دکتر پیمان صاللحی

داروهاى کاهنده ى هورمون

داروهایی که باعث کاهش سطح هورمون های تولید شده توسط غده ى پروستات مى شوند، مانند دوتاستراید و فیناستراید معمولاً تجویز می شوند.
این دو دارو سطح تستوسترون را پایین می آورند. گاهی کاهش سطح هورمون، اندازه ى پروستات را کاهش می دهد و جریان ادرار را بهبود می بخشد. با این حال، این داروها ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند ناتوانی جنسی و کاهش میل جنسی شوند. از عوارض جانبی این دارو نیز میتوان به کاهش میل جنسی و کاهش حجم مایع منی اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که بیمار در حین مصرف این داروها نباید برای باروری اقدام کند.

آنتی بیوتیک ها

درمان التهاب باکتریایى با آنتی بیوتیک ممکن است علائم بزرگى پروستات را با کاهش التهاب، بهبود بخشد. با این حال، آنتی بیوتیک ها به پروستاتیت (التهاب پروستات) که توسط باکتری ایجاد نمی شود، کمک نمى کنند.

داروهای ضد انقباض مثانه

در صورتیکه علی رغم تخلیه خوب ادرار، بیمار از انقباضات متعدد مثانه، تکرر ادرار و شب ادراری (بیدار شدن از خواب شبانه جهت دفع ادرار) شکایت داشته باشد می‌توان از این دسته دارویی استفاده کرد این داروها شامل تولترودین، ویسول، وزیکر، یوریناسین و اکسی بوتینین می باشند.
از عوارض جانبی این داروها می‌توان به خشکی دهان و یبوست اشاره کرد. همچنین بیماران با افزایش فشار چشم (آب سیاه یا گلوکوم) نیز حین مصرف این داروها باید احتیاط کنند.

پیشگیری از بزرگ شدن پروستات

اگرچه که هیچ روش قطعی جهت پیشگیری از بزرگ شدن پروستات پیشنهاد نشده است؛ اما حفظ وزن مناسب و رعایت رژیم غذایی سالم و غنی از میوه و سبزیجات، می تواند در پیشگیری از بزرگ شدن پروستات مؤثر باشد. تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن، از طریق اختلال در تعادل هورمون های بدن شانس بزرگ شدن پروستات را افزایش می دهد. ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب نیز نقش مؤثری در کنترل وزن و پیشگیری از بزرگ شدن پروستات دارد.

با کلیک روی لینک با علائم سنگ کلیه آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین