منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / سونوگرافی پروستات و کاربرد آن چیست ؟

سونوگرافی پروستات و کاربرد آن چیست ؟

غده پروستات یکی از اندام‌های مردان می‌باشد که در ناحیه پایین شکم و در قسمت خروجی مثانه قرار دارد. این غده یک رشد دومرحله‌ای دارد به این معنی که بزرگ شدن آن در سنین بلوغ و بعد از سن 35 سالگی رخ می‌دهد؛ اما در صورت رشد بیش از اندازه و بزرگ شدن آن باید دلیل را جویا شد. سونوگرافی به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی دقیق برای بررسی پروستات شناخته شده است. سونوگرافی پروستات، آزمایشی است که با پرتاب امواج صوتی از بافت های بدن، تصاویر سیاه و سفید از پروستات تولید می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این آزمایش برای بررسی پروستات از نظر وجود هرگونه ناهنجاری، سرطان یا سایر بیماری های مرتبط با پروستات استفاده می شود. این آزمایش بی خطر است و در کمتر از یک ساعت انجام می شود. این به پزشک کمک می کند تا شرایط احتمالی پروستات را قبل از جدی تر یا غیر قابل کنترل بودن تشخیص دهد.

همچنین بخوانید: درجه بندی سرطان پروستات

علت سرطان پروستات

بر اساس گفته webMD، علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است؛ اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالاً بر اثر جهش در DNA برخی سلول‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آنها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی نامیرا توده‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

سونوگرافی پروستات

علائم سرطان پروستات

متأسفانه سرطان پروستات علائم زودرسی ندارد که به‌ وسیله آنها بتوانیم به سرطان پروستات مشکوک شویم و در مراحل اولیه، آن را تشخیص دهیم. اطراف توده‌ی سرطانی هیچ عضو حساسی از بدن وجود ندارد که با بزرگ شدن توده‌ی سرطانی به آن فشار بیاید و باعث درد شود، به همین دلیل ممکن است بیماری حتی سال‌ها بدون علامت باقی بماند. از این رو چکاپ منظم مردان بالای ۴۵ سال با آزمایش خون یا شاید معاینه برای تشخیص زودهنگام بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به‌شمار می‌آید. در برخی از بیماران ممکن است سرطان پروستات با علائم زیر همراه باشد. در صورت مشاهده آنها بهتر است به پزشک مراجعه کنیم:

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که داشتن علائم ادراری پروستات لزوماً به معنی ابتلا به سرطان پروستات نیست. التهاب پروستات و بزرگی خوش خیم پروستات ، بیماری‌های بسیار شایعی در مردان هستند که همین علائم را دارند.

عوامل خطر سرطان پروستات

  1. چاقی: مردان چاقی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می‌شود با احتمال بیشتری دچار انواع پیشرفته هستند که به درمان به سختی پاسخ می‌دهند.
  2. سن: با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. با افزایش سن بیش از ۵۰ احتمال سرطان پروستات به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.
  3. نژاد: دیده ‌شده ‌است که به دلایل نامشخص احتمال ابتلا به این بیماری در مردان سیاه‌پوست بیش از سایر مردان است؛ بنابراین نژاد از دلایل ابتلا به سرطان پروستات است.
  4. سابقه خانوادگی: اگر در خانواده مردی مبتلا به سرطان پروستات شود، خطر ابتلا در سایر مردان خانواده افزایش می‌یابد. همچنین سابقه خانوادگی وجود ژن‌هایی که احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهند (BRCA1 یا BRCA2) یا سابقه خانوادگی نزدیک سرطان سینه‌، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.
  5. رژیم غذایی: با وجودی‌که علت این ارتباط نامشخص است دیده شده‌است که سرطان در کشورهایی که مصرف گوشت و لبنیات پرچرب بالا است بیشتر دیده می‌شود. همچنین رژیم غذایی که میوه و سبزیجات کمی داشته باشد خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

برخی عوامل از جمله سیگار کشیدن، التهاب پروستات، بیماری های منتقله جنسی ، وازکتومی و مواجهه با برخی مواد شیمیایی، نیز به عنوان عوامل خطر ابتلا به سرطان مطرح هستند؛ اما هنوز تأثیر آنها به طور دقیق مشخص نشده‌است.

علل انجام سونوگرافی پروستات

سونوگرافی پروستات برای آزمایش غده پروستات و بافت های اطراف آن در مردان انجام می شود. در صورتی که بیمار شرایط زیر را داشته باشد توصیه می شود:

شرایط قبل از سونوگرافی پروستات

برای انجام سونوگرافی پروستات عموماً کار خاصی لازم نیست انجام شود. به طور کلی، دستورالعمل های زیر برای کسب نتیجه بهتر از آزمایش سونوگرافی پروستات وجود دارد:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

روش انجام سونوگرافی پروستات

در آقایان غده پروستات دقیقاً در جلو راست روده قرار دارد، بنابراین معاینه سونوگرافی به منظور قرار دادن مبدل تصویربرداری در نزدیک‌ترین حد ممکن به غده پروستات به صورت صحیح انجام می‌شود. برای سونوگرافی ترانس رکتال از بیمار خواسته می‌شود که دراز کشیده و زانوهای خود را خم کند. یک پوشش محافظ یکبار مصرف روی مبدل قرار می‌گیرد، سپس مبدل از طریق مقعد وارد می‌شود و داخل رکتوم قرار می‌گیرد. تصاویر از زوایای مختلفی به دست می‌آیند تا بهترین نمای غده پروستات ایجاد شود. در برخی از موارد به تشخیص پزشک، این سونوگرافی از روی شکم انجام می‌شود. در این روش به دلیل اینکه پروستات در محوطه لگن قرار دارد، برای کیفیت بهتر تصاویر سونوگرافی، مثانه باید پر باشد.

عوارض سونوگرافی پروستات

سونوگرافی خطر تشعشع ندارد. اکثر افراد در هنگام قرار گرفتن پروب درون مقعد احساس ناراحتی خفیفی را تجربه می‌کنند. اگر نسبت به لاتکس حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید. قبل از قرار دادن پروب در مقعد، آن را در یک روکش لاتکس قرار می‌دهند.

برای کسب اطلاعات جامع درباره زگیل تناسلی ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

کلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه استکلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه است

کلیتوریس یکی از قسمت های ناحیه شرمگاهی می باشد که متشکل از هزاران رشته عصبی می باشد و به عنوان مهم ترین عضو زنانه و منبع لذت جنسی شناخته می شود. ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین