منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / مبتلایان به ایدز هم می توانند بچه دار شوند؟!

مبتلایان به ایدز هم می توانند بچه دار شوند؟!

ایدز (AIDS) مخفف عبارت انگلیسی (Acquired Immunodeficiency Syndrome) است که معنی آن «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» است. این بیماری توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می‌شود و می‌تواند فرد مبتلا به این بیماری را به مرور زمان و با توجه به شدت بیماری به کام مرگ بفرستد. بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگر را دارد در بدن فرد آهسته از بین می‌برد، در نتیجه بدن در برابر نفوذ ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها، مواد آلاینده، مواد سرطان‌ زا، سموم و قارچ‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آلودگی به این ویروس می‌تواند بر پارامترهای اسپرم مردان تأثیر منفی داشته باشد و به طور قابل توجهی باروری فرد را مختل کند. اگرچه وجود کیت تشخیص ایدز، تشخیص به موقع بیماری و همچنین درمان‌های ضد ویروسی مزایای قابل توجهی در کاهش عوارض و مرگ و میر در بین افراد آلوده به HIV دارد، برخی از داروهای ضد رترو‌ویروسی، از جمله مهار‌کننده‌های نوکلئوزید معکوس ترانس‌ کریپتاز که برای کاهش علائم ایدز در مردان تجویز می‌شود، برای میتوکندری سلولی مضر بوده و ممکن است بر روی بیوژنز میتوکندری اسپرم‌ها تأثیر منفی بگذارد.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

علل ایدز

یکی از راه های انتقال ایدز از بدن فرد مبتلا شده به بدن سایر افراد، مایعات بدن فرد مبتلا هستند. از جمله این مایعات می توان به، مایع منی، خون بدن فرد مبتلا، ترشحات واژن و رکتوم و شیر مادر اشاره کرد. ویروس ایدز از طریق آب یا هوا و همچنین تماس های گاه به گاه قابل انتقال نمی باشد.

علائم اولیه ایدز

رایج‌ترین علائم در مرحله اول یا عفونت حاد شامل یک بیماری شبه سرماخوردگی است که دو تا چهار هفته پس از ورود ویروس به بدن ایجاد می‌شود. این علائم ممکن است برای چند هفته باقی بمانند. دقت کنید که عفونت به ویروس در این مرحله هنوز تبدیل به بیماری ایدز نشده است. شایع‌ترین علائم این مرحله عبارتند از:

ایدز و باروری در مردان

علائم بیماری ایدز در مردان

HIV در هر فردی می تواند متفاوت به نظر برسد. همه علائم مشابهی ندارند و برخی ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی نداشته باشند. در بیشتر اوقات ، علائم HIV در مردان و زنان یکسان است؛ اما چند علامت وجود دارد که مختص مردان است. توجه به این نکته ضروری است که این علائم مختص مردان می تواند نشانه بیماریهای دیگر نیز باشد. اگر هر کدام از این موارد را دارید ، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. میل جنسی پایین ، نشانه هیپوگنادیسم است ، به این معنی که بیضه های شما به اندازه کافی هورمون جنسی تستوسترون تولید نمی کنند. این وضعیت با HIV مرتبط است و می‌تواند باعث موارد زیر شود:

اثرات ایدز بر باروری مردان

معمولاً پارامتر‌های اسپرم در مردان بدون علامت HIV مثبت در محدوده طبیعی است؛ اما با پیشرفت بیماری تعداد، شکل (مورفولوژی) و تحرک اسپرم کاهش می‌یابد. به این معنی که وضعیت پارامترهای اسپرم با تعداد CD4 و شدت بیماری ارتباط مستقیم دارد. تعداد کم اسپرم با درصد بالایی از اسپرم‌های کم‌تحرک که مورفولوژی غیر طبیعی دارند، در مردان HIV مثبت می‌تواند نشان‌دهنده اختلال اسپرماتوژنز و روند تولید اسپرم باشد که از علل اصلی ناباروری در مردان است. ارکیت، هیپوگنادیسم و لکوسپرمی که ممکن است طی عفونت HIV ایجاد شود نیز می‌تواند در این تغییرات ایجاد شده در اسپرم دخیل باشند. هنگامی که این تغییرات و اختلالات عملکردی در سیستم تولید مثل مردان رخ دهد در نهایت منجر به ناباروری در مردان می‌شود. همچنین تغییرات بیولوژیکی ناشی از اچ آی وی، از جمله بیماری‌های سیستمیک، استرس و کاهش وزن هم بر عملکرد اندام‌های تولید مثلی تأثیرگذار بوده و می‌توانند منجر به ناباروری در مردان شوند

تشخیص ایدز

آزمایشات HIV شامل موارد زیر هستند:

اقدامات لازم پیش از اقدام به باروری در مردان مبتلا به ایدز

۱- بررسی بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD)

برخی از STD ها می‌توانند شانس ابتلا به HIV را افزایش دهند. بنابراین درمان هرگونه عفونت یا بیماری مقاربتی قبل از اقدام به بارداری، اولین قدم برای کاهش احتمال انتقال ویروس ایدز بین دو نفر است.

۲- درمان ضد‌ویروسی شریک زندگی فرد مبتلا به HIV

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که همسر فرد مبتلا به اچ آی وی می‌تواند انجام دهد، استفاده پروفیلاکسی از داروهای ضد‌ویروسی است. PREP به معنای مصرف داروهای اچ آی وی قبل از قرار گرفتن در معرض اچ آی وی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، در صورت قابل تشخیص نبودن بار ویروسی و نداشتن علائم ایدز در مردان است. همچنین مصرف داروهای HIV توسط مرد و داشتن بار ویروسی غیرقابل شناسایی نیز خطر انتقال ویروس ایدز به شریک زندگی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. هرچند خطر بالقوه انتقال ویروس ایدز به طور کامل از بین نمی‎رود.

۳- رابطه جنسی بدون کاندوم

اگر بار ویروسیHIV مرد در آزمایشات قابل تشخیص نباشد، امکان انجام رابطه جنسی محافظت نشده در محدوده روز‌های تخمک گذاری زن وجود دارد. هرچند ریسک انتقال بیماری در این شرایط بسیار کم است؛ اما به هر صورت احتمال انتقال ایدز بین زوجین وجود دارد.

۴- شست و شو اسپرم

شست و ‌شوی اسپرم به فرایند جدا کردن اسپرم از مایع منی گفته می‌شود. از آنجا که ویروس HIV در مایع منی وجود دارد؛ اما در اسپرم وجود ندارد، جدا کردن اسپرم از مایع منی باعث کاهش خطر انتقال HIV می‌شود.

۵- روش‌های کمک باروری

این بدان معنی است که اسپرم، تخمک را به صورت غیر‌مستقیم و با کمک یک روش پزشکی یا درمانی بارور کند. متأسفانه امکانات اندکی برای کمک به تولید مثل افراد مبتلا به HIV وجود دارد و تعداد کمی از طرح‌های بیمه درمانی این افراد را پوشش می‌دهند. روش‌های کمک باروری زیر می‌توانند در این بیماران مورد استفاده قرار بگیرد:

  1. تلقیح داخل رحمی (IUI): اسپرم را بعد از شست و شو وارد یک لوله باریک می‌کنند، سپس از طریق دهانه رحم وارد رحم می‌کنند.
  2. لقاح آزمایشگاهی (IVF): در این روش تخمک‌ها توسط دارو‌های محرک تخمک‌گذاری تحریک می‌شوند. وقتی تخمک‌ها آماده شدند یا رسیدند، آنها را از تخمدان خارج کرده و با اسپرم لقاح می‌دهند. هنگامی که تخمک بارور شد، جنین را در رحم زن قرار می دهند.
  3. تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI): این نوع خاصی از IVF است که در آن اسپرم با استفاده از یک سوزن بسیار نازک مستقیم به تخمک تزریق می شود. هنگامی که تخمک بارور شد، به رحم زن منتقل می‌کنند.

۶- اسپرم اهدایی

در مواردی که بار ویروسی ایدز در فرد بالا باشد، به دلیل بالا بودن احتمال انتقال بیماری بین زوجین، استفاده از اسپرم اهدایی توصیه می‌شود. اسپرم اهدایی اغلب به کمک یک روش کمک باروری به نام تلقیح داخل رحمی یا IVF با تخمک زن لقاح داده می‌شود.

پیشگیری از ایدز

اجتناب از قرار گرفتن در معرض مایعات بدن به طور بالقوه حامل ویروس، یکی از راه‌های پیشگیری است. این اقدامات می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به HIV کمک کند:

شما می‌توانید برای درمان سرطان پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائمویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با شیوع بالا است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین