منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / اسپرمو گرام چیست؟

اسپرمو گرام چیست؟

آزمایش اسپرموگرام مهمترین معیار ارزیابی سلامتی باروری در آقایان است. قبل از انجام این آزمایش بهتر است فرد 2 تا 7 روز انزال نداشته باشد. همچنین بهتر است این آزمایش در آزمایشگاه‌های تخصصی اسپرم که آموزش انجام اسپرموگرام را دیده‌اند انجام شود و ایده‌آل است فرد در خود آزمایشگاه نمونه را تهیه کند ولی اگر انجام این کار برای شخص میسر نبود، ظرف نمونه از طرف آزمایشگاه در اختیار فرد قرار داده می‌شود.

شخص باید پس از تهیه نمونه، حداکثر تا نیم ساعت با قراردادن ظرف نزدیک بدن (به دلیل هم سانی دمای نمونه با بدن)، نمونه را به آزمایشگاه برساند. اعدادی که پس از انجام اسپرموگرام در نتیجه آزمایش ثبت می‌شود، اعدادی است که رفرنس آماری هستند و سازمان بهداشت جهانی (WHO) آنها را اعلام کرده است. این اعداد صرفاً مبنایی هستند برای مقایسه فرد با افرادی که طی یکسال گذشته همسر آنها یک بارداری طبیعی داشته است و بالا بودن این اعداد الزاماً تضمین کننده باروری در زوجین نیست و کم بودن این اعداد هم دلیلی بر تأیید ناباروری نیست. آخرین اصلاحات آزمایش اسپروگرام مربوط به سال 2010 می‌‌باشد که سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است. این تغییرات به قرار زیر می‌باشند:

حجم مایع انزالی (Volume)

حجم مایع نطفه باید حداقل 1/5 الی 2 سی سی باشد.

سیالیت (Liquefaction)

زمانی که مایع انزالی از بدن خارج می‌شود پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه از حالت لخته به مایع تبدیل می‌شود که این حالت را در اصطلاح آزمایشگاهی (Liquefaction) نامگذاری می‌کنند.

اسیدیته (pH)

PH مایع نطفه حدود 7 الی 8 است که در محدوده قلیایی قرار می‌گیرد.

تعداد اسپرم‌ها (Concentration)

تعداد اسپرم‌ها، حداقل 15 میلیون در یک میلی لیتر یا 40 میلیون در کل مایع انزالی است. اگر کمتر از این تعداد باشد، اصطلاح الیگواسپرمی (Oligospermia) به آن اطلاق می‌شود.

تحرک اسپرم (Motility)

حرکت اسپرم‌ها هم خیلی مهم است. اسپرم‌ها زیر میکروسکوپ هرکدام حرکت مشخصی دارند. سابق بر این حرکت اسپرم‌ها به گریدهای 1 ، 2 ، 3 و 4 طبقه بندی می‌شد که معیار آن بر حسب حرکت سریع تا بی حرکت بودن اسپرم‌ها بود. در درجه بندی جدید حرکت اسپرم‌، که سازمان بهداشت جهانی تأیید نموده، میزان حرکت رو به جلوی اسپرم‌ها معیار قرار گرفته شده و دارای اهمیت است.

این مقدار باید حداقل 32% باشد و اگر کمتر از این میزان باشد در اصطلاح به آن آستنواسپرمی (Astenozoospermia) گفته می‌شود. در مواردی که اسپرم‌ها بی‌حرکت هستند، باید تست زنده بودن اسپرم انجام شود.

اسپرمو گرام چیست؟

زنده بودن (Vitality)

در مواردی که بیش از 80% اسپر‌ها بی‌‎‌حرکت باشند، باید سنجیده شود که آیا اسپرم‌ها با وجود زنده بودن حرکت نمی‌کنند یا اساساً زنده نیستند. که با روش رنگ آمیزی مخصوص این تست انجام می‌شود. پس از انجام این تست انتظار می‌رود حداقل 58% اسپرم‌ها زنده باشند.

شکل اسپرم (Morphology)

نکته بسیار مهم در ارزیابی آزمایش اسپرموگرام، مورفولوژی یا شکل اسپرم است که حتماً باید توسط تکنسین ماهر و مجرب ارزیابی شود. در آخرین اصلاحیه سازمان بهداشت جهانی‌، حداقل 4% نرمال است.

مقدار گلبول سفید (WBC)

همچنین اگر میزان گلبول سفید یا WBC بیش از یک تا دو میلیون در میلی لیتر باشد، به آن لوکوسیتواسپرمی گفته می‌شود که ممکن است در اثر عفونت اسپرم، یا در اثر افزایش گلبول‌های سفید در مایع نطفه باشد.

آدرس اینستاگرام

به دلیل مراجعات فراوانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری ، برای دانستن اندازه نرمال آلت تناسلی می‌شود، بر آن شدیم مطلبی در این باره تهیه نماییم و اطلاعات دقیقی در این مورد به کاربران ارائه دهیم. برای مطالعه مقاله اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جواد پنبه زن [ 1402-06-31 ]
سلام آقای دکتر من حدود یکسالی هست که عفونت اسپرم دارم وبچه دار نمیشم البته خانمم هم تنبلی تخمدان دارند ولی دکتر احتمال بیشتر رو از عفونت اسپرم میدونن چکار باید بکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسیعلت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. ... ادامه مطلب

اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درماناعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

اگر تماشای پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود ، بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و می تواند برای شما مشکل ساز باشد. ... ادامه مطلب

ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائمویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با شیوع بالا است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین