منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلمشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟

آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟

باتوجه به شرایط محیطی، فردی و همچنین تاثیرات ژنتیکی، تعداد افرادی که نمی‌تواننند بچه‌دار شوند، رو به افزایش است. با این‌حال این تعداد در ایران هنوز در حدود ۲۰% است. با پیشرفت علم بسیاری از ناباروری‌ها از طرف هریک از زوجین قابل درمان است و هیچ جای نگرانی نیست.

آنچه در این مطلب میخوانید

گاهی به دلیل احساس ناخوشایندی که این مسئله ایجاد می‌کند، زوجین تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند و یا از روی ناراحتی تصمیم‌هایی می‌گیرند که هیچ یک از طرفین را خوشحال نمی‌کند. بنابراین باید پیش از هر اقدامی به پزشک مراجعه کرده و عدم باروری را پیشگیری و درمان کنید. چنانچه بدون پیشگیری، تا چند ماه پس از نزدیکی، بارداری اتفاق نیفتاد باید دلیل آن پیدا شود.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

عوامل موثر در ناباروری مردان

ناباروری مردان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که اغلب نمی‌توان از طریق علائم ظاهری ناباروری مردان را تشخیص داد. البته ناباروری مردان به دلیل کم بودن اسپرم در مایع منی، اسپرم با عملکرد ناقص ویا عدم وجود اسپرم در مایع منی است که می‌تواند به دلایل مختلفی به‌وجود بیاید که در ادامه توضیح داده‌ایم.

واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه به شرایطی گفته می‌شود که رگ‌های اطراف بیضه ملتهب و متورم می‌شود و خروج اسپرم دشوار می‌شود؛ درنتیجه کیفیت اسپرم تولیدی پایین می‌آید. چنانچه واریکوسل زود تشخیص داده شود، به کمک جراحی می‌توان آن را درمان کرد.

عفونت و التهاب

برخی از بیماری‌های سبب ایجاد عفونت می‌شوند و برخی دیگر نیز التهاب ایجاد می‌کنند. از انواع التهابی که در ناباروری موثر هستند می‌توان به التهاب اپیدیدیم و یا التهاب بیضه اشاره کرد که سبب کاهش کیفیت تولید اسپرم می‌شود. همچنین عفونت‌های جنسی ویا بیماری‌هایی چون سوزاک یا HIVمی‌تواند ازعوامل موثر در ناباروری در مردانباشد.

مشکل در انزال

طی شرایطی ممکن است فروکش انزال اتفاق بیفتد که به حالتی می گویند که هنگام خروج منی، به جای خروج از آلت تناسلی، به مثانه رفته و از آنجا خارج می‌شود و در حقیقت اسپرم‌ها در ادرار دفع می‌شوند. فروکش انزال که ازعوامل موثر در ناباروری مرداناست، ممکن است بر اثر بیماری‌هایی همچون دیابت، برخی داروها، آسیب ستون فقرات ویا پس از جراحی پروستات ، مثانه یا مجاری ادراری به وجود بیاید.

مشکلات هورمونی

به هم خوردن تعادل هورمون‌هایی همچون هورمون هیپوفیز، آدرنال، هیپوتالاموس و تیروئید می‌تواند سبب بروزناباروری در مردانشود.

تومور و درمان آن

ممکن است ابتلا به یک تومور، چه از نوع خوش‌خیم باشد و چه از نوع بدخیم باشد؛ سبب بروز ناباروری در مردان شود. البته شیمی‌ درمانی ویا جراحی‌هایی که انجام می‌شود نیز می‌تواند ازعوامل موثر در ناباروری مردانباشد.

نقص لوله تناسلی

لوله‌های کوچکی در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد که اسپرم را از محل تولید تا محل ذخیره‌سازی و خروج حمل می کنند. چنانچه نقصی در این لوله‌های باشد فرد نابارور می‌شود. این نقص ممکن است به دلایل مادرزادی باشد ویا در طی ضربه، جراحی و... ایجاد شود.

مشکلات ژنتیکی

مشکلات ژننتیکی را می‌توان مهم‌ترینعوامل موثر در ناباروری مرداندانست. از مشکلات ژنتیکی موثر می‌توان به سندروم کلاین فلتر، سندروم کالمن، فیبروز کیستیک و سندروم کارتاژنر اشاره کرد.

ناباروری مردان

رابطه جنسی

برخی از مشکلاتی که در ناباروری مردان ایجاد می‌شود، به دلیل مسائلی است که هنگام رابطه جنسی دارند؛ برای مثال اختلال در نعوظ، انزال زودرس ویا مشکلات آناتومیکال همچون هیپوسپادیاس می‌توانند موثر باشند. همچنین جالب است بدانید مشکلات روانی نیز می‌تواند از مشکلات رابطه جنسی موثر در ناباروری مردان باشد.

سابقه جراحی

چنانچه فردی سابقه جراحی داشته باشد نیز ممکن است به مشکل عدم باروری دچار شود. از جراحی‌هایی که سبب ناباروری در مردان می‌شوند، می‌توان به وازکتومی، جراحی فتق مغبنی، جراحی‌های روی بیضه، اسکروتوم و پروستات و برخی جراحی‌های شکمی اشاره کرد.

دلایل محیطی

قرار گرفتن در معرض برخی از مواد ویا اشعه‌ها ویا انجام برخی عادت‌های نادرست نیز می‌تواند ازعوامل موثر در ناباروری مردانباشد. برای مثال قرارگیری طولانی‌مدت در برابر مواد شیمیایی، فلزات سرب‌دار ویا تشعشعات ایکس می‌توانند سبب ناباروی شوند. افزایش حرارت در ناحیه بیضه‌ها، همچون گذاشتن لپ‌تاپ بر روی پا ویا پوشیدن شلوار تنگ که سبب فشار آمدن به بیضه‌ها می‌شود نیز از دیگر عوامل موثر در ناباروری است.

سبک زندگی

مسائلی که مربوط به سبک زندگی افراد است نیز می‌تواند در از دست دادن توانایی باروری و همچنین عدم تولید و ترشح اسپرم‌های کافی و سالم موثر باشد. مثال‌هایی که در زیر آمده است، نمونه‌هایی از سبک زندگی افراد هستند که در باروری آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

درمان قطعی ناباروری مردان

با پیشرفت علم می‌توان پس از انجام انواعآزمایش ناباروری مردانو پیدا کردن علت ناباروری، برای درمان قطعی ناباروری مردان اقدام کرد. انواع روش‌های درمان، با توجه به دلیل عدم باروری انجام می‌شود.

چگونه ناباروری مردانه درمان می شود؟

ناباروری مردان اغلب با روش های معمولی که شامل یک یا چند مورد زیر است درمان می شود:

آیا می توان از ناباروری مردان جلوگیری کرد؟

تقریبا هیچ راهی برای جلوگیری از ناباروری مردان ناشی از مشکلات ژنتیکی یا بیماری وجود ندارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که مردان می توانند برای کاهش احتمال ناباروری انجام دهند، که شامل:

ناباروری ثانویه و درمان آن

ناباروری ثانویه به مشکلی اشاره دارد که مرد قبلاً توانایی آبستن کردن همسرش را داشته است، اما بعد از مدتی با مشکل ناباروری مواجه شده است. کیفیت اسپرم مردان به مرور زمان کاهش می‌یابد و در نتیجه لقاح و آبستنی دشوار می‌شود. ناباروری ثانویه از مسائلی است که گذر عمر به مردان تحمیل می‌کند و زمانی مشکل آفرین میشود که زوج برای بچه دار شدن تلاش می‌کنند، اما موفق نمی‌شوند. البته تمام مردان در اثر بالا رفتن سن دچار ناباروری ثانویه نمی‌شوند. سبک زندگی سالم، ورزش و کاهش مصرف مواد مضری مانند توتون تاثیر بسزایی در حفظ سلامتی اسپرم مردان دارد. بااین حال برخی مردان علیرغم رعایت تمام این نکات با مشکل ناباروری ثانویه مواجه می‌شوند. ناباروری ثانویه در مردان توسط دارو و جراحی قابل درمان است.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان دارویی

داروهای باروری به روش‌های زیر به درمان ناباروری ثانویه در مردان کمک می‌کند:

بهترین قرص برای ناباروری مردان

اکثر داروهای باروری که برای زنان تجویز می‌شود، برای درمان ناباروری مردان نیز به کار برده می‌شود، چون تولید مثل در هر دو جنس توسط هورمون‌های یکسانی کنترل می‌شود. در این بخش با بعضی از بهترین داروهای باروری بدون نسخه آشنا می‌شوید:

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی عبدالعلی پور [ 1402-08-02 ]
سلام من سونوگرافی رفتم نشون داد که واریکسل دارم از یک طرفم آزمایش اسپرم دادم اسپرم خوبه ولی نوع حرکت صفر است دوباره رفتم آزمایش دادم جواب آزمایشم نسبت به آزمایش قبل کمی بهتر بود رفتم دکتر زنان به من گفت شما باید عمل کنی بیضه واریس داره حالا میخوام بدونم با دارو حل نمیشه یا حتما باید عمل کنم ممنون

ژان [ 1401-06-07 ]
اندازه آلت مردان در باروری تاثیر دارد ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین