منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریواریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناتوانی جنسی / کمبود کدام ویتامین ها باعث اختلال نعوظ می شود؟

کمبود کدام ویتامین ها باعث اختلال نعوظ می شود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

چندین ویتامین برای اختلال نعوظ (ED) ممکن است به درمان علائم یا کاهش شدت آن‌ها کمک کند. این ویتامین‌هاعبارتند از:

  1. ویتامین B9 (اسید فولیک)
  2. ویتامین D
  3. ویتامین B3 (نیاسین)
  4. ویتامین C
  5. ال آرژنین

در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این ویتامین‌ها ممکن است به اختلال نعوظ کمک کنند اما معمولا به اندازه داروهای تجویزی این مشکل را درمان نمی‌کنند. علاوه بر این، ممکن است برای فردی که کمبود خاص یا سطح پایینی از ویتامین ندارد، کارایی نداشته باشد.
این مقاله شواهدی را مورد بحث قرار می‌دهد که نشان می‌دهد ویتامین‌ها ممکن است در هنگام ابتلا به اختلال نعوظ و منابع غذایی ضروری‌ برای این مواد مغذی کمک کنند.

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید و برای رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

ویتامین B9 (اسید فولیک) و اختلال نعوظ

کمبود ویتامین B9 (اسید فولیک) ممکن است یک عامل خطر مستقل برای ED باشد. کمبود اسید فولیک می‌تواند متابولیسم اکسید نیتریک را مختل کند. اکسید نیتریک باعث شل شدن عضلات صاف آلت تناسلی می‌شود، بنابراین جریان خون برای ایجاد نعوظ افزایش می‌یابد.
اکسید نیتریک در لایه سلول‌های اندوتلیال پوشاننده عضله صاف تولید می‌شود. کمبود اسید فولیک نیز به اختلال عملکرد اندوتلیال کمک می‌کند که منجر به اختلال نعوظ می‌شود.
در تئوری، مصرف مکمل اسید فولیک ممکن است سطح هموسیستئین را کاهش دهد (این اسید آمینه تولید اکسید نیتریک را مهار می‌کند) و اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و احتمال ایجاد و حفظ نعوظ را افزایش می‌دهد.
غذاهای غنی از ویتامین B9 (اسید فولیک) عبارتند از:

  1. مارچوبه
  2. آووکادو
  3. موز
  4. جگر گاو
  5. کلم بروکلی
  6. کلم بروکسل
  7. مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیمو ترش
  8. تخم مرغ
  9. غلات غنی شده مانند غلات، نان و برخی پاستاها
  10. سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و آروگولا
  11. حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس
  12. آجیل و دانه‌ها
  13. پاپایا
کمبود کدام ویتامین ها باعث اختلال نعوظ می شود

ویتامین D و اختلال نعوظ

کمبود ویتامین D در دو دهه اخیر به شدت افزایش یافته است. به طور مشابه، ED نیز در حال افزایش بوده است، به طوری که انتظار می‌رود میزان بروز اختلال نعوظ تا سال 2025 به 322 میلیون نفر در سراسر جهان برسد.سطوح پایین ویتامین D ممکن است خطر ED شما را با ترویج اختلال عملکرد اندوتلیال افزایش دهد. کمبود ویتامین D همچنین با برخی از شرایط که عوامل خطر مستقل برای ED هستند، مانند مولتیپل اسکلروزیس (بیماری خود ایمنی که به پوشش اعصاب حمله می‌کند)، افسردگی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. بدن ویتامین D را از نور مستقیم خورشید بر روی پوست هنگام بیرون از منزل تولید می‌کند. سطوح ویتامین D در جریان خون بسته به فصل متفاوت است، در اواخر بهار تا اوایل پاییز بالاترین سطح و از اواخر پاییز تا اوایل بهار کمترین مقدار است. به این ترتیب، برخی افراد از مهر تا اسفند ویتامین D کافی تولید نمی‌کنند.
مصرف مکمل ویتامین D و خوردن غذاهای غنی از ویتامین D می‌تواند به تقویت شما کمک کند. غذاهایی که ویتامین D بالایی دارند عبارتند از:

افراد مبتلا به ED می‌توانند سطح ویتامین D خود را ارزیابی کنند (این کار با آزمایش خون انجام می‌شود). مکمل‌های ویتامین D باید برای کسانی که سطوح پایینی دارند، پیشنهاد شود. اما افزایش مصرف ویتامین D به تنهایی به ندرت راه حلی برای ED است. در واقع، مواردی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن ED شود.
منیزیم برای تبدیل ویتامین D به فرم فعال آن (1، 25-دی هیدروکسی ویتامین D) مورد نیاز است. ویتامین D که به صورت خوراکی مصرف می‌شود باید این تبدیل را طی کند، فرآیندی که می‌تواند ذخایر منیزیم را کاهش دهد.
اگر ویتامین D را بدون مصرف منیزیم مصرف کنید، ممکن است دچار کمبود منیزیم شوید که می‌تواند به بروز ED کمک کند.
منیزیم به آرام شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. مقادیر ناکافی به این معنی است که ورید آلت تناسلی نمی‌تواند شل شود و منجر به ED می‌شود. بنابراین، اگر ویتامین D به درستی مصرف نشود، ممکن است به طور غیرمستقیم باعث ED شود.
این امر بر اهمیت بررسی موضوع با یک متخصص اورولوژی از شروع هر گونه داروی جدید، از جمله ویتامین‌ها و مکمل‌های بدون نسخه، تاکید می‌کند.

ویتامین B3 (نیاسین) و اختلال نعوظ:

آترواسکلروز (تجمع پلاک در دیواره رگ‌ها) جریان خون را در سراسر بدن از جمله آلت تناسلی کاهش می‌دهد. رگ‌های خونی سفت و باریک جریان خون به آلت تناسلی را قبل از مقاربت دشوار می‌کند. استاتین‌ها داروهایی هستند که سطح کلسترول را کاهش می‌دهند و می‌توانند ED را بهبود بخشند . اما مطالعات جدید نشان داده است که نیاسین ممکن است یک درمان موثر مشابه باشد. ویتامین B3 (نیاسین) ممکن است به ED کمک کند زیرا می‌تواند سطح کلسترول و چربی را که با تصلب شرایین مرتبط است، بهبود بخشد.
ED نشان داد که دوز روزانه ویتامین B3 باعث بهبود عملکرد نعوظ در افراد مبتلا به کلسترول بالا می‌شود. این مطالعه نشان داد که 80 نفری که نیاسین مصرف می‌کردند، در مقایسه با 80 فرد مبتلا به ED خفیف که یک قرص دارونما مصرف می‌کردند، توانایی بهتری در ایجاد و حفظ نعوظ داشتند
غذاهای غنی از B3 (نیاسین) عبارتند از:

ویتامین C و اختلال نعوظ

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌های ویتامین C می‌توانند ED را بهبود بخشند وجود ندارد، ویتامین C از مسیرهای بیوشیمیایی که در نهایت اکسید نیتریک را آزاد می‌کنند، پشتیبانی می‌کند که برای دستیابی به نعوظ بسیار مهم است زیرا جریان خون را افزایش می‌دهد. ویتامین C همچنین باعث افزایش سطح تستوسترون و افزایش جریان خون می‌شود.
غذاهای زیر سرشار از ویتامین C هستند:

  1. پرتقال
  2. فلفل (فلفل قرمز و سبز چیلی و فلفل دلمه‌ای شیرین)
  3. کیوی
  4. توت فرنگی
  5. نخود فرنگی کلم بروکسل
  6. کلم بروکلی
  7. طالبی
  8. گوجه فرنگی
  9. سیب زمینی

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

ال-آرژنین و اختلال نعوظ:

ال-آرژنین یک اسید آمینه، یک واحد سازنده پروتئین و یک گشادکننده عروق قوی است، به این معنی که می‌تواند به باز شدن رگ‌های خونی کمک کند. این ماده به طور طبیعی در غذا یافت می‌شود و تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد، ترکیبی که نعوظ را با گشاد کردن عروق خونی تسهیل می‌کند و جریان خون به آلت تناسلی را افزایش می‌دهد.
در تئوری، افزایش تولید ال-آرژنین باید جریان خون را در آلت تناسلی تقویت کند اما مطالعات بررسی‌های متفاوتی داشته‌اند.
غذاهایی که سرشار از ال آرژنین هستند، عبارتند از:

قابل توجه است که ال-آرژنین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. قبل از مصرف باید آن را با متخصص خود در میان بگذارید. چرا که ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد و باعث کاهش خطرناک فشار خون شود، از جمله داروهای فشار خون بالا و ویاگرا (سیلدنافیل).

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی قاسمی [ 1402-12-14 ]
سلام وقت بخیر من قرص لوزارتان و پلاویکس مصرف میکنم در ضمن استند هم در قلبم گذاشتم در حال حاضر بی میلی خیلی کم شده در ضمن سنم ۴۶ می باشد چه داروی میتوانم مصرف کنم برای بی میلی جنسی

اصغر آرام [ 1402-12-02 ]
درمان عدم یا ضعف در نعوظ چیسگت

سید داود [ 1402-10-24 ]
سلام.من 51سال سن دارم سال 90عمل وازکتومی انجام دادم.مدتیه نعوظ ضعیفی دارم .نعوظ صبحگاهی خیلی کم و ضعیف شده.احساس میکنم خون رسانی به آلتم کم شده.فاویسم هم دارم.کم خونی مینور دارم.تری گلیسریدم یه مقدار بالاست.بیماری خاصی ندارم.آهنم پایینه.برای مشکل نعوظ چکار کنم؟

سید داود [ 1402-10-24 ]
سلام.من 51سال سن دارم سال 90عمل وازکتومی انجام دادم.مدتیه نعوظ ضعیفی دارم .نعوظ صبحگاهی خیلی کم و ضعیف شده.احساس میکنم خون رسانی به آلتم کم شده.فاویسم هم دارم.کم خونی مینور دارم.تری گلیسریدم یه مقدار بالاست.بیماری خاصی ندارم.آهنم پایینه.برای مشکل نعوظ چکار کنم؟

مسیب مقدم [ 1402-09-19 ]
سلام من دیابت و چربی خون دارم از انسولین و دارو چربی و دفع پروتیین دارم الان سه ساله نعوظ ندارم راهی هست ممنون میشم کمکم کنید

ااصغربادمهر [ 1402-06-26 ]
سلام من66سالمه وروزی2متفورمین و2لوزارتان و1اکارماکس استفاده میکنم. یکسال هست آلت من شل شده افتاده ولی درخواب یه وقتی سفت میشه یه کم

محمدرضا خودسیانی [ 1402-04-24 ]
63سال دارو دوسال پیش پرستاد عمل لیزر شد اما هیچ وقت نقوظ ندارم چه کمگی متوان کنید

محمد علی رنگین کمان [ 1402-02-03 ]
سلام وقت بخیر من ۴۳ سالمه و دارای اختلال چندین ساله جنسی چطور می توانم از نطر پزشکی ببینم چه علتی می تونه داشته باشه ؟

یحیی نوری [ 1401-09-29 ]
یک سال من مشکل سفت نمی شود آ لت من

کیوان [ 1401-07-12 ]
سلام خسته نباشی ایا رشد نکردن الت تناسلی و کوچیک موندنش در یک سنی به بعد هم میتونه به کمبود ویتامین دی ربط داشته باشه یا فقط به اختلال نعوظ ربط داره؟ ممنون میشم پاسخ بدین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فتق بیضه ها چیست؟فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند ... ادامه مطلب

اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین