منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / آیا هیدروسل باعث ناباروری می شود؟

آیا هیدروسل باعث ناباروری می شود؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردانه، هیدروسل است. هیدروسل مایعی است که اطراف بیضه را احاطه می‌کند و باعث تورم کیسه بیضه می‌شود و ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد. تقریبا از هر 10 نوزاد پسر، یک نوزاد به‌طور مادرزادی در بدو تولد دچار هیدروسل است اما اغلب آن‌ها در طی یک ماه اول، بدون درمان بهبود می‌یابند. گاهی مردان نیز (اغلب بالای 40 سال) به علت التهاب یا صدمه‌ به کیسه بیضه، به هیدروسل مبتلا می‌شوند. از طرفی التهاب ممکن است ناشی از عفونت اپیدیدیم (لوله‌های ظریف و پرپیچ و خمی که پشت هر بیضه قرار دارند) یا عفونت بافت بیضه (ارکیت) باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه تعداد زیادی از جراحی‌ها بدون نیاز به بستری شدن و ایجاد برشهای بزرگ قابل انجام است. در بسیاری از اعمال جراحی، فرد به سرعت می‌تواند به زندگی عادی و کار خود بازگردد. به همین دلیل، این روش‌ها با اقبال فراوانی روبرو شده و به سرعت نیز در حال پیشرفت است. دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان با انجام جراحی میکروسکوپیک هیدروسلکتومی، بدون ایجاد عوارض جراحی باز، و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌توانند به درمان عارضه هیدروسل بپردازند. در صورت تمایل جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آیا درد از علایم هیدروسل است؟

هیدروسل معمولا دردناک نیست ولی اگر فرد دچار تورم کیسه بیضه شود، باید به پزشک مراجعه کند تا علل دیگر همچون سرطان بیضه و احتمال‌های دیگر را بررسی کند، بنابراین تمام مردان مبتلا به هیدروسل باید تحت سونوگرافی بیضه قرار بگیرند. در بسیاری از موارد، هیدروسل با فتق کشاله ‌ران همراه است. در این موارد به علت ضعف دیواره شکمی، قسمتی از روده به داخل کیسه می‌رود که به درمان نیاز دارد.

علائم هیدروسل

معمولا تنها نشانه هیدروسل، تورم یک یا هر دو بیضه، بدون درد است. در مردان بزرگسال ممکن است احساس شدید سنگینی ناشی از تورم بیضه، باعث بروز ناراحتی شود. هرچه التهاب شدیدتر شود درد نیز بیشتر می شود. گاهی اوقات، تورم بیضه در صبح کمتر و در اواخر روز بیشتر است.

هیدروسل در کودکان معمولاً خود به خود از بین می‌رود. اما اگر هیدروسل کودک شما بعد از یک سال از بین نرفت و یا بزرگ شد و نیز با درد بیضه همراه شد، از پزشک بخواهید دوباره هیدروسل را معاینه کند.

در صورت بروز ناگهانی درد بیضه یا تورم بیضه، خصوصاً در عرض چند ساعت پس از آسیب دیدن بیضه، تحت درمان سریع پزشکی قرار بگیرید. این علائم و نشانه‌ها می‌توانند با تعدادی از شرایط، از جمله مسدود شدن جریان خون در بیضه پیچ خورده (پیچ خوردگی بیضه) بروز کنند. پیچ خوردگی بیضه باید ظرف چند ساعت پس از شروع علائم و نشانه‌ها درمان شود تا بیضه نجات یابد زیرا پیچ خوردگی بیضه ممکن است باعث عدم خون رسانی به بیضه و از دست دادن بیضه آسیب دیده شود.

هیدروسل

هیدروسل و ناباروری

سوالی که اغلب افراد در صورت ابتلا به هیدروسل از پزشک خود می‌پرسند این است که آیا هیدروسل باعث ناباروری می‌شود؟ هیدروسل به خودی خود عامل ناباروری نیست اما ممکن است همراه با عوامل زمینه‌ای در بیضه مثل عفونت یا توده باشد که این عوامل، تولید یا عملکرد اسپرم‌ها را دچار اختلال می‌کنند، هیدروسل را با واریکوسل اشتباه نگیرید، واریکوسل باعث ناباروری می‌شود که البته هنوز علت آن معلوم نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه، خون را در شریان بیضه سرد می‌کنند و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک می‌کنند. واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه حرارت بیضه‌ها بیش از حد بالا رود و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

به همه آقایان توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه مشکل در ناحیه تناسلی و ادراری، به سرعت به پزشک اورولوژی مراجعه کنند تا درمان‌های لازم در موعد مقرر برایشان انجام شود. متاسفانه بسیاری از آقایان هنگام بروز مشکلات مردانه خجالت می‌کشند به پزشک مراجعه کنند و به همین دلیل روند درمان را به تعویق می‌اندازند و این موضوع گاهی به قیمت گزافی تمام می‌شود.

چگونگی تشخیص هیدروسل

از آنجا که مایع هیدروسل معمولا شفاف است، پزشک برای تشخیص آن از آزمایش عبور نور از میان کیسه بیضه استفاده می‌کند. گذر نور نشان‌دهنده وجود مایع شفاف است ولی تشخیص، قطعی نیست زیرا ممکن است حالت‌های دیگر همچون فتق نیز وجود داشته باشد. در صورتی که پزشک به ایجاد هیدروسل به علت وجود التهاب مشکوک باشد، آزمایش‌های خون و ادرار مشخص خواهند کرد که آیا علت هیدروسل التهاب اپیدیدیم است یا خیر؟در مواردی که مایع احاطه‌کننده بیضه‌ها، مانع لمس آنها ‌شود، از روش‌های تشخیصی دیگر نظیر سونوگرافی استفاده خواهد شد.

عوارض هیدروسل

هیدروسل معمولا خطرناک نیست و معمولا باروری را تحث تاثیر قرار نمی‌دهد. با این حال، ممکن است با بیماریهای زمینه ای بیضه که میتواند با عوارض جدی در ارتباط باشد همراه باشد، از قبیل:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان هیدروسل

جراحی برداشتنهیدروسل، بدون نیاز به بستری طولانی و با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برای این کار جراح برشی روی کیسه بیضه یا پایین شکم ایجاد می‌کند و ضمن تخلیه مایع، اصلاحات لازم را انجام می‌دهد. اگر طی جراحی هیدروسل، فتق کشاله ‌ران هم تشخیص داده شود، حتی اگر برای فرد هیچ مشکلی ایجاد نکرده باشد، پزشک آن را برمی‌دارد. حتی در مواردی ممکن است جراح به عدسی چشمی حین عمل جراحی نیاز داشته باشد، تا در حین عمل به اپیدیدیم و مجاری اسپرم‌‌بر آسیبی نرسد.

در عین حال، بعد از عمل «جراحی برداشتن هیدروسل» لازم است لوله تخلیه و پانسمان حجیم روی ناحیه برش برای چند روز اول بعد از جراحی قرار گیرد. افزایش مصرف مایعات و استفاده از کیسه یخ روی موضع در 24 ساعت اول پس از جراحی، تورم را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید جراحی هیدروسل در بچه‌ها به جای ناحیه کیسه بیضه، باید با شکاف جراحی کشاله ران انجام شود.
روش دیگر درمان هیدروسل، تخلیه با سوزن است. این روش برای افرادی انجام می‌شود که به علت بیماری‌های زمینه‌ای، خطر انجام عمل جراحی در آنها زیاد است اما به طورکلی توصیه نمی‌شود زیرا احتمال عود مایع ایجاد عفونت یا درد کیسه بیضه زیاد است. البته باید توجه داشت که اصولا در بعضی مواقع احتمال عود هیدروسل وجود دارد.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :وحیدمنوچهرزاده [ 1401-10-19 ]
سلام من پسرم اب گرفتگی بیضه ازوقتی بدنیااومده داشته فقط یه طرفش داشت حالادوماهشه وطرف دیگش گرفته آیانیازبه عمله یان چندجابردم یکی گفته جراعیش کنید یکی گفته نکنید نمیدونیم چیکارکنیم خیلی پسرم گریه میکنه آیااز اب گرفتگیه یان وایاادارکم ویازیادبودنش به آب گرفتگی ربطی داره یان

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

عفونت کلیه چیست؟عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه جزو موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است آسیب جدی به کلیه وارد شود یا عفونت به خون گسترش یافته و موجب ایجاد عفونت‌های وخیم گردد ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین