منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / نقش آلودگی هوا در بروز ناباروری

نقش آلودگی هوا در بروز ناباروری

متوسط شیوع ناباروری در ایران حدود 15 تا 20 درصد است. از کل موارد ناباروری 20 درصد علت ناباروری، فقط مربوط به مرد است و در 30 تا 40 درصد موارد علت ناباروری مربوط به هر دو نفر است. یعنی آقایان حداقل در 50 درصد موارد ناباروری دخیل هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اصفهان امروز: 20 درصد علت ناباروری فقط به مردان اختصاص دارد و در 30 تا 40 درصد موارد علت ناباروری مربوط به هر دو نفر است. یکی از موضوعاتی که این روزها شاهد روند رو به رشد آن هستیم ناباروری است. عوامل مختلفی در بروز این اختلال نقش دارند که از آن جمله می‌توان به میزان سلامت مردان و زنان، وضعیت تغذیه، آلودگی هوا و ... اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت بروز ناباروری و درمان‌های مربوطه، گفتگویی با دکتر پیمان صالحی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دارای مدرک ناباروری پژوهشگاه رویان تهران و مرکز ناباروری یزد ترتیب دادیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ناباروری

ناباروری به ناتوانی زوجین برای باروری پس از یک سال نزدیکی بدون پیشگیری گفته می‌شود. بنابراین تا یک سال باید فرصت داد تا مشخص شود آیا زن و شوهر در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند یا خیر. مگر آنکه مشکل دیگری به طور همزمان به وجود آید که نیاز به بررسی زودتر داشته باشد. لازم به یادآوری است احتمال بارداری در یک زوج نرمال 20 تا 25 درصد در ماه و 75 درصد در 6 ماه و 90 درصد در یک سال است.

آیا از روی علایم ظاهری می‌توان پی برد که فردی نابارور است؟

همان گونه که در سوال قبلی اشاره شد وقتی فرد پس از ازدواج اقدام به بچه دار شدن کند و حداقل یک سال از زمان قطع پیشگیری بگذرد و بچه دار نشود تعریف ناباروری شامل حال وی خواهد شد. ضمن اینکه بیش از 80 تا 90 درصد این افراد در حال حاضر با روش‌های کمک باروری قادر به بچه دار شدن خواهند بود که باز به آنها نازا یا نابارور نمی‌گویند.

نکته دیگر اینکه در بسیاری از موارد مرد یا زن کاملا از نظر باروری طبیعی هستند اما همسر آنها دچار یک بیماری جدی است که مانع بارداری شده است که باز هم در این موارد به فرد سالم، نابارور گفته نمی‌شود. یک حالت دیگر نیز وجود دارد که در آن زن و شوهر هردو در محدوده نرمال هستند اما طی سالها باروری رخ نداده است که به چنین مواردی ناباروری با علت ناشناخته گفته می‌شود.

در برخی بیماری‌ها چه در خانم‌ها چه در آقایان، ممکن است علائمی در ظاهر فرد یا هنگام معاینه بالینی وجود داشته باشد که مطرح کننده مشکل هورمونی یا ژنتیکی یا جنسی در وی باشد. مثلا ظاهر نشدن صفات ثانویه جنسی (رویش موهای بدن، رشد بیضه‌ها و آلت و ... در مردان) یا لمس نشدن بیضه‌ها در معاینه مردان یا نداشتن رحم در خانم‌ها و موارد مشابه.

لطفا به آماری از نازایی در دنیا و به ویژه در ایران اشاره کنید؟

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت شیوع ناباروری در کل دنیا حدود 12 تا 15 درصد است که این آمار در کشوری مانند انگلیس 7 درصد و در کشورهای آفریقایی 30 درصد گزارش شده است. در ایران آمارهای مختلفی از مطالعات و مراکز گوناگون گزارش شده که متوسط شیوع آن در ایران حدود 15 تا 20 درصد است.

یعنی با این شیوع افراد، ناباروری را تجربه می‌کنند. اما با روشهای گوناگون کمک باروری شامل دارو و روشهای جراحی یا کمک باروری آزمایشگاهی این شیوع تا حدود پنج درصد کاهش خواهد یافت. یعنی بیشتر آنها به مرور زمان یا با کمک درمان بارور می‌شوند.

شیوع علل ناباروری در مردان و زنان چقدر است؟

از کل موارد ناباروری 20 درصد علت ناباروری فقط مربوط به مرد است و در 30 تا 40 درصد موارد علت ناباروری مربوط به هر دو نفر است. یعنی آقایان حداقل در 50 درصد موارد ناباروری دخیل هستند.

برای بررسی قدرت باروری در مردان چه آزمایشاتی انجام می‌شود؟

پس از معاینه نوبت به آزمایشات مورد نیاز می‌رسد که مهمترین آنها آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام یا Semen Analysis است که باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. با توجه به حساسیت، این آزمایش باید در آزمایشگاهی انجام شود که به طور تخصصی آن را انجام می‌دهند.

پس از مشاهده آزمایشات اسپرم با توجه به معاینه و نتیجه آزمایشات ممکن است نیاز به آزمایشات تکمیلی خون مانند بررسی هورمونی و همچنین سونوگرافی بیضه‌ها یا بررسی ژنتیکی و کروموزومی باشد که در این مرحله درخواست می‌شود.

روشهای درمان نازایی

درمان زوج نابارور باید پس از طی سیر شرح حال، معاینه و اقدامات تشخیصی که باید توسط تیمی که در این زمینه مهارت و تخصص لازم را داشته باشند با در نظر گرفتن شرایط زوجین آغاز شود. این روشها در خانم‌ها و آقایان متفاوت است. در موارد ساده با تجویز دارو مشکل، قابل درمان است گاهی برای خانم‌ها شاید نیاز به عکس رنگی رحم یا لاپاروسکوپی و ... باشد.

همچنین درآقایان ممکن است جراحی‌هایی مانند نمونه برداری از بیضه‌ها یا جراحی واریکوسل یا بازکردن لوله‌ها (پس از عمل وازکتومی) انجام شود. اگر با این اقدامات شرایط برای بارداری فراهم نشد از روشهای کمک باروری آزمایشگاهی مانند آی-یو-آی ، آی-وی-اف یا میکرواینجکشن استفاده خواهد شد.

شایع ترین بیماری‌های عامل ناباروری در مردان چه مواردی هستند‌؟

واریکوسل یا واریس بیضه شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان است. واریکوسل می‌تواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه شود. همچنین با اثر بر اسپرم‌ها باعث کاهش حرکت و تعداد آنها و تغییر مورفولوژی (شکل ظاهری) آنها خواهد شد. در مواردی که واریکوسل در معاینه با شدت متوسط تا شدید وجود دارد نیاز به عمل جراحی میکروسکوپیک برای اصلاح آن احساس می‌شود.

از طرفی در مواردی که تعداد اسپرم‌ها در مایع منی صفر باشد پس از بررسی اولیه نیاز به نمونه برداری از بیضه‌ برای بدست آوردن اسپرم و استفاده از آن برای کاشت جنین وجود دارد.

درمان ناباروری در اصفهان

آیا عوامل محیطی و شغلی نیز در ناباروری نقش دارند؟

بله. قطعا این موارد هم در ناباروری تاثیر گذارند و هم ممکن است موجب سقط شوند. لازم به یادآوری است در مشاغلی که با گرما، دود و مواد شیمیایی سرو کار دارند این خطر وجود دارد. کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکایین، ماری جوآنا و سایر مواد مخدر نیز اثرات نا مطلوبی بر کیفیت اسپرم‌ها می‌گذارند.

همچنین حشره کش‌ها و سموم مورد استفاده در کشاورزی ممکن است بر بیضه‌ها و تخمدان‌ها اثرات منفی داشته باشند. در برخی مطالعات، مطرح شده که سونا و وان آب گرم در درازمدت می تواند موجب کاهش حرکت اسپرم‌ها شود. آلودگی هوا، استرس‌های شغلی، برخی غذاها مانند فست فودها، بالارفتن سن ازدواج، مواجهه با امواج موبایل و ... نیز می‌توانند اثرات منفی در این زمینه داشته باشند.

آیا آلودگی هوا در بروز نازایی موثر است؟

بله آلودگی هوا یکی از فاکتورهایی است که علاوه بر تهدید سلامت قلبی عروقی و سرطان زایی، خطر اختلال در باروری را نیز به دنبال خواهد داشت. با توجه به اینکه این آلودگی ممکن است توسط خودروها یا کارخانه‌ها ایجاد شود. لازم به ذکر است احتمال مواجهه در افرادی که در ترافیک و خیابان یا مناطق صنعتی کار می‌کنند بیشتر است. مطالعات گوناگونی نیز در این زمینه انجام شده است.

آیا مصرف قرص‌های ضدبارداری یا روشهای دیگر جلوگیری از بارداری امکان نازایی را افزایش می‌دهند؟

در مورد قرص‌ها، آمپول‌های هورمونی و کاشتنی‌ها که البته برخی از انواع آنها کنار گذاشته شده‌اند، باید گفت که پس از قطع کردن آنها ممکن است تا چندین دوره سیکل‌های عادت ماهیانه خانم‌ها، دچار اختلال شود اما پس از مدتی به روال طبیعی باز خواهد گشت. در مورد روشهایی مانند بستن لوله‌ها در خانم‌ها و آقایان امکان بازگشت باروری به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد و باید با عمل جراحی این کار انجام شود.

به عنوان نمونه در آقایانی که وازکتومی انجام داده‌اند هر چه سن فرد پایین تر باشد و مدت زمان کمتری از عمل گذشته باشد شانس موفقیت عمل افزایش می‌یابد. ضمن اینکه این عمل باید با روش میکروسکوپیک انجام شود. که در حال حاضر میزان بازگشت وازکتومی با روش میکروسکوپیک و ظاهر شدن اسپرم در آزمایش پس از عمل در مراکز ما حدود 80 تا 90 درصد است.

به تعویق انداختن بچه دار شدن چند درصد به بروز نازایی کمک می‌کند؟

با توجه به اینکه به تعویق انداختن بارداری موجب بالارفتن سن زوجین و به ویژه خانم‌ها است اینکار سبب کاهش توانایی بارداری می‌شود ضمن اینکه هر چه زوجین در سنین بالاتری به ما مراجعه کنند فرآیند درمان مشکل تر خواهد شد.

آیا اشعه‌های هنگام عکس برداری و رادیولوژی در بروز نازایی تاثیر دارد؟

به طور کلی انجام اقدامات رادیولوژیک جزیی از فرآیند تشخیصی برای کلیه بیماری‌ها است. لازم به یادآوری است روشهایی مانند سونوگرافی و ام آر آی بدون اشعه و روشهایی مانند رادیوگرافی با اشعه ایکس و سی تی اسکن دارای تشعشعات هستند. برای تصمیم گیری جهت انجام یک روش تصویربرداری باید فواید و معایب و هزینه‌های آن در کنار هم مقایسه شود و اگر دیده شد انجام آن در سیر درمان تاثیر مثبت دارد باید انجام شود.

اینستاگرام دکتر صالحی

طبیعی است اشعه روشهای رادیوگرافیک در محدوده مجاز ، با نظارت پزشک و با قراردادن محافظ‌های سربی برای نقاط حساس بدن قابل انجام است در غیر این صورت می‌توانند زیان بار باشند.

شهروندان گرامی! برای بهره مندی از کرایوتراپی ، به عنواندرمان زگیل تناسلی می‌توانید به متخصصان اورولوژی فعال در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هستی احمدی [ 1394-11-02 ]
فوری لطفا زود جوابم رو بدید سلام.وقت بخیر پسر چهار ساله ی من که ختنه هم نشده امشب مجرای ادارش میسوخت براش شستم و وقتی داشتم خشکش میکردم احساس کردم آلتش بزرگ شده؛سر آلتش یه جسم سفید که مایع نبود سفت بود مث یه لایه ی نازک منسجم وقتی کمی پوستش رو کشیدم به سمت پایین اون جسم مقدار بیشتری خارج شد؛بوی بد نداره اصلا بو نمیده وقتی جسم سفید رنگو با دست باز کردم حالت کرک توش بود تو رو خدا فردا هم مطب تعطیله شما منت بزارید و جواب منو بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

علت خارش بیضه چیست؟علت خارش بیضه چیست؟

بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است ... ادامه مطلب

تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر دردتشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند.تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین