منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / اورولوژیست و نفرولوژیست چه تفاوت هایی دارند؟

اورولوژیست و نفرولوژیست چه تفاوت هایی دارند؟

هردو تخصص نفرولوژی و اورولوژی بر کلیه تمرکز دارند و تا حدودی این دو رشته با هم همپوشانی دارند. نفرولوژی بیش تر به بیماری و شرایطی که تاثیر مستقیمی بر کلیه ها دارد می پردازد؛ در حالی که اورولوژی بیش تر بر بیماری و شرایطی که می توانند مجاری ادراری زنان و مردان تحت تاثیر قرار دهند متمرکز است. در این مقاله به صورت کامل تر به بررسی تفاوت نفرولوژی و اورولوژی می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه تناسلی پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نفرولوژیست کیست؟

نفرولوژی یکی از فوق تخصص های طب داخلی می باشد. نفرولوژیست یک جراح نیست بلکه یک پزشک است که در زمینه ی تشخیص و کنترل بیماری های کلیوی آموزش دیده است. کلیه ها مسئول تعدادی از عملکرد های مهم در بدن هستند مانند تصفیه خون برای دفع مواد زائد و ارسال این مواد به مثانه به شکل ادرار. اگر انتقال به اشتباهی صورت گیرد ممکن است مشکل از کلیه باشد. اینجا است که یک نفرولوژیست وارد عمل می شود.

این متخصص همچنین درگیر عوامل مربوط به اختلالات کلیه از جمله بیماری های قلبی می باشد. نفرولوژیست برای تشخیص دقیق از آزمایش خون و آزمایش ادرار استفاده می کند. نفرولوژیست وظیفه دارد با روش هایی مانند رژیم غذایی، تجویز جایگزینی کلیه، دیالیز، مصرف دارو، متعادل کردن مایعات در بدن، تنظیم الکترولیت و تنظیم فشار خون به درمان بیماری های مربوط به کلیه بپردازد.

تفاوت نفرولوژی و اورولوژی

چه زمانی لازم است که به نفرولوژیست مراجعه کرد؟

لازم است افرادی که مبتلا به این بیماری ها هستند نسبت به داروها و آزمایشات بالینی، مدیریت فشار خون بالا و دیابت، اپیدمیولوژی بیماری ها، عفونت ها، مدیریت تغذیه و درمان بیماری های کلیوی مطلع باشند.

نفرولوژیست چه خدماتی ارائه می دهد؟

  1. نظارت کردن بر فشار خون
  2. تجویز دارو برای درمان فشار خون
  3. نظارت کردن بر تعادل مایعات و الکترولیت های بدن
  4. تجویز دارو برای درمان بیماری های کلیه
  5. تجویز دیالیز
  6. کنترل و بررسی نتیجه دیالیز
  7. تجویز پیوند کلیه در صورت موثر نبودن دیالیز

اورولوژیست کیست؟

اورولوژی یک تخصص در زمینه جراحی و پزشکی است. تخصص اورولوژیست در تشخیص، کنترل و درمان اختلالات مجاری ادراری زنان و مردان و می باشد. تخصص اورولوژیست فراتر از اندام ها است و قادر است به تشخیص و درمان بیماری های سیستم تناسلی مردان نیز بپردازد. افراد در هر گروه سنی می توانند به اورولوژیست مراجعه کنند اما مشکلات ادراری غالبا پس از 50 سالگی بروز می یابند.

چه زمانی لازم است به اورولوژیست مراجعه کنیم؟

  1. اختلال مجاری ادرار
  2. مشکلات و بیماری های مرتبط با مثانه
  3. مشکلات غدد آدرنال
  4. بیماری های مربوط به میزنای
  5. عیب های آناتومی موثر بر عملکرد کلیه
  6. عفونت های مجاری ادراری
  7. نقص در آناتومی کلیه ها
  8. مشکلات حالب
  9. ابتلا به سنگ کلیه
  10. بیماری ها و اختلالات دستگاه تناسلی مردان

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

متخصص اورولوژی در درمان اختلالات و بیماری های کدام بخش ها نقش دارد؟

از دیگر وظایف اورولوژیست تشخیص و درمان مشکلات ادراری و تناسلی کودکان مانند ریفلاکس وزیکوورترال، اختلالات تخلیه در کودکان و عفونت های دستگاه ادراری نیازمند جراحی می باشد.

اورولوژیست و نفرولوژیست چه تفاوت هایی دارند؟

همشهریان عزیز! همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که در مورد مشکلات جنسی، حتماً با مراجعه و مشورت با متخصصین اختلالات جنسی در اصفهان، می‌توانید از زندگی جنسی سالمی بهر‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسیعلت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین