منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریکلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / ناباروری آقایان و علل آن

ناباروری آقایان و علل آن

اگر زوجی پس از داشتن یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری‌های پزشکی وجود دارد. 20 درصد مشکلات ناباروری زوجین فقط به مردان ربط پیدا می‌کند. در 30 الی 40 درصد نیز هم زن و هم مرد، هر دو در علت ناباروری سهیم هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در ادامه این مطلب به برخی از علل ناباروری و روشهای تشخیصی آن خواهیم پرداخت

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان ، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

برخی از شایعترین علل ناباروری در مردان

واریکوسل یا واریس بیضه

شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان است. واریکوسل می‌تواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه شود. همچنین با اثر بر اسپرم‌ها باعث کاهش حرکت و تعداد آنها و تغییر مورفولوژی (شکل ظاهری) آنها خواهد شد. در مواردی که واریکوسل در معاینه با شدت متوسط تا شدید وجود دارد نیاز به عمل جراحی میکروسکوپی واریکوسل برای اصلاح آن احساس می‌شود.

از طرفی در مواردی که تعداد اسپرم‌ها در مایع منی صفر باشد پس از بررسی اولیه نیاز به نمونه برداری از بیضه‌ها برای بدست آوردن اسپرم و استفاده از آن برای کاشت جنین وجود دارد.

عوامل محیطی و شغلی

در مشاغلی که با گرما، دود و مواد شیمیایی سرو کار دارند این خطر وجود دارد. تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری مردان یکی از فاکتورهایی است که علاوه بر تهدید سلامت قلبی عروقی و سرطان زایی، خطر اختلال در باروری را نیز به دنبال خواهد داشت. با توجه به اینکه این آلودگی ممکن است توسط خودروها یا کارخانه‌ها ایجاد شود. لازم به ذکر است احتمال مواجهه در افرادی که در ترافیک و خیابان یا مناطق صنعتی کار می‌کنند بیشتر است. مطالعات گوناگونی نیز در این زمینه انجام شده است.همچنین حشره کش‌ها و سموم مورد استفاده در کشاورزی ممکن است بر بیضه‌ها و تخمدان‌ها اثرات منفی داشته باشند.

سبک زندگی

کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکایین، ماری جوآنا و سایر مواد مخدر نیز اثرات نا مطلوبی بر کیفیت اسپرم‌ها می‌گذارند. در برخی مطالعات، مطرح شده که سونا و وان آب گرم در دراز مدت می‌تواند موجب کاهش حرکت اسپرم‌ها شود. استرس‌ های، برخی غذاها مانند فست فودها، بالارفتن سن ازدواج، مواجهه با امواج موبایل و ... نیز می‌توانند اثرات منفی در این زمینه داشته باشند.

داروها

داروهای شیمی درمانی، آنتی آندروژن‌ها (داروهای ضد هورمون مردانه) و پروستاگلندینها، با اختلال در تولید اسپرم می‌توانند موجب ناباروری در مردان شوند.

درمان ناباروری در مردان

روشهای تشخیصی ناباروری در مردان

سونوگرافی از روشهای تشخیصی ناباروری در آقایان محسوب میشود. در این روش با کمک امواج صوتی، تصویر اعضاء نرم داخلی بدن بازسازی و روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. اشعه زیان آور نیز ندارد. در مورد سیستم ادراری تناسلی آقایان سونوگرافی از بیضه‌ها و کلیه‌ها و مجاری ادراری و پروستات قابل انجام است.

صفحه اینستاگرام دکتر صالحی

در این روش پروب یا وسیله ثبت کننده دستگاه سونوگرافی روی بدن قرار گرفته و اطلاعاتی در مورد سایز بیضه‌ها و محل آنها، وجود توده یا کیست داخل بیضه‌ها یا اعضا مجاور، تجمع مایع اطراف بیضه‌ها ( هیدروسلفتق بیضه ، همچنین درمورد سایز پروستات، وجود کیست یا توده داخل آن و سنگ‌ها و توده‌های سیستم ادراری در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

برای بررسی دقیق تر کیسه‌های منی یا پروستات می‌توان از سونوگرافی ترانس رکتال (از راه مقعد) کمک گرفت. سونوگرافی باید توسط یک فرد ماهر انجام گیرد. همچنین ممکن است متخصص ناباروری برای تشخیص علت، آزمایشات هورمونی و ژنتیکی درخواست نماید

همشهریان عزیز، برای بهره‌مندی از درمان‌ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود به بهترین متخصص اورورلوژِی خوب در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :افشین [ 1402-07-01 ]
واریکوسل داشتم عمل کردم و بعد اون ۴ بار ازمایش iui دادم و ناموفق بود مشکلی دارم من؟ میتونم نوبت بگیرمن ازتون باید چجور نوبت بگیرم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائمویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با شیوع بالا است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

کلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه استکلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه است

کلیتوریس یکی از قسمت های ناحیه شرمگاهی می باشد که متشکل از هزاران رشته عصبی می باشد و به عنوان مهم ترین عضو زنانه و منبع لذت جنسی شناخته می شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین