منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / نقش تغذیه بانوان در ناباروری

نقش تغذیه بانوان در ناباروری

بحث تغذیه جزو مواردی از سبک زندگی است که در سلامتی و طول عمر ما بسیار نقش دارد. سبک زندگی اجزای مختلفی دارد که تغذیه، میزان تحرک بدنی و ورزش، تنش‌ها و استرس‌ها، عادات غلط مانند مصرف سیگار و قلیان، همچنین میزان استراحت و خواب، همه و همه می‌تواند ما را در معرض بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات قرار دهد و در مواردی هم با تغییر سبک زندگی، می‌توانیم از ایجاد تعداد زیادی از مشکلات و بیماری‌‌های جسمی و جنسی جلوگیری کنیم و در برخی مواقع هم با این تغییرات به درمان این مشکلات بپردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

ناباروی هم مانند بسیاری از مشکلات با سبک زندگی و تغذیه ارتباط مستقیم دارد. سر دسته عوامل مربوط به سبک زندگی که در باروری موثر هستند اضافه وزن و چاقی می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده 20 الی 25% از بانوانی که با شکایت ناباروری به پزشک مراجعه نموده‌اند با اضافه وزن و چاقی مواجه هستند. معمولاً دیده شده، اگر یکی از زوجین با بی ام آی (شاخص توده بدنی) بالای 30 باشد ریسک ناباروری در این زوج به شکل معنا داری بالا می‌رود.

در مطالعات انجام شده، به اثبات رسیده است، بهترین بی ام آی برای باروری، در محدوده 20 الی 25 می‌باشد. بنابراین هم شاخص توده بدنی پایین تر از 20 تاثیر منفی در باروری خواهد داشت و هم شاخص بالای 25 می‌تواند در قدرت باروری اثر منفی داشته باشد. پس می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که اگر زوجی تمایل به باروری دارند، اولین قدم برای موفقیت در باروری، حفظ تناسب اندام و شرایط وزنی ایده آل است. علاوه بر تناسب اندام تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی مفید نیز می‌تواند در باروری تاثیرگذار باشد.

در خانم‌ها نازایی به طور مستقیم، با چاقی مرتبط است. به همین دلیل توصیه می‌شود؛ حتماً قبل از اقدام به بارداری، تناسب اندام و وزن ایده‌آل لحاظ شود و پس از آن برای بارداری اقدام گردد. زیرا در زمان اقدام به بارداری، نمی‌توان رژیم لاغری تجویز نمود، چون رژیم‌های کاهش وزن می‌توانند تاثیر منفی بر قابلیت باروری زنان داشته باشند. در خانم‌ها علاوه بر اهمیت تناسب اندام و تعدیل وزن، کاهش درصد چربی بدن هم در قابلیت تخمک گذاری دخیل است.

ناباروری و خوراکی‌ها

تاثیر ابتلا به تخمدان پلی کیستیک در ناباروری

تخمدان پلی کیستیک (PCO) از بیماری‌هایی است که ارتباط مستقیم با چاقی و افزایش وزن دارد. شیوع تخمدان پلی کیستیک (PCO) در خانم‌های چاق به مراتب بیش از افراد با وزن نرمال است. این افراد درجاتی از مقاومت به انسولین در بدن خود دارند. میزان استروژن در بدن آنها کم و میزان تستسترون بیش از حد معمولی است و همه این عوامل موجب می‌شود تخمک گذاری با مشکل مواجه شود و به نوعی ناباروری وجود داشته باشد.

برای این افراد استفاده از رژیم‌های کاهش وزن و ورزش در رسیدن به وزن ایده‌آل کمک کننده است. در پی کاهش وزن بیماری آنها بهبود یافته و به طور غیر مستقیم، ناباروری درمان می‌شود.

مواد غذایی عامل ناباروری در زنان

فست فودها

مواد غذایی فرآوری شده اعم از سوسیس و کالباس و هر ماده غذایی که نگهدارنده داشته باشد، به شدت روی باروری تاثیر منفی می‌گذارد.

نوشابه‌ها

نوشابه‌ها هم به دو دلیل روی باروری هم در زنان و هم مردان تاثیرگذار هستند. این دلایل عبارتند از:
1- به جهت میزان کافئینی که در این مواد وجود دارد
2- به دلیل میزان قند بالایی که دارند

آدرس اینستاگرام دکتر صالحی

واریکوسل یکی از مشکلات شایع در آقایان است که در صورت عدم درمان ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی برای فرد در پی داشته باشد. همشهریان گرامی! با مراجعه به متخصص ناباروری مردان از مزایای درمان واریکوسل در اصفهان بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیه مهرانزاده [ 1400-06-25 ]
مطالب عالیه واقعا ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین