منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / رنال کولیک، بیماری هزار چهره

رنال کولیک، بیماری هزار چهره

هنگام ويزيت بيمار در مطب، درمانگاه و يا اورژانس بارها با بيماراني مواجه مي‌شويم كه با شكايت درد كليه يا كليه‌ها مراجعه می‌نمایند و در برخي موارد نيز تشخيص را دقيق تر بيان نموده و مي‌ گويند كه سنگ كليه داريم! اما در ويزيت اين بيماران چه نكاتي را بايد مد نظر داشت تا اولاً مطمئن شويم منشاء درد آنها كليوي است و دوم اينكه از چه اقدامات پاراكلينيكي كمك بگيريم تا به تشخيص برسيم و سوم اينكه چه مواردي نياز به ارجاع و يا مشاوره دارند؟

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ايجاد درد

اتيولوژي ايجاد درد در بيماراني كه داراي سنگ سيستم ادراري هستند از نظر فيزيوپاتولوژيك كمي پيچيده است ولي تئوري‌هايي كه بيشتر در اين زمينه قابل قبول هستند عبارتند از: التهاب، هايپرپريستالتیسم و يا اتساع حالب و سيستم پيلوكاليس و افزایش فشار داخل لومن كه محصول انسداد ناشي از حركت سنگ مي‌باشند .

بیشتر بدانید: درمان سنگ کلیه

خصوصيات درد و علائم همراه

درد ناشي از سنگ سيستم ادراري (Renal colic) معمولاً شديدترين دردي است كه فرد در طول زندگي تجربه كرده است و عمدتاً به صورت حاد و acute onset آغاز مي‌شود محل درد ارتباط مستقيمي با محل سنگ ندارد و ممكن است درد در محل زاويه costovertebral يا كوادران‌هاي تحتاني شكم، كشاله ران و ناحيه اينگوينال و يا بيضه‌ها يا لابياها حس شود يا انتشار يابد.

علائم همراه به صورت حالت تهوع واستفراغ، هماچوري (ميكروسكوپيك يا گروس)، سوزش ادرار ، تكرر ادرار و... ممكن است وجود داشته باشند كه در شرح حال بايد مد نظر قرار گيرند. در سابقه پزشكي بيمار بايد در مورد سابقه دردهاي مشابه يا سنگ‌هاي ادراري، بيماري‌هاي زمينه‌اي (مانند بيماري‌هاي استخواني، روده‌اي، متابوليك، نقرس و... ) ، سابقه اعمال جراحي، سابقه مصرف داروها و سابقه فاميلي سنگ‌هاي ادراري از بيمار سوال نمود.

بهترین درمان رنال کولیک در اصفهان

معاينه باليني

درنگاه اول بيمار دچار رنال كوليك بيقرار است و از درد به خود مي‌پيچيد. تمايل بيمار به بي‌حركت بودن بايد شك به مشكلات اسكلتي عضلاني و يا پريتونيت را برانگيزد. از نظر علائم حياتي نكته بسيار حائز اهميت گرفتن درجه حرارت بدن بيمار است كه در صورت وجود تب به همراه سنگ و انسداد يك اورژانس اورولوژي مطرح است. پس از معاينه قلـب و ريه‌ها، معاينه شكم داراي اهميت فوق العاده زيادي مي‌باشد.

در معاينه شكم بايستي در مشاهده وجود هرگونه اسكار جراحي، برجستگي يا غير قرينه بودن شكم مورد توجه قرار گيرد. سمع اپيگاستر از نظر وجود بروئي ناشي از مشكلات عروق كليـــوي و وجود صداهــاي روده اي بايد مد نظر باشد. در لمس، نرم بودن شكم، وجود تندرنس و ريباند تندرينس، لمس توده به ويژه در نقطه مك بورني و ساير معاينات مربوط به بررسي پريتوان مي‌بايست انجام گردد.

در صورت وجود هرگونه تندرنس يا ساير علائم تحريك پريتوان جهت رد مسائل مهمي نظر آپانديسیت يا پاتولوژي‌هاي تخمدان (كه در قسمت تشخيص افتراقي ذكر شده‌اند) مشاوره جراحي عمومي بايد مد نظر باشد.

تشخيص‌هاي افتراقي

بيماري‌هايي نظير آپانديسيت، آبسه آپانديكولار، كيست‌هاي بزرگ تخمدان، پارگي كيست تخمدان، تورشن كيست تخمدان، حاملگي خارج رحمي، تورشن بيضه، پريتونيت، آمبولي مزانتر، ديورتيكوليت، ولولوس، سنگ‌ها ومشكلات كيسه صفرا و كبد ، دردهاي گوارشي با منشا معده و دئودنوم، پانكراتيت، انسداد روده، هرني اينگوينال، اپيديديم اركيت، بيماري‌هاي ايسكميك قلب نظير MI ، پريكارديت، آمبولي ريه وساير پاتولوژي‌هاي مربوط به ديافراگم و پلور، مشكلات عروقي كليه و آئورت نظير دايسكشن، آمبولی، آنوريسم و... مي‌بايست در تشخيص اقتراقي مد نظر قرار گيرند.

آدرس اینستاگرام

به دلیل مراجعات فراوانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری ، برای دانستن اندازه نرمال آلت تناسلی می‌شود، بر آن شدیم مطلبی در این باره تهیه نماییم و اطلاعات دقیقی در این مورد به کاربران ارائه دهیم. برای مطالعه مقاله اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا مقاره عابد [ 1402-06-16 ]
با سلام خدمت اقای دکتر ببخشید من کلیه ی چپم بخاطر سنگ ۲۲ میلی از کار افتاد۴ ماه پیش هم سنگ حالب راست داشتم و الان هم دو عدد سنگ ۲ و نیم میلی در کلیه راست وجود داره و دچار رنال کولیک شدید میشم بدنم جای کبودی داره و پاهام ورم دارن من به چه طریقی میتونم این سنگ رو کامل از بین ببرم لطفا به من راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین