منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سنگ کلیه چگونه درمان می شود؟

سنگ کلیه چگونه درمان می شود؟

سنگ‌های کلیه از کریستاله شدن مواد معدنی در کلیه ساخته میشوند. وجود این سنگها در مجاری ادراری می تواند دردهای ملایم تا نسبتا شدیدی را به همراه داشته باشد. بسیاری از این سنگها را میتوان در خانه دفع کرد، اما بعضی از آنها نیاز به جراحی سنگ کلیه دارند. در نتیجه اولین کار مراجعه به یک متخصص کلیه است تا اندازه و نوع سنگ مشخص شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

پیشگیری از سنگ کلیه با تغییر سبک زندگی

هیچ روش مطمئن برای جلوگیری از سنگ کلیه وجود ندارد، به خصوص اگر سابقه خانوادگی از این بیماری داشته باشید. ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی و همچنین برخی از داروها ممکن است به کاهش خطر ابتلا شما به این بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: سنگ کلیه چیست

برخی تغییرات در سبک زندگی می توانند راهکارهای برای پیشگیری از سنگ کلیه و تسکیل علائم آن باشند، از جمله:

سنگ کلیه

غذاهای سرشار از اگزالات عبارتند از:

درمان سنگ کلیه کوچک

این سنگ ها به قدری کوچک هستند که معمولا خود به خود دفع می شوند. در برخی از موارد این سنگ ها ممکن است باعث ایجاد درد شوند که معمولا 1 الی 2 روز ادامه پیدا می کند. پزشک ممکن است برای تسکین درد شما داروی ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز کند.

و برای کمک به دفع سنگ های کوچک کلیه:

  1. آب بنوشید. نوشیدنی های دیگری مثل چای و قهوه هم مصرف کنید.
  2. مقداری آب لیموی تازه به آبی که می نوشید اضافه کنید
  3. از مصرف نوشیدنی های گاز دار خودداری کنید.
  4. مصرف نمک را به حداقل برسانید

درمان سنگ کلیه بزرگ

برای سنگ های کلیوی که خودشان عبور نمی کنند، اغلب روش درمانی که لیتوتریپسی (سنگ شکن) نامیده می شود، بکار می رود. در این روش از ضربه های امواج برای خرد کردن سنگ های بزرگ به سنگ های کوچکتر، تا بعداً بتوانند از دستگاه ادراری عبور کنند، استفاده می شود. همچنین فنون جراحی برای خارج کردن سنگ های کلیه توسعه یافته اند. این جراحی ها ممکن است از طریق ایجاد برشی کوچک در پوست (برداشت سنگ کلیه از طریق پوست) یا از راه عبور دادن یک وسیله جراحی (آندوسکوپ میزنای) از راه میزراه و مثانه به درون میزنای انجام شود.

تشخیص سنگ کلیه

تشخیص وجود سنگ های کلیه با طرح بارز نشانه ها، وقتی که سایر علل ممکن برای درد در ناحیه شکم یا پهلو رد شوند، مورد ظن قرار می گیرد. معمولاً تصویر برداری در جهت تأیید تشخیص بکار گرفته می شود. روش تشخیصی CT اسکن مارپیچی بدون استفاده از ماده حالب، رایج ترین روش برای پی بردن به وجود سنگ یا انسداد در درون مجاری ادراری است. در خانم های باردار و سایر افرادی که نباید در معرض اشعه قرار گیرند، ممکن است برای کمک به تأیید تشخیص آزمون سونوگرافی انجام شود.

علائم سنگ کلیه

مهم ترین علائم سنگ کلیه شامل:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

علل ایجاد سنگ کلیه

انواع سنگ کلیه

  1. سنگ های کلسیمی: از رایج ترین انواع سنگ ها، سنگ های کلسیمی هستند که بر اثر کلسیم و اکسالیت‌ بالای خون اتفاق می افتند. مصرف برخی داروهای خاص و افزایش بسیار زیاد ویتامین D، از جمله دلایلی هستند که می‌توانند موجب افزایش غلظت کلسیم شوند. عوامل ژنتیکی و مصرف مواد غذایی دارای اکسالیت‌ از قبیل اسفناج، می‌توانند موجب افزایش میزان اکسالیت‌ شوند.
  2. سنگ های اسید اوریکی: یکی از فرآورده های متابولیسم پروتئین، اوریک‌اسید است که افزایش بیش از حد آن می‌تواند سبب تشکیل سنگ های حالب گردد.
  3. سنگ های استرووایت: این نوع سنگ ها، بر اثر عفونت باکتریایی مجاری ادراری اتفاق می افتد و بیشتر در زنان بروز می یابد.
  4. سنگ هاس سیستین: در موارد بسیار نادر، عوامل ارثی در برخی افراد باعث دفع بیش از حد نوعی آمینو اسید توسط کلیه می شود و در نهایت منجر به تشکیل سنگ می‌شود.

برای کسب اطلاعات جامع درباره زگیل تناسلی ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین نصرالهی [ 1402-11-26 ]
سلام بنده بعنوان یکی از پیشکسوتان سنگ کلیه باید عرض کنم که فقط رژیم غذایی متناسب با جنس سنگ کلیه ، آب روزی حداقل ۸ لیوان، پیاده روی سریع یا تحرک نرمشی یا ورزشی یک ساعت در روز سلامت باشید

عبدالقادردستپاک [ 1402-08-04 ]
درمان سنگ کلیه

رنجبر [ 1402-04-15 ]
من خیلی قهوه می خورم. یعنی سنگ کلیه میگیرم؟

منیره سادات زینالی [ 1402-04-15 ]
مطلب خوبی بود. ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه استکلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه است

کلیتوریس یکی از قسمت های ناحیه شرمگاهی می باشد که متشکل از هزاران رشته عصبی می باشد و به عنوان مهم ترین عضو زنانه و منبع لذت جنسی شناخته می شود. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین