منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریواریکوسلجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده می شوند، ویروسی که باعث ایجاد وارت تناسلی می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

وارت تناسلی بر بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد. آنها می توانند مانند برجستگی های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، وارت ها خیلی کوچک هستند که قابل مشاهده نیستند.
برخی از گونه های HPV تناسلی می توانند باعث وارت تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. واکسن ها می توانند به محافظت در برابر گونه های خاصی از HPV تناسلی کمک کنند.

از کجا بفهمیم که به ژنیتال وارت مبتلا هستیم؟

در زنان، وارت تناسلی می‌تواند روی فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کند. در مردان، ممکن است در نوک یا ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شوند.
وارت تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلوی فردی که با فرد مبتلا تماس جنسی دهانی داشته است ایجاد شود.

بیشتر بدانید: درمان زگیل تناسلی

علائم و نشانه های وارت تناسلی عبارتند از:

  1. تورم های کوچک، گوشتی، قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی
  2. شکلی شبیه گل کلم که توسط چندین وارت نزدیک به هم ایجاد می شود
  3. خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  4. خونریزی با مقاربت

در صورت مشکوک بودن به ابتلای وارت تناسلی به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟

اگر شما یا همسرتان دچار برآمدگی یا وارت در ناحیه تناسلی شده اید، به یک متخصص پوست یا متخصص اورولوژی یا متخصص زنان مراجعه کنید.

بیماری ژنیتال وارت

چه چیزی باعث وارت تناسلی می شود؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد وارت تناسلی می شود. وارت تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می یابد. سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع وارت هایی می شود که در سایر قسمت های بدن خود پیدا می کنید. شما نمی توانید با لمس خود یا شخص دیگری با وارت روی دست یا پا به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

وارت تناسلی از طریق:

مهم است که توجه داشته باشید که شما همچنین می توانید نوع HPV را داشته باشید که باعث ایجاد وارت تناسلی می شود اما در واقع هرگز به وارت تناسلی مبتلا نمی شوید. این بدان معنی است که شما می توانید HPV را به شریک جنسی خود منتقل کنید و آنها می توانند وارت تناسلی ایجاد کنند. همچنین به همین دلیل است که تشخیص اینکه کدام شریک به شما وارت تناسلی داده است می تواند پیچیده باشد.

اهمیت تشخیص و درمان ژنیتال وارت در زنان بیشتر است یا مردان؟

وارت تناسلی سبب بروز عوارضی در زنان و مردان می شود. از آنجایی که این عوارض بیشتر در زنان بروز کرده یا گاها در هنگام تولد فرزند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، لذا تشخیص و درمان وارت تناسلی در زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عوارض عفونت HPV می تواند شامل موارد زیر باشد:

تشخیص ژنیتال وارت چگونه انجام می شود؟

وارت تناسلی اغلب بر اساس ظاهر تشخیص داده می شود. گاهی اوقات ممکن است بیوپسی لازم باشد.

تست پاپ اسمیر:

برای زنان، انجام منظم معاینات لگنی و تست پاپ مهم است که می تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از وارت تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند.در طی تست پاپ اسمیر، دستگاهی به نام اسپکولوم واژن را باز نگه می دارد. سپس متخصص زنان می تواند گذرگاه بین واژن و رحم که دهانه رحم نامیده می شود را ببیند. یک ابزار دسته بلند نمونه کوچکی از سلول ها را از دهانه رحم جمع آوری می کند. سلول ها با میکروسکوپ از نظر ناهنجاری بررسی می شوند.

تست HPV:

تنها چند نوع HPV تناسلی با سرطان دهانه رحم مرتبط است. نمونه ای از سلول های دهانه رحم که در طی تست پاپ گرفته شده است، می تواند برای این گونه های HPV سرطان زا مورد آزمایش قرار گیرد. این آزمایش عموماً برای زنان 30 ساله و بالاتر اختصاص دارد. این برای زنان جوان تر مفید نیست زیرا برای آنها HPV معمولاً بدون درمان از بین می رود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

وارت تناسلی چگونه درمان می شود؟

وارت تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود زیرا سیستم ایمنی شما می تواند با عفونتی که باعث آن می شود مبارزه کند. با این حال، آنها ممکن است بزرگتر شوند، تکثیر شوند یا به طور فزاینده ای بروز کنند. از بین بردن وارت تناسلی شانس شما برای انتشار عفونت را کاهش می دهد زیرا با کاهش در معرض بودن وارت از انتشار راحت آن جلوگیری می شود. به یاد داشته باشید که وارت تناسلی به طور کامل درمان نمی شود. روش های مختلفی برای از بین بردن وارت تناسلی وجود دارد. ممکن است برای خلاص شدن از شر آنها به چندین درمان نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.
پزشک متخصص ممکن است از یکی از این روش ها برای درمان وارت تناسلی استفاده کند:

درمان برای از بین بردن وارت تناسلی، شما را از HPV پاک نمی کند. حتی اگر شیوع فعال نداشته باشید و وارت های شما برداشته شده باشد، همچنان می توانید HPV را انتقال دهید.

برای آگاهی از کاربرد واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضوان [ 1402-08-09 ]
سلام آقای دکتر ایا در ناحیه داخلی کلیتوریس جوش تناسلی در می اید؟ حدود دو سه تا ضایعه مثل جوش برآمده و قرمز رنگ و سفت ک درد و سوزش و خارش دارند دراوردم زگیل تناسلی یا جوش هستند؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین