منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / ویروس HPV چیست و چگونه منتقل می شود؟

ویروس HPV چیست و چگونه منتقل می شود؟

ویروس HPV که به انگلیسی Human Papilloma Virus (پاپیلومای انسانی) نامیده می‌شود. عفونت HPV نوعی عفونت ویروسی است که معمولا باعث ایجاد زائده هایی روی غشای مخاطی یا پوست می شود (زگیل). شایع‌ترین ویروس مقاربتی (جنسی) می‌باشد که متشکل از 200 ویروس مرتبط با آن است. حدود 40 مورد از آنها از طریق تماس مستقیم جنسی واژینال، رابطه مقعدی یا رابطه دهانی با فردی که این ویروس را دارد منتقل می‌شوند.

اچ پی وی همچنین می‌تواند از طریق سایر تماس‌های صمیمی و پوست به پوست نیز پخش شود. برخی از انواع این ویروس می‌تواند باعث سرطان شود. همچنین ویروس HPV متفاوت از سایر ویروس‌ها مانند HIV و HSV است که برخی با آنها اشتباه می‌گیرند. اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود به ویروس HPV مبتلا می‌شوند. همچنین بسیاری از مردم اطلاعاتی در مورد این ویروس نداشته و ممکن است مبتلایان هیچ علائمی از خود نشان ندهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آزمایش HPV

آزمایش HPV معمولاً برای افراد زیر 30 سال انجام نمی شود و اساساً در این سن چندان مفید نیست. این ویروس از طریق رابطه جنسی پخش می شود. و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. استفاده از کاندوم می تواند از انتقال نوعی از این ویروس جلوگیری کند با این حال کاندوم به دلیل این که تمام پوست دستگاه تناسلی را پوشش نمی دهد، نمی تواند به طور کامل خطر انتقال را از بین ببرد. این ویروس حتی با یک بار تماس جنسی نیز می تواند انتقال یابد. تغییرات دهانه رحم که سرطان رحم را ایجاد می کنند. بسیار آرام صورت می پذیرد. و معمولا تا چند سال طول می کشد. پزشک در این بیماری به جای آن که فورا بیمار را معالجه کند، ابتدا دوره مراقبت برای او تجویز می کند.

همچنین بخوانید: تشخیص زگیل تناسلی

علائم HPV در زنان و مردان چیست؟

اغلب ویروس HPV علائم قابل مشاهده ای ندارد. برخی از انواع این ویروس حتی بعد از 2سال از ورود آن به بدن هیچ علامت و نشانه خاصی ندارند و این به این معناست که ممکن است فرد بدون اطلاع به بدن شریک خود انتقال دهد.

درمان ویروس اچ پی وی

علت بیماری HPV چیست؟

بروز HPV در بدن افراد به عوامل متعددی بستگی دارد مانند:

آیا دارویی برای درمان زگیل، تناسلی (HPV) وجود دارد؟

برای درمان پاپیلومای انسانی داروهای مختلفی وجود دارد که پزشکان با توجه به سابقه پزشکی بیمار، ناحیه آلوده به ویروس (HPV)، مقدار سطحی از بدن که آلوده شده و وخامت آن داروها، پمادها یا حتی واکسن را تجویز می‌کنند. اما در ادامه فهرستی از چند داروی درمان HPV را بر اساس اطلاعات پزشکی سایت (Drugs) معرفی خواهیم کرد.

  1. ایمیکویمود (Imiquimod): این دارو برای جلوگیری از رشد خارجی سلول‌های پوستی برای مثال سرطان پوست استفاده می‌شود. اما از طرفی به عنوان یکی از داروهای رایج در درمان پاپیلومای انسانی و به ویژه زگیل تناسلی به حساب می‌آید.
  2. آلدارا (Aldara): به صورت کرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو که برای درمان مشکلات پوستی به کار می‌رود، برای مبتلایان به ویروس پاپیلومای انسانی تجویز می‌شود. آلدارا به عنوان یک پماد زگیل تناسلی شناخته شده است.
  3. پودوفیلوم رزین (Podophyllum resin): یک محلول موضعی برای درمان ضایعات پوستی خوش خیم است. درمان انواع زگیل از جمله زگیل‌هایی که زیرمجموعه پاپیلومای انسانی هستند، با این محلول موضعی امکان پذیر است.
  4. رزورسینول (Resorcinol): یک داروی ضدعفونی کننده است که برای درمان انواع بیماری‌ها و عفونتی‌های پوستی از جمله زگیل تناسلی و زگیل‌هایی که به علت حضور پاپیلومای انسانی شکل می‌گیرند، کاربرد دارد.
  5. پودوفیلین (25Podocon-): یکی از داروهای مؤثر در درمان انواع زگیل است. عموماً پزشکان پودوفیلین را به عنوان داروی درمان زگیل تناسلی یا به طور کلی داروی درمان (HPV) تجویز می‌کنند. این دارو به خاطر نقشی که در درمان رشد خوش خیم سلول‌های پوستی دارد، مورد انتخاب پزشکان است.
  6. سایمتدین (Cimetidine): یکی از داروهای پرکاربرد در درمان مشکلات گوارشی است. عملکرد آنتی اسیدی سایمتدین بر کسی پوشیده نیست. اما به تازگی پژوهش‌هایی انجام شده است که تأثیر این دارو بر درمان انواع زگیل‌های معمولی را تأیید کرده اند. بنابراین برخی از پزشکان آن را به عنوان داروی درمان (HPV) تجویز می‌کنند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان بیماری HPV چیست؟

در حال حاضر روش قطعی برای از بین بردن ویروس HPV در مردان و زنان وجود ندارد؛ اما تقویت سیتم ایمنی باعث افزایش توانایی بدن برای مقابله و از بین بردن این ویروس می‌شود. روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن شامل خواب منظم و به اندازه، ورزش، استراحت کافی، تغذیه سالم و… است. درصورتی که مردان یا زنان به سرطان ناشی از ویروس HPV مبتلا شوند؛ پزشک معالج برای درمان آن، یک برنامه درمانی تعیین کرده و روشی مناسب مثل جراحی، شیمی درمانی و… به‌کار می‌برد. در صورتی که عفونت پاپیلومای انسانی، عامل زگیل تناسلی باشد؛ می‌توان آن را در مردان همانند زنان از روش‌های زیر درمان کرد.

با کلیک روی لینک با علائم سنگ کلیه آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین