منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / روابط جنسی و باروری در زنان و مردان با وجود آسیب طناب نخاعی

روابط جنسی و باروری در زنان و مردان با وجود آسیب طناب نخاعی

ضایعه نخاعی چالش های متعددی را برای عملکرد بسیاری از اعضای بدن ، به ویژه در ناحیه های واقع در سطح آسیب دیدگی یا پایین تر از آن ایجاد می کند . یکی از پیامد های آسیب نخاعی نقص عملکرد روده و مثانه و بی اختیاری ادرار است که عملکرد جنسی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد .

آنچه در این مطلب میخوانید

ضایعه نخاعی به معنای قطع رابطه و میل جنسی نیست ، البته مدتی طول می کشد تا فرد آسیب دیده به شرایط جدید عادت کند و دوباره امیال طبیعی جنسی در او بیدار شود . افزایش آگاهی درباره عوارض ضایعه نخاعی بر رابطه جنسی ، لازمه ایجاد تغییرات مثبت و موثر پس از آسیب نخاعی است .

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.

مشکلات افراد قطع نخاعی

پس از آسيب نخاع ، بسياری از مردان در نعوظ آلت دچار مشكل می شوند . اين مشكلات شامل ايجاد يا حفظ نعوظ و يا هردو است . درطی فعاليت جنسی آلت پر از خون شده و سفت مي گردد ، به این حالت نعوظ گفته می شود . به طور كلي دو نوع نعوظ وجود دارد كه نعوظ روانی و نعوظ رفلکسی نام دارند . منشا نعوظ های روانی مغز می باشد . در واقع فرایند نعوظ روانی با افکار ، تصورات ، دیدن ، شنیدن و هر آنچه که سبب برانگیختگی فرد می شوند ، شروع می گردد . نوع دوم ، نعوظ رفلکسی یا تماسی است . این نوع نعوظ با تماس فیزیکی مستقیم آلت تناسلی و سایر قسمت های دستگاه تناسلی شروع می شود .
اگر در قسمت های فوقانی طناب نخاعی آسیب کامل اتفاق بیفتد ،‌ دیگر سیگنال های مغز نمی توانند به مرکز نعوظ روانی برسند و بنابراین این گونه مردان قابلیت نعوظ روانی خود را از دست می دهند . حال اگر مردی دچار آسیب به طناب نخاعی در زیر قطعه دهم سینه ای شود ،‌ مرکز خاجی تحت تاثیر قرار گرفته و نعوظ رفلکسی دچار آسیب می شود . این مردان برای رسیدن به نعوظ ، وابسته به افکار ، تصورات و حس خود می باشند .

آسیب نخاعی و رابطه جنسی

آیا افراد قطع نخاعی بچه دار می شوند؟

در ابتدا بايد توجه داشت كه آسيب نخاعی به معنی ناتوانی در بچه دار شدن نيست ، در صورتی كه فرد بخواهد بچه دار شود ، روش هایی برای جمع آوری مایع منی وجود دارد . ممكن است اين روش ها در تمام موارد موثر نباشند ولی احتمال باردار شدن را افزايش می دهند . از جمله اين روش ها استفاده از ويبراتور است . ويبراتور وسيله ای است كه باعث تحريك سر آلت شده و باعث انزال می شود . ويبراتور های به كار رفته در افراد آسيب نخاعی دامنه تحريك بالایی دارند . با استفاده از ويبراتور با دامنه تحريك بالا ، بيش از نيمی از افرادی كه آسيب نخاع دارند انزال پيدا می كنند . كيفيت منی به دست آمده از طريق استفاده از ويبراتور بهتر از ساير روش ها می باشد .

ازدواج با مرد ضایعه نخاعی

ضایعات نخاعی یک موقعیت تهدید کننده کیفیت زندگی است و به طور قابل توجهی سبب اختلال در روابط فرد با همسر می شود . در صورتی که قصد دارید با فرد دچار ضایعه نخاعی ازدواج کنید ، لازم است نکاتی را در جهت برقراری رابطه جنسی با فرد دچار معمولیت بدانید .گاهی همسران مردان آسیب نخاعی چنین تصور می کنند که توانایی شروع و تحریک جنسی را در همسرشان ندارند و این خود سبب اختلافات زناشویی می شود . بنابراین توجه به جنبه های جسمی ، روانی و عاطفی رابطه جنسی می تواند به ایجاد رضایت جنسی در طرفین کمک کند .
در چنین روابطی هم مرد و هم زن باید به دنبال راه هایی باشند که باعث ارضاء آنها می شود ، که در این زمینه نقش شریکی که دچار معلولیت نیست پررنگ تر است .

تاثیر تنگی کانال نخاعی بر نعوظ

در صورتیکه تنگی کانال نخاعی سبب فشار و آسیب به اعصابی شود که در فرآیند نعوظ تاثیر دارند ، می تواند سبب اختلال در نعوظ شود .

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

آسیب اعصاب تناسلی

سطوح T11 L2 نعوظ های روانی را کنترل می کنند ، که زمانی اتفاق می افتد که مغز شما با خیال پردازی تحریک می شود . سطوح S2S4 نعوظ رفلکسی را کنترل می کنند که از طریق لمس فیزیکی آلت تناسلی رخ می دهد . آسیب به این اعصاب اختلال نعوظ و مشکل در برقراری روابط جنسی را به دنبال خواهد داشت .

برای درمان بیماریهایی مانند بی اختیاری اداری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :لیلا ملکی [ 1402-01-18 ]
سلام وقت بخیر همسرم تنگی کانال نخاع داره ، البته دیسک گردن رو عمل کرده ، خیلی وقته که رابطه جنسی هم نداریم ، درمان داره این مشکل ؟؟

فریبرزجلیل [ 1402-01-12 ]
حدود۲سال که ازارتفا۳متری افتادم پاین نخام اسب دیدومهرکمرم شکست عمل کردم پس از۶ماباعصارامیرم نشصت برخستم بدنیست وامابیحسی مستانه مفتوبرنامه جنسی ندارم بایدچکارکنم که برنامه جنسی ام خوب شودممنون ازپاسخ دادن شماسر وان عزیز

سیدعلی [ 1401-10-24 ]
سلام خسته نباشی خیلی خبر خوش است که معلولین قطع نخاع هم میتواند صاحب فرزندشوندچقدرهزینه داردمنم معلول نخاعی هستم خوش حال میشوم اگربگیدچقدرهزینه داردببینم منم میتونم صاحب فرزندشوم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین