منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژادمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی

عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی

برای درمان واریکوسل ابتدا باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم، تصمیم لازم برای روند درمان شما اتخاذ شود. واریکوسل شایع‌ترین علت ناباروری اولیه و ثانویه در مردان می‌باشد. تجمع خون در وریدهای بیضه منجر به افزایش دمای بیضه و سرازیر شدن مواد زائد و سمی از کلیه و غده فوق کلیوی به بیضه و در نتیجه کاهش تولید تستوسترون و اسپرم توسط بیضه می‌باشد. واریکوسل ۹۰ درصد در سمت چپ ایجاد می‌شود. ۸% موارد دوطرف بوده و ۲% موارد فقط در سمت راست بوجود می‌آید.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری واریکوسل یا واریس بیضه به عنوان یک بیماری مردانه به حساب می‌آید که به ایجاد ناهنجاری‌هایی در ناحیه بیضه مربوط می‌شود. لازم است بدانید که علت ناباروری تعداد زیادی از زوج ها، وجود بیماری واریکوسل در مرد تشخیص داده شده که در اصل به معنای آسیب به بیضه است.

دلیل ایجاد بیماری واریکوسل هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. با این حال، علت حدودی این نوع بیماری را به گشاد شدن غیر طبیعی رگ‌های بیضه مربوط می‌دانند. حتما با واریس رگ‌های پا آشنایی دارید و دیده‌اید که رگ‌ها در این حالت بیش از حد در زیر پوست خود را نشان می‌دهند. دقیقا همین موضوع در مورد رگ‌های بیضه نیز رخ داده و منجر به واریکوسل می‌گردد.

رگی که وظیفه گردش خون از بیضه به سمت قلب را بر عهده دارد، در حالتی که فرد به واریکوسل دچار باشد، قادر به انجام وظیفه خود به شکل صحیح نیست. در نتیجه تجمع خون در رگ‌های بیضه منجر به گشادی و تورم رگ ها خواهد شد. کوچک شدن اندازه بیضه، ناباروری و درد از جمله عوارض این بیماری محسوب می‌شوند.

بهترین تکنیک جراحی واریکوسل یا همان روش میکروسکوپیک (میکروسرجری) در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی، قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم واریکوسل

این احتمال وجود دارد که واریکوسل هیچ گونه علائم مشخصی در شما نداشته باشد. اما علائم شایعی که ممکن است مشاهده کنید، عبارتند از:

واریکوسل و رابطه جنسی

علت واریکوسل

واریکوسل هنگامی شکل می‌گیرد که دریچه‌های درون سیاهرگ‌هایی که اطراف طناب بیضوی پیچ خورده‌اند، نتوانند جریان خون را به درستی بازگشت دهند. این مساله باعث می‌شود تا خون در ناحیه‌ی دریچه‌های لانه کبوتری عبور کرده و به عقب بازنگردد که نتیجه‌ی این عمل تورم و بزرگ‌تر شدن سیاهرگ‌ها است. مشابه این موضوع در واریس (به خصوص در پاها) نیز مشاهده می‌شود.

در موارد زیر توصیه به درمان واریکوسل می‌شود:

واریس بیضه خطرناک است

یکی از تاثیرات منفی و مهمی که بیماری واریکوسل می تواند برسلامت جنسی مردان و در رابطه زناشویی تاثیر بگذارد، ایجاد ناباروری در آن‌ها است. در واقع، هنگامی که واریکوسل به وجود می‌آید، عملکرد بیضه‌ها تا حد زیادی مختل شده و در نتیجه تعداد اسپرم‌هایی که تولید می‌گردد، کاهش می‌یابد. بنابراین، احتمال باروری در فرد می‌تواند به شدت کم شود.

پس از اینکه اثر این بیماری بر سلامت جنسی مردان مشخص گردید، علم پزشکی تا حدودی دریافت که در صورت درمان این بیماری، فرد دوباره می تواند قدرت باروری خود را به دست آورد. با این حال، تجربه موارد مختلف و نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش تعداد اسپرم‌ها بعد از درمان بیماری واریکوسل تنها در بخشی از جمعیت مردان نابارور می‌تواند قدرت باروری را احیا کند. به همین دلیل، افراد باید برای اطمینان از اثر بخش بودن درمان بیماری واریکوسل بر رفع ناباروری حتما با یک متخصص اورولوژی شناخته شده و باتجربه مشورت نمایند.

عوارض واریکوسل در صورت درمان نشدن

عدم درمان واریکوسل منجر به آسیب دیدن بیضه خواهد شد. تقریبا ۸۵ درصد از مردان واریکوسل را در بیضه چپ تجربه می‌کنند. گاهی این وضعیت منجر به آتروفی یا کوچک شدن بیضه می‌شود.

ممکن است به مرور زمان دریچه دیگر به صورت طبیعی باز و بسته نشود و خون در رگ جمع شود. این وضعیت به دلایل مختلف رخ می‌دهد اما یکی از پیامدهای طبیعی بالا رفتن سن به حساب می‌آید. هرچه سن بالا می‌رود، جداره رگ تا حدی حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. ضعیف شدن جداره رگ به منزله کاهش فشار در دریچه‌هاست به طوری که دریچه کاملا بسته نمی‌شود و خون بین انقباض عضلات جاری می‌شود. تجمع خون دور بیضه فشار را بالا می‌برد که کوچک شدن را در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از پیامدهای عدم درمان واریکوسل، ناباروری است. در صورت عدم درمان واریکوسل، این بیماری میتواند روی تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم نیز تاثیر گذار باشد. اغلب مردانی که به دلیل واریکوسل دچار ناباروری می‌شوند از کمبود تستسترون هم رنج می‌برند. شواهد بالینی نشان می‌دهد این وضعیت ناشی از نقص سلول‌های تولیدکننده تستسترون به نام لایدیگ است. مردانی که تحت درمان واریکوسل قرار می‌گیرند با افزایش میزان تستسترون روبه رو می‌شوند زیرا فعالیت سلول‌های لایدینگ دوباره به حالت طبیعی برمی‌گردد.

واریکوسل چگونه باعث ناباروری می‌گردد؟

این مشکل به مرور عملکرد بیضه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ضعیف شدن گردش خون در بیضه و عملکرد بیضه می‌شود؛ به این معنی که بیضه در اثر کاهش کیفیت خون رسانی، دچار اختلال در عملکرد و تولید اسپرم و هورمون‌های درون ریز می‌شود.

در نتیجه واریکوسل هم می‌تواند در کیفیت اسپرم و تعداد اسپرم یک مرد تاثیر بگذارد و به مرور زمان و با شدت گرفتن آن باعث ناباروری در فرد شود. همچنین در صورت شدید بودن و در دراز مدت می‌تواند با تاثیر روی تولید هورمون تستسترون یا هورمون مردانه شده که باعث کاهش انرژی عضلات و ایجاد اختلال در فعالیت جنسی مردان و رابطه زناشویی آن‌ها می‌شود.

آیا واریکوسل در میل و رابطه جنسی تأثیر دارد؟

واريكوسل حتی اگر شديد هم باشد قاعدتا تاثيری بر ميل جنسی نخواهد داشت و نهايتا بر روی باروری اثر سوء می‌گذارد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض عمل واریکوسل

عمل واريكوسل اگر توسط ارولوژيست مجرب انجام شود احتمال عوارض را به حداقل مي‌رساند احتمال بروز عوارض در روش جراحي ميكروسكوپي نسبت به ديگر روش‌ها به مراتب كمتر است. شايع‌ترين عارضه واريكوسل، عود آن مي‌باشد. يكي ديگر از عوارض هيدروسل این است که آب در اطراف بيضه تجمع مي يابد كه اگر شديد باشد با يك جراحي ساده قابل درمان هست. دو عارضه بسيار نادر آسيب وازدفران (لوله انتقال اسپرم) و سرخرگ بيضه است. همانطور که نتایج نشان داده است احتمال بروز اين دوعارضه بسیار کم است.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی [ 1403-01-11 ]
اره واریکوسل برنعوظ تاثیر داره

مصطفی بهرامی [ 1402-09-01 ]
سلام خدمت دکتر بنده دوساله پیش عمل وازوکتمی انجام دادم والان واریکسل درجه ۴دارم وبشدت عدم نعوظ و زودانزال شدم لطفا راهنماییم کنید ممنون

علی [ 1402-08-13 ]
با سلام خدمت آقای دکتر من 51سالمه خیلی وقته که فعلیت جنسی ندارم وشدید نگران بیشتراز3ماهه که باهمسرخوب و صبورم نزدیکی نکردم خیلی بی میل شدم همسرم هم خیلی نگرانه

علی رضا سرخوش [ 1402-08-13 ]
با عرض سلام خدمت دکتر عزیز من الان بیش از سه ماه هست که با همسرم نزدیکی نداشتم و میل جنسی من صفر شده همسر عزیزم هم نگران ومعترض به این قضیه هستن از شما عاجزانه یک راهکار میخواهم مرا راهنمایی کنید خیلی ممنون

ناسناس [ 1402-07-12 ]
سلام ودرود دکتر من میتونم با پسری که دوماه پیش عمل واریکوسل انجام داده ازدواج کنم مشکلی در آینده نداره ممنون میشم راهنماییم کنید

علی زارع [ 1402-06-31 ]
سلام آقای دکتر خواستم بپرسم ببینم من واریکوسل از نوع گرید ۳ دارم آیا عدم نعوظ از عوارض واریکوسل میباشد چون واقعا اعتماد به نفسم را ازم گرفته انواع قرص ها را خوردم تاثیری نداره احساسم خیلی زیاده ممنون میشم راهنماییم کنی

مهدی ساعدی [ 1402-01-21 ]
بنده واریکسل دارم ومجرد هستم ومدتی هست که دنبال دکتر باتجربه هستم

جوا اقایی [ 1401-09-06 ]
سلام من چند ساله ازدواج کردم واریگوس دارم واز نداشتن فرزند منو همسرم خیلی رنج میبریم .متاسفانه پولی که بریم عمل گنیم ندارم از خدا میخوام خودش کمک کنه پول عمل را برسانه منم مثل همه پدر بشم .انشاالله.۰۹۱۰۲۸۸۵۵۸۲شماره تماس

علی مرادی [ 1401-08-26 ]
س من واریکوسل دارم و انجام دخول غیر ممکن هست میشه گفت برای چی

علیرضازرین [ 1401-04-28 ]
سلام درود .بنده ۴۲سال سن دارم ومجردهستم دچارواریکوسل شدم بیضه سمت چپ وخیلی زیاد احساس ناامیدی بهم دست داده لطفاکمکم کنیدممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین