منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / آیا سن من بر باروری من تأثیر دارد؟

آیا سن من بر باروری من تأثیر دارد؟

قدرت باروری در مردان و زنان در امر بارداری بسیار حائز اهمیت است. قدرت باروری مردان با سن آنها قطعاً تغییر می‌کند. هرچند تغییر در میزان باروری با افزایش سن در زنان شدیدتر است اما مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

زمان اوج و فرود باروری مردان

تحقیقات و مطالعات انجام‌شده در مورد باروری مردان نشان می‌دهد که مقدار مایع منی بین ۳۰ تا ۳۵ سال بیشترین و بعد از ۳۵ سالگی کمترین میزان را دارد. همچنین این مطالعات نشان داده است که تحرک اسپرم با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ تحرک اسپرم به معنی قابلیت و توانایی شنا کردن اسپرم است. تحرک اسپرم قبل از ۲۵ سالگی بیشترین میزان و پس از ۵۵ سالگی کمترین میزان را داراست. در حقیقت، مقایسۀ تعداد اسپرم‌های با قابلیت شنای خوب در مردان بین ۳۰ تا ۳۵ سال با مردان بالای ۵۵ سال، کاهش ۵۴ درصدی تحرک اسپرم را با افزایش سن نشان می‌دهد.

همچنین پرهیز از رابطۀ جنسی می‌تواند کیفیت مایع منی را کاهش دهد و رابطۀ جنسی مکرر منجر به ایجاد اسپرم‌های سالم خواهد شد.عامل سن در باروری مرد، در کنار تأثیر این عامل در زنان نقش مهمی را در قابلیت باروری زوج‌ها ایفا می‌کند. زنان در محدودۀ سنی ۱۹ تا ۲۶ سال در مدت زمان تخمک‌گذاری، شانس ۵۰ درصدی برای بارداری دارند اما زنان در سن ۳۵ تا ۳۹، تنها ۲۹ درصد شانس دارند. با این حال، اگر زن در محدودۀ سنی ۳۵ تا ۳۹ سال و سن مرد ۵ سال یا بیشتر از او باشد، شانس بارداری به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

سن باروری مردان

تاثیر سن بر کیفیت مایع منی و قدرت باروری در مردان

در یک پژوهش به بررسی کیفیت مایع منی در مردان و همچنین تفاوت مقادیر و کیفیت مایع منی، با توجه به سن مردان پرداخته شد. این پژوهش کلیه مواردی که می‌تواند بر کیفیت مایع منی تأثیر بگذارد را مورد بررسی قرارداد. ازجمله این موارد این است که فرد در طول زندگی چند بار رابــطه جنسی داشته است؟ پرهیز جنسی می‌تواند کیفیت مایع منی را کاهش دهد و رابطه جنسی مکرر اسپرم سالم‌تری را ایجاد می‌کند.

محققان دریافتند که کیفیت مایع منی در مردان در بین سال‌های ۳۰ تا ۳۵ سالگی در بالاترین حد خود قرار دارد که این مسئله می‌تواند یک راهکار طبیعی برای این باشد که تا پیش از رسیدن زنان به سنین یــائسگی یا کاهش قدرت باروری احتمال باردارشدن آن‌ها افزایش پیدا کند. همچنین با رسیدن مردان به سن ۵۵ سالگی و پس‌ازآن کیفیت این مایع به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید که می توان با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم این مدت را افزایش داد.

نقایص هنگام تولد که با سن پدر ارتباط دارد

بر اساس تحقیقات انجام‌شده دانشمندان معتقدند که مردان مسن نه‌ تنها در معرض خطر ناباروری هستند، بلکه ممکن است مشکلات ژنتیکی را به فرزندان خود منتقل کنند. به عبارتی ترکیبی از سن خانم‌ها و آقایان می‌تواند خطر نقص و بیماری های ژنتیکی هنگام تولد را مشخص کند. برای مثال خطر ابتلای جنین به سندروم داون با افزایش سن خانم‌ها، افزایش می‌یابد.

در یک مطالعه بیش از ۳ هزار کودک مورد بررسی قرار گرفتند و نهایتاً محققان به این نتیجه رسیدند هنگامی‌که زن در سن ۳۵ سالگی و بالاتر قرار داشته باشد سن مردان برای ابتلای فرزندان به ســندروم داون یا سلامت آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این امر به‌ویژه در مورد زنانی که در سن ۴۰ سال یا بالاتر قرار داشته باشند اهمیت پیدا خواهد کرد. همچنین پژوهش‌ها نشان داده است مردانی که در سنین بالاتر از ۶۰ سال صاحب فرزند می‌شوند، احتمال ابتلای فرزند به بیماری اسکیزوفرنی بالاتر خواهد رفت. بالا رفتن سن پدران احتمال وجود این بیماری‌ها را در کودکانشان افزایش خواهد داد.

سن بالا، علاوه بر منجر شدن به کاهش کیفیت مایع منی و در نتیجه پایین آمدن قدرت باروری مرد، کیفیت ژنتیکی اسپرم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که نقص‌های ژنتیکی در اسپرم با افزایش سن در مردان افزایش می‌یابد. نقص‌های ژنتیکی اسپرم ممکن است باعث بروز خطرهای زیر شود:

مردان مسن‌تر نه تنها در معرض خطر ناباروری هستند، بلکه با احتمال بیشتری مشکل‌های ژنتیکی را به فرزندان خود انتفال می‌‏دهند.بالا بودن همزمان سن زن و مرد، خطر نقص هنگام تولد را افزایش می‌دهد. پدران مسن‌تر با احتمال بیشتری برای داشتن فرزندی با مشکلات زیر روبه‌رو هستند:

حفظ قدرت باروری در مردان

مردان می‌توانند با بهبود سبک زندگی، قدرت باروری خود را بهبود دهند و حفظ کنند. حفظ وزن مناسب، قطع استفاده از مواد مخدر به صورت تفننی وترک سیگار برای بالا نگه داشتن قدرت باروری مردانلازم است. توجه به برخی موارد که در ظاهر با موضوع باروری مرتبط نیست نیز می‌تواند مفید باشد که کلسترول بالا یکی از این موارد است. در بعضی تحقیقات انجام‌شده در مردانی که کلسترول بالا و اختلال در نعوظ داشتند، استفاده از داروهای کاهش‌دهندۀ کلسترول به هر دو مشکل کمک کرد. این داروها باعث کاهش کلسترول و بهبود نعوظ شدند.توصیه می‌شودمردانی که مشکوک به داشتن مشکلات باروری هستند، آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا ابتدا از نداشتن مشکل مطمئن شوند. برخی مردان ممکن است بیماری‌هایی مربوط به بیضه داشته باشند که از آن بی‌اطلاع هستند. در نهایت باید بدانیم که نازایی تنها مشکل زنان نیست و مردان نیز در آن سهیم هستند.

آدرس اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

رابطه سن مردان با موفق بودن عمل(IVF)

تحقیقات اولیه نشان داده است که میزان موفقیت عمل آی وی اف یا لقاح مصنوعی (IVF) می‌تواند با افزایش سن در مردان دچار مشکلاتی شود. با این حال تحقیقات جدید نشان‌دهنده این است که با استفاده از فناوری (ICS) می‌توان بر همه معایب مربوط به سن غلبه کرد. (ICS) درواقع به معنای تزریق سلول اسپرم به‌طور مستقیم به تخمک است و مخفف تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم می‌باشد.

در یک مطالعه که به بررسی بیش از ۲۵۰۰ مورد (IVF) که از روش (ICS) استفاده می‌کردند پرداخت؛ محققان دریافتند که سن مردان، تعداد جنین‌های باکیفیت بالا را کاهش می‌دهد اما به میزان حاملگی آسیب نمی‌رساند یا خطر زایمان زودرس یا ریزش بارداری را افزایش نمی‌دهد.

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌ تلفن35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :یه انسان [ 1402-04-04 ]
فیناستراید عوارض جانبی پایدار دارد و نباید مصرف شود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین