منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

سرطان بیضه، بیماری ای است که می تواند جوانان و حتی نوجوانان را درگیر کند. گروه سنی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند شامل مردان 15 تا 35 سال می باشد. هرچند که این سرطان در میان مردان جوان شایع می باشد؛ اما یک سرطان نادر محسوب می شود که معمولا مردان به طور تصادفی متوجه آن می شوند. به همین دلیل، نیاز است که همه افراد حتی خانم ها در مورد این سرطان آگاه باشند و علائم آن را بشناسند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر توده های بیضه می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه تناسلی مردان پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

توده بیضه چیست؟

توده بیضه یک حالت شایع در میان مردها است که می تواند یک یا هر دو بیضه را در مردها، نوجوانان و حتی کودکان درگیر کند. ایجاد توده در بیضه، نشان دهنده مشکلی در بیضه ها است.بیضه ها و ساختار های مربوط به آن ها درون کیسه بیضه قرار دارند و وظیفه تولید و ذخیره اسپرم و هورمون‌ های جنسی مردانه را بر عهده دارند. تجمع مایعات یا رشد بافت غیرطبیعی در بیضه ها می تواند سبب ایجاد توده در بیضه شود. این توده ها معمولا هنگام لمس تشخیص داده می شوند. توده ها در برخی از اوقات با تورم، درد، التهاب و یا سفت شدگی بافت همراه می باشند.

سرطان بیضه چیست؟

وقتی که سلول ها در بیضه به صورت غیر طبیعی رشد کنند، سرطان بیضه رخ می دهد. محل قرارگیری بیضه ها درون یک کیسه شل از پوست در زیر آلت تناسلی می باشد. خوشبختانه این سرطان حتی در صورت گسترش یافتن به خارج از کیسه بیضه نیز، به خوبی درمان می شود و جای نگرانی ندارد. اینکه کدام روش درمانی برای بیمار ارائه شود به نوع و مقدار پیشرفت بیماری وابسته است.

سرطان بیضه

سرطان بیضه چه علائمی دارد؟

شایع ترین علائم سرطان بیضه شامل موارد زیر می شوند:

توده های بیضه به چه علتی تشکیل می شوند؟

تشکیل توده در بیضه می تواند علل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

همان طور که دیدیم، تشکیل توده در بیضه علل مختلفی دارد و همه آن ناشی از سرطان بیضه نیستند.

آیا هر توده ای را سرطان در نظر بگیریم؟

خوشبختانه اغلب این توده های بیضه خوش خیم و غیر سرطانی می باشند و بدون نیاز به روش های درمانی خود به خود رفع می شوند؛ اما باید توجه داشت که نظارت پزشک بر توده و تورم آن ضروری است. پس لازم است که پس از مشاهده هر چیز غیرمعمول به پزشک مراجعه کرد.

برخی از پزشک ها بر این باور هستند که باید هرگونه تورم بدون درد بیضه را سرطان به شمار آورد مگر اینکه غیرسرطانی بودن آن ثابت شود. دلیل آن ها، اهمیت این سرطان است؛ چرا که این بیماری رشد سریعی دارد.

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا مردان به طورتصادفی متوجه سرطان بیضه می شوند و یا اینکه پزشک در حین معاینه فیزیکی متوجه آن می شود. پزشک معمولا برای داشتن تشخیص دقیق تر از آزمایش خون و تصویربرداری از بیضه ها با سونوگرافی یا CT اسکن کمک می گیرد.

در صورتی که این آزمایش ها نشان دهنده علائم سرطان باشند؛ لازم است که بیضه با عمل جراحی براشته شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت احساس هر درد ناگهانی در بیضه، و یا مشاهده هر توده‌ ای در کیسه بیضه حتی اگر این توده بدون درد باشد، لازم است که فورا به پزشک مراجعه کرد. توده های بیضه حتی در صورت بدون علامت بودن، به معاینه و بررسی شدن توسط پزشک نیاز دارند.

برخی از توده ها نیاز به درمان سریع دارند چرا که می توانند به بافت بیضه آسیب وارد کنند.این توده ها ممکن است سرطانی باشند و یا در اثر بیماری دیگری که می تواند بر عملکرد و سلامت بیضه تأثیر بگذارد، ایجاد شوند؛ همین امر ضرورت پیگیری این بیماری را ثابت می کند.

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رسول کشاورز [ 1402-11-28 ]
با سلام بنده در قم سکونت دارم و متولد سال 1363 هستم در مدت 5 سال گذشته بنده طی شکم درد و بیضه درد که سونوگرافی و ازمایشات دیگر مشخص شد بیضه ام یک توده دارد و بیضه راست بنده تخلیه شده و در این مدت خوب بود دیگر شکم درد نداشتم ولی اخیرا بیضه ام درد میگیرد که حتی دست بهش میزنم درد ناک است و شکم درد دارم ایا احتمال دارد جفت بیضه هام یا یکی مشکل داشته و بیضه اشتباه تخلیه شده و ایا اگر تخلیه شود بیضه ام دیگر الت بنده را از دست میدهم و دیگر کارایی ندارد لطفا توضیح دهید با سپاس

زاهد امامی [ 1402-05-26 ]
سلام خدمت دکتر عزیز من هفته گذشته به علت درد در ناحیه ی حالب سمت راست به دکتر مراجعه کردم الحمدولله از اون ناحیه مشکلی نداشتم مشکل من عضلانی بود ولی مدتی بود بیضه ی راستم یه مقدار درد داره به دکترم گفتم درنوک بیضه ی من که وصله داخل شکم مسل دوتا نخود نرم لمس میشه دکتر بعد معاینه فرمودند نگران نباش این یه توده ی خوش خیمه اگر بزر گتروشد بیا درش بیارم به نظر شما دکتر عزیز دیر نمیشه میشه زود تر هم اقرام کنی بهتر نیست باتشکر فراوان

علی داستار [ 1402-01-22 ]
سلام ۲۴سال سن دارم که چند سالی میشه که بیضه سمت راست من خیلی بزرگ میشه

امین [ 1401-12-05 ]
سلام آقا دکتر من چند وقتی هست که متوجه یک چیزی روی بیضه چبم شدم که حتی با فشردن دست هم حرکت میکند ایا سرطان هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)

گلومرولونفریت یکی از بیماری های کلیوی است. در این بیماری گلومرول ها دچار التهاب می شوند. ... ادامه مطلب

آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین