منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / چه عواملی باعث کوچک شدن آلت تناسلی میشود؟

چه عواملی باعث کوچک شدن آلت تناسلی میشود؟

سايز آلت تناسلي نقش مهمي در اعتماد به نفس اغلب مردان دارد اما بسياري از مردان از اين مسئله آگاهي ندارند كه سايز آلت تناسلي آنها به دلايل مختلفي ممكن است كوچكتر شود. اندازه‌ی آلت تناسلی مردان در حالت شل خود به طور متوسط بین 5/8 تا 10 سانتی‌متر و در حالت نعوظ بین 12 تا 5/15 سانتی‌متر است. در مردان بالغ در صورتی که طول آلت تناسلی در حالت شل کمتر از 4 سانتی‌متر و در حالت نعوظ کمتر از 7 سانتی‌متر باشد، دچار کوچکی آلت تناسلی هستند که می‌تواند به اختلالات جدی در روابط جنسی با شریک جنسی منجر شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

البته عکس این قضیه صادق نیست و طول بیشتر آلت تناسلی لزوما به رابطه‌ی جنسی بهتر منجر نخواهدشد. علت این مسئله ساختار آلت تناسلی زنان است. با توجه به اینکه طول واژن خانم‌ها در حالت برانگیخته حدود 10 سانتی‌متر است و فقط یک‌سوم طول خارجی آن در ارگاسم زنان نقش دارد. بنابراین هر مردی با طول آلت تناسلی بیش از 10 سانتی‌متر توانایی ارضاء جنسی شریک جنسی مونث خود را خواهدداشت. با توجه به این نکات و اینکه کاهش طول آلت معمولا در حد یک تا دو سانتی‌متر است بنابراین معمولا، و نه همیشه، کیفیت آمیزش جنسی زوجین دچار تغییر نمی‌شود.

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و برای رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

دلايل كوچك‌شدن آلت تناسلي مردان چيست؟

معمول‌ترين دلايل كاهش طول آلت تناسلي مردان شامل موارد زير است:

افزايش سن:

هر چه سن مردان افزایش یابد احتمال اینکه آلت تناسلی و بیضه‌های آنان کوچک شود بیشتر می‌شود. یکی از دلایل این مسئله تجمع چربی‌های اضافی در جداره‌ی رگ‌های خونی است که باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی می‌شود. این کاهش جریان خون می‌تواند به ضعف سلول‌های عضلانی در بافت درونی آلت تناسلی منجر شود. همچنین آسیب‌های فیزیکی در حین آمیزش یا فعالیت‌های بدنی مختلف مانند ورزش یا کار بدنی می‌توانند تجمع یابند. با افزایش سن، میزان آسیب تجمع‌یافته نیز بیشتر می‌شود. این آسیب‌ها که در بافت الاستیک اطراف ساختار اسفنجی آلت تناسلی ایجاد می‌شوند می‌توانند به کاهش اندازه‌ی آلت تناسلی منجر شوند.

برخی داروها:

برخی داروها می‌توانند باعث کاهش طول آلت تناسلی شوند. از جمله‌ی این داروها می‌توان به آدرال اشاره کرد. این دارو برای افرادی که دچار بیش‌فعالی هستند تجویز می‌شود و فرایند تمرکز آنها را افزایش می‌دهد. همچنین برخی داروهای ضدافسردگی و آرامبخش و برخی داروهای تجویزشده جهت بزرگی پروستات نیز ممکن است به کاهش طول آلت تناسلی منجر شوند.

کوچک شدن آلت تناسلی

چاقي:

اگر فردی دچار افزایش وزن از جمله در ناحیه‌ی پایین تنه و زیر شکم شود احتمالا آلت تناسلی خود را کوچک‌تر از دوران لاغری مشاهده خواهدکرد. علت این امر این است که با افزایش صفحات چربی در زیر شکم، ساختار تنه‌ی آلت تناسلی با چربی احاطه می‌شود و ظاهری کوچک‌تر از قبل به خود می‌گیرد. در افرادی که با چاقی مفرط درگیر هستند این تغییر اندازه‌ی ظاهری شدیدتر است.

جراحي پروستات:

بیش از 70 درصد افرادی که جراحی برداشت پروستات سرطانی را تجربه می‌کنند گزارش کاهش اندازه‌ی آلت در حد ضعیف تا متوسط را گزارش می‌کنند. دلیل این مسئله بصورت دقیق مشخص نیست اما فرضیات مختلفی برای توجیه این پدیده وجود دارد. برای مثال برخی محققان بر این عقیده هستند که پس از پروستاتکتومی، انقباضات غیرطبیعی در عضلات کشاله‌ی ران افزایش می‌یابد که آلت تناسلی را به سمت شکم فرو می‌برند.

سیگار:

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار می‌توانند باعث آسیب جداره‌ی رگ‌های خونی آلت تناسلی شوند. این آسیب‌ها می‌توانند به کاهش خون ورودی به الت تناسلی منجر شوند که نتیجه‌ی نهایی این خواهدبود که مردانی که سیگار می‌کشند طول آلت کوچک‌تری نسبت به مردانی که سیگار نمی‌کشند خواهندداشت. همچنین مصرف سیگار با بیماری اختلال نعوظ نیز مرتبط است که باعث می‌شود تا آلت تناسلی مردان مدت زمان کافی در حالت نعوظ باقی نماند.

بیماری پیرونی (Peyronie’s disease):

در این بیماری، آلت تناسلی دارای انحنای تندی است که موجب می‌شود دخول دردناک و عملا غیرممکن شود. این بیماری هم می‌تواند طول و قطر آلت تناسلی را کوچک کند. همچنین برای بهبود وضعیت این بیماران جراحی‌های ترمیم آلت تناسلی انجام می‌شود که این جراحی‌ها نیز به نوبه‌ی خود می‌توانند طول آلت تناسلی را کاهش دهند.

روش درمانی آلت تناسلی کوچک شده چگونه است؟

همانگونه که اشاره شد برخی از از دلایل ایجاد کوچک‌شدگی در آلت تناسلی مردان مربوط به سبک زندگی است، مانند سیگار کشیدن و افزایش وزن. با تغییر سبک زندگی می‌توان اثر این عوامل در کاهش سایز آلت تناسلی را به حداقل رساند. در صورتی که داروها باعث کاهش طول آلت تناسلی شده‌اند، تنظیم و بهبود روش درمانی و تغییر داروها زیر نظر پزشک متخصص می‌تواند فرایند کوچک‌شدن آلت تناسلی را برعکس کند.

برای برخی از مردان که دچار کوچک‌شدگی آلت تناسلی بعد از برداشتن پروستات شده‌اند، ممکن است شرایط پس از چند ماه یا حدود یکسال خود به خود بهبود یابد. برخی روش‌های فیزیوتراپی پس از جراحی می‌توانند باعث بازگشت عملکرد نعوظ شوند. همچنین برخی داروها مانند ویاگرا می‌توانند جریان خون به آلت تناسلی را افزایش دهند. درمان بیماری پیرونی بر روی حذف بافت آسیب‌دیده از درون آلت تناسلی تمرکز دارد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که شامل استفاده از داروها، جراحی و یا روشهای فراصوتی یا اولتراسوند است. در این حالت کوچک‌شدگی آلت تناسلی غیر قابل بازگشت است اما ترمیم خمیدگی آلت تناسلی می‌تواند عملکرد جنسی را بهبود بخشیده و باعث کاهش درد در بیماری پیرونی شود.

آدرس اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

باید توجه داشت که در اغلب موارد کاهش طول آلت تناسلی مربوط به سبک زندگی یا افزایش سن است و به ندرت نیاز به درمان دارد. بهبود سبک زندگی و ایجاد عادات سالم و تغییر داروهایی که باعث کاهش طول آلت تناسلی می‌شوند می‌توانند فرآیند کاهش طول آلت تناسلی را معکوس کرده و مشکلات جنسی را به حداقل برسانند. هر مردی که کوچک‌شدگی آلت تناسلی، درد و یا مشکلات جنسی را تجربه می‌کند یا در مورد احتمال سرطان دچار استرس است باید با پزشک متخصص مشورت کند.

یک پزشک و ارولوژیست می‌تواند بهترین‌نوع راهنمایی را در این زمینه داشته‌باشد. تشخیص به موقع و زودتر کوچکی در آلت تناسلی بسیار ضروری است. در صورتی که این مشکل از دوران نوزادی وجود داشته‌باشد می‌توان آن را بدون نیاز به جراحی‌های سنگین بهبود بخشید. همچنین در افرادی که آلت تناسلی آنها از دوران کودکی کوچک است و تا بزرگسالی درمان نشده‌است می‌توان از برخی جراحی‌ها برای افزایش طول آلت تناسلی به اندازه‌ی ۳ تا ۵ سانتی‌متر استفاده کرد.

همشهریان عزیز، برای درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود؛ به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی [ 1403-01-22 ]
ببخشید چقد هزینه عمل الت تناسلی مرد هست

مهدی مهدوی [ 1403-01-09 ]
مدتی است که آلت من کوچک شده . قبلا ۱۲سانت بود الان شده ۹ ضمنا نعوظ مناسب ندارم و زود شل میشه. ۵۶ ساله هستم. و بسیار نگران هستم

فرهاد مجیدی [ 1402-12-19 ]
سلام آقای دکتر کوتاهی آلت راه درمان داره

علی ناصری [ 1402-11-28 ]
من ۶۰سالمه الان حدود۳ماه آلتم ناگهانی کوچک شده دیابت نو۲دارم متفورمین میخورم

لقمان [ 1402-11-13 ]
سلام 48سالم آلت م پنهان دارم مشکل از کودکی بوده خیلی در عذابم خواهشمندم جواب را بدهید هزینه هم در خدمتم

مجتبی امیری [ 1402-11-08 ]
سلام وقت بخیر می خواستم بدون هزینه عمل افزایش آلت تناسلی چقدر میشه ممنونم

رامین بامری [ 1402-10-19 ]
آلت تناسلی 19هست سن ام 17هست درحال رشد هست میخوام. جلوی رشدش بگیرم. ممنون از شما

علی [ 1402-10-04 ]
سلام آقای دکتر 17سالمه آلت من 11ساته باید چکار کنم

اریا [ 1402-10-02 ]
سلام وقت تون بخیر من 17سالمه وقتی ورزش هوازی انجام میدم با شدت بعظه هام با آلت تناسلیم جمع میشه کوچیک وسفت دلیلش چیه

اریا [ 1402-09-28 ]
سلام من 17سالمه وقتی ورزش لکن یا گگل یا الت تناسلی ورزش می کنم الت تناسلیم جمع میشه گوچیگ وسفت چه دلیلی داره داره بزرگ میشه یا خون رسانی یا گوچیگ جینسینگ قرمز هم مصرف می کنم

ابوالفضل بیات [ 1402-09-28 ]
سلام خسته نباشید آلت من خیلی کوچیک مونده چکار باید بکنم لطفا راهنماییم کنید

آریا نجفی نژاد [ 1402-09-27 ]
سلام آقای دکتر من در نواحی کنار آلتم رشد مو زیاد بوده ای طبیعی است

داود رحمانی [ 1402-09-03 ]
سلام آقای دوکتور من کوتاهی آلت دارم باید چیکار کونم

علی فیض یار [ 1402-09-03 ]
سلام آقای دوکتور من کوتاهی آلت دارم باید چیکار کونم

محسن براتیان [ 1402-07-21 ]
سلام الت کوچک هست واز سکس لذت نمیبرم وزود ارضا میشوم شلی الت دارم

مرتض حسین زاده [ 1402-07-06 ]
سلام آقایی دکتر خسته نباشید از کاشان هستم من آلتم کوچیکه متاهلم و خانمم از این قضیه خیلی ناراحته

رحمان گنبدی هستم [ 1402-05-30 ]
من ۵۰ سالمه تا دوسه سال قبل آلت من ۲۳ سانت بود یکسالی هست پیرونی گرفتم وحین مقاربت کمی دردناک شده و خمیدگی الت گرفتم وطولش به ۱۷ سانت رسیده ، چه دارویی برای مشکل درد وخمیدگی وجودداره؟؟

امیرحسین نارویی [ 1402-05-09 ]
آدرس استان مرکزی شهرستان دلیجان

فرشاد [ 1402-05-08 ]
سلام آقای دکتر من ۲۳سالمه دوسال پیش التم۲۰سانت بوده الان ۱۴سانت شده ایا دلیلش کم خونی میتونه باشه

اشرف رضایی [ 1402-04-31 ]
کوچک بودن آلت تناسلی

قاسمی [ 1402-04-29 ]
سلام آیا برای کوچکی آلت راه درمانی جز جراحی وجود دارد؟؟

محسن شکرانی [ 1402-03-02 ]
سلام اقای دکتر وقتتون بخیر صبح در باری کوچکی الت تناسلی سوال کررم جواب ندادی متشکرم

ایرج خیراندیش [ 1402-02-19 ]
سلام من تمام این موارد رو دارم هم خیلی کوچک شده هم نعوذ ندارم هم بی حس شدم خلاصه همه اوامل رو دارم

امید کاووسیان [ 1402-02-19 ]
سلام اقای دکتر من ۳۲سالم هست نزدیک به ۸ساله ازدواج کردم بچه دارهم نمیشم البته قبلی که ازدواج کنم آلتم کوچیک بوده و بیضه هام کوچیک ولی توجه نکردم ازدواج کردم الان خیلی پشیمانم یه کاری برام انجام بدین زندگی برام سخت شده

علی مختاری [ 1402-01-23 ]
سلام سن من۴۷سال. چندوقت آلت خیلی درخودفرومی رود حالت نغوذهم داردولی خیلی زودبازکوچک می شودانزال زودرس هم دارم. ببخشید

رسول رجب زاده [ 1401-11-26 ]
سلام آقای دکتر من 21سالمه رشد موهای صورت و بدن ندارم زیاد آلت در صورت نغوظ 10سانت متر وقطر آن 5سانتی متر است درسن 10سالگی عمل هیدروسل بیضه راست داشتم آزمایش اسپرم ضعیف بوده

محمد نور عرب [ 1401-11-23 ]
سفارش دارو

عزیزجعفریان [ 1401-10-27 ]
با سلام.بنده پارسال همین موقع ها عمل واریکوسل انجام دادم مدتیست متوجه شدم خیلی ببخشین آلتم کوچیکتر شده بعد عمل میشه راهنمایی کنیم ممنون میشم

فیض الرحمن رحمانی [ 1401-10-12 ]
سلام عرض وادب مشکل شخصی دارم میتوانم تو واتساپ شخصی پیام بگذارم

فیض الرحمن رحمانی [ 1401-10-12 ]
سلام عرض وادب مشکل شخصی دارم میتوانم تو واتساپ شخصی پیام بگذارم

محمدشبانی [ 1401-10-09 ]
سلام الت من کوچیکه خیلی دارم اذیت میشم موقع نزدیکی سریع میخوابه اگر چاره ای هست کمکم کنیدکه زندگیم داره به هم میخوره ممنون میشم

ناشناس دو [ 1401-10-07 ]
من فکر می کنم عواملی که با عث کوچک شدن آلت می شه مخصوصا در دروان رشد و بلوغ اینکه طی زمان زیادی نداشتن رابطه جنسی مخصوصا تو سن 15 تا 21 سالگی همانطور که اگر اگه زن سکس معقدی نداشته باشه باسنش کوچیک می مونه

مهدی رجبی [ 1401-10-07 ]
من نظرم اینه که اونایی که آلت تناسلی کوچیک دارند می تونند شریک جنسی و کیساشون رو از دسته افراد سن پایین کوچک مثلا دختر بچه یا پسر بچه های 14 تا 18 سال انتخاب کنند چون برای رابطه جنسی با اونا دیگه لازم نیست که آلت تناسلی بزرگ داشته باشید

بیتاکامرانی [ 1401-10-07 ]
سلام خوبی چه خبر چیکار میکنی میخواستم بگم مثلا چی باید عمل کرد میشه توضیح بدی

بیتاکامرانی [ 1401-10-07 ]
سلام خوبی چه خبر چیکار میکنی میخواستم بگم مثلا چی باید عمل کرد میشه توضیح بدی

بیتاکامرانی [ 1401-10-07 ]
سلام خوبی چه خبر چیکار میکنی میخواستم بگم مثلا چی باید عمل کرد میشه توضیح بدی

بهبود باقری [ 1401-10-03 ]
چه قرصی پیشنهاد میکنیم که استفاده کنم کیرم بزرگ بشه زندگیم رو به نابودی هست

ارشیا [ 1401-09-28 ]
من قبلا از دارو های تمرکزی مثله ریتالین استفاده می کردم ۱۳ سال پیش ولی الان این اتفاق برام افتاده است دلیلش چیست؟

مهشید [ 1401-08-07 ]
ایا ورزش کردن باعث اب شدن و کوچیک شدن الت تناسلی میشه؟

سجاد از اردبیل [ 1401-07-17 ]
سلام من ۲۴سالمه دکتر اندازه الت تناسبی ظعیفه میشه درمان کرد

محمود لعل آبادی [ 1401-07-14 ]
آلت تناسلی در حالت نعوذ کمتر 7 سانت است. آیا داوی هست که به حد معمول برسد. بدون اذیت شدن

مطيع الله اکبرى [ 1401-05-27 ]
چى عوامل کم شدن منى مردان وکوتاهى آلت تناسلى ميشود

کاظم احمدی [ 1401-05-21 ]
دکتر من ازشهرستان ایذه تماس می گیرم نوبت خاستم

دیاکو معروفی [ 1401-05-19 ]
با سلام آقای دکتر ببخشید من 19سال سن دارم و پارسال واریکوسل گرفتم و درمان شد ولی سایز آلت تناسلی م کوچک شد و الآنم کوچکه و اصلا به حالت قبلی درنیامده چه درمانی باید مصرف کرد

مرتضی پارسا [ 1401-05-12 ]
سلام من الت تناسلی کوچکی دارم و همین قضیه باعث شد همسرم ازم جدا بشه ایا راهی برای درمان هست ؟؟؟؟

احسان کوهی [ 1401-04-25 ]
سلام آقای دوکتر خسته نباشید من الت تناسلیم کوچیک هست دوچار مشکل خودم ۲۱ سال سن دارم

هادی باوند [ 1401-04-10 ]
کوچکی الت ونداشتن اسپرم کافی برای بچه دارشدن

منوچهر نگارشی [ 1400-10-12 ]
با سلام در مورد کوچک شدن الت تناسلی اقایان دوستی که همین مورد را داشتند علت را ویروس کرونا تشخیص دادند حتی بی میلی به سکس را همراه دارد.

محمدرضا اورنگی [ 1400-10-03 ]
باسلام ۴۹ سال دارم حدودسه سالی هست که دچار کوچکی و عدم نعوظ آلت خود شدم لطفاً راهنمایی بفرمائید ممنونم

اسلام کاظمی [ 1400-09-23 ]
سلام من وقتی سنم زیره 16 بود التم بزرگ بود ولی الان 17سالمه التم خیلی کوچک شده باید چکار کنم

محسن یزدانی [ 1400-09-17 ]
ا خودارضائی باعث کوچیک شدن آلت تناسلی میشه یانه ؟

وحید خالدی [ 1400-08-16 ]
دریافت نوبت

آرش سعادت [ 1400-08-15 ]
باسلام روز بخیر آقای دکتر ببخشد من آلت تناسلی کوچک است راه در میاندازد یا خیر

علیرضا نادری [ 1400-08-07 ]
سلام دکتر ازدواج کردم بلافاصله به دلیل عدم رضایت طلاق گرفت و با فرزندم رها کرد ببخشید طول التم درشلی ۳و نیم و در نعوظ ۶ یا ۷ و قطر ضعیف است لذا بنده را راهنمایی تا عمل جراحی برایم صورت گیرد ممنون

نادربهادر [ 1400-08-06 ]
سلام ازکودکی الت تناسلی کوچک مونده سیگار و موادم ازبچگی میکشم بخاطر همینه درمان میشه

مالک سحر خیز [ 1400-07-28 ]
سلام الت من یکسال شاید بیشتر کوچک شد لطفا راهنمایی کنید سیگاری هستم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت کلیه چیست؟عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه جزو موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است آسیب جدی به کلیه وارد شود یا عفونت به خون گسترش یافته و موجب ایجاد عفونت‌های وخیم گردد ... ادامه مطلب

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

پولیپ های مجاری ادرار، توده های شبیه گل کلم هستند که در دیواره های مثانه یا مجاری ادراری رشد می کنند. ... ادامه مطلب

انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین