منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / شایع ترین سرطان های دستگاه تناسلی ادراری

شایع ترین سرطان های دستگاه تناسلی ادراری

دستگاه اداری - تناسلی نیز مانند اغلب اندام ها و ارگانهای بدن، میتواند دچار سرطان شود. به طور کلی سرطان به تکثیر مهار نشده سلول‌های دگردیسی یافته گفته می‌شود. توده‌های سرطانی هم می‌توانند خوش خیم باشند و هم بدخیم. آنچه که در مورد سرطان ها حائز اهمیت است و نیاز به توجه ویژه دارد؛ تشخیص زود هنگام بیماری و شروع هرچه سریعتر مراحل درمان است که در بدست آوردن بهترین نتایج، بسیار موثر می‌باشد. در این خصوص توصیه می‌شود در صورت بروز هر علامت غیر معمول اعم از وجود خون در ادرار ، احساس درد و سوزش هنگام دفع ادرار ، تغییر شکل اندام تناسلی در آقایان و ... در دستگاه ادراری - تناسلی، به متخصص اورولوژی مراجعه نموده و دلیل آن را پیگیر شوید. در ادامه این مطلب به معرفی و شرح مختصری از سرطانهای دستگاه ادراری پرداخته می‌شود.

دکتر پیمان صالحی متخصصین اورولوژی، به‌ منظور درمان و تشخیص سرطان‌های دستگاه ادراری و تناسلی که شامل اندام‌های ادراری و اندام‌ تناسلی مردان است؛ آماده ارائه خدمت به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع سرطان های دستگاه ادرای

سرطان دستگاه ادراری تناسلی

سرطان مثانه

سرطان مثانه یکی از انواع سرطان‌های سلول‌های پوششی است. سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری - تناسلی است. افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند اغلب بطور متوسط در سن 65 سال هستند و این بیماری در مردان شایع تر از زنان می‌باشد و در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. از نظر قوم و نژاد، سرطان مثانه در بین سفید پوستان از شیوع بیشتری برخورد است. خوشبختانه سرطان مثانه که در مردها شایع است، اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان بوده و حتی به جراحی باز هم نیاز ندارد.

علائم سرطان مثانه

درمان سرطان مثانه

در درمان سرطان مثانه 4 شیوه درمانی استانداردی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر است :

  1. جراحی
  2. شیمی‌درمانی
  3. ایمونو تراپی
  4. ایمن درمانی

سرطان کلیه

سرطان کلیه نوعی سرطان است که در سلول‌های کلیه ایجاد می‌شود. سرطان در کلیه یا سلول‌های کلیه را مبتلا می‌سازد یا سلول‌های اوروتلیال درون لگن‌چه‌های کلیه را هدف قرار می‌دهد. بسته به نوع سرطان در کلیه، پیش‌آگهی و درمان متغیر خواهد بود. سرطان کلیه معمولاً در افراد بالاتر از ۴۰ سال دیده می‌شود؛ ولی هیچ‌کس به درستی علت دقیق این بیماری را نمی‌داند. پزشکان به ندرت می‌توانند توضیح دهند که چرا یک نفر سرطان کلیه می‌گیرد ولی فرد دیگری به این بیماری مبتلا نمی‌شود؟!

علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری علامت ظاهری ندارد و معمولاً به‌طور تصادفی به کمک سی تی اسکن بقیه اندام‌های بدن تشخیص داده می‌شود. درد در پهلوها یا یک طرف پهلو، هماچوری یا وجود خون در ادرار، احساس فشار در شکم و در مراحل تکامل یافته سرطان وجود توده قابل لمس، فشار خون بالا، تب و تعریق داغ، خستگی و سردرد مداوم، لاغری غیرقابل توصیف و پائین آمدن توانایی بدن از علائم کلی در سرطان کلیه است. هرچند هر کدام از این علائم می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری باشد. وجود توده در پهلوها یا شکم، کاهش اشتها، درد مزمن در پهلوها، تب بی‌دلیل، کم خونی، تورم در ناحیه پا و مچ پا، از دیگر علایم این بیماری هستند ضمن اینکه تنگی نفس، سرفه خونی و استخوان درد از علایم پیشرفته این بیماری هستند.

درمان سرطان کلیه

متدهای درمانی این بیماری عبارتند از :

  1. جراحی
  2. شیمی درمانی
  3. رادیوتراپی
  4. دارودرمانی
  5. درمان بیولوژیکی

سرطان پروستات

سرطان یا کنسر پرستات به پیشرفت سلولهای سرطانی در پروستات گفته می‌شود. پروستات غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است. بیشتر سرطان‌های پروستات آرام رشد می‌کنند، اما برخی رشد نسبتا سریع تری دارند. سلول‌های سرطانی ممکن است از پروستات گسترش یابند و به دیگر بخش‌های بدن برسند؛ بویژه به استخوان‌ها و گره‌های لنفاوی. این بیماری ممکن است در آغاز علامتی نداشته باشد؛ ولی در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن، خون در ادرار یا درد در ناحیهٔ لگن و کمر هنگام ادرار به وجود آورد.

علائم سرطان پروستات

همانطور که بیان شد؛ این بیماری بخصوص در مراحل اولیه ممکن است علامت خاصی نداشته باشد. علائم انسدادی معمولاً زودتر بروز می‌کند و شامل تکرر ادرار، احتباس ادرار، کاهش قطر و فشار جریان ادرار و قطره قطره شدن انتهای ادرار می‌باشد که مشابه علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات است. متاستازهای استخوانی می‌توانند موجب درد شوند. در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه نمایید:

درمان سرطان پروستات

در ادامه به روشهایی که برای درمان سرطان پروستات بکارگرفته می‌شوند؛ اشاره خواهد شد.

  1. جراحی
  2. پرتو درمانی
  3. شیمی درمانی
  4. ایمونوتراپی
  5. هورمون درمانی

سرطان بیضه

سرطان بیضه (Testicular cancer) رشد سرطانی یاخته‌های بیضه می‌باشد که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را بروز می‌دهد. سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است، اما ممکن است در هر سنی دیده شود. و احتمال ابتلای هر مردی به این سرطان ۴٪ است. به‌طور کلی این سرطان اگر متاستاز نداده باشد بالای نود درصد با شیمی درمانی و سایر روش‌ها قابل درمان است. سرطان بیضه اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرف بیضه را نیز درگیر نماید. منشأ این نوع سرطان سلول‌های مختلفی از بافت بیضه است.

علائم و نشانه های سرطان بیضه

مهمترین چیزی که این بیماری را خطرناک می‌کند بدون درد بودن علائم اولیه آن است. بیشتر نشانه‌های اولیه ابتلا به این سرطان، تورم و غیر عادی شدن ظاهر بیضه‌ها است و خود فرد با معاینه فردی زودتر از سایرین می‌تواند پی به نشانه‌های آن ببرد. شایع‌ترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده‌ای سفت در بیضه می‌باشد. بیضه مبتلا معمولاً به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می‌کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علائم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام‌ها مراجعه می‌نمایند.

درمان سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه بستگی به نوع، مرحله و درجه بدخیمی آن دارد ولی ترکیبی از جراحی (برداشتن بیضه یا بیضه‌ها با یا بدون برداشتن غدد لنفاوی) شیمی درمانی و رادیوتراپی است. لازم به ذکر است؛ در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد، خارج کردن یک بیضه تأثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی به رشد سلول‌های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان گفته می‌شود. حدود ۹۵٪ از سرطان‌های آلت تناسلی از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی است. دیگر انواع این سرطان شامل کارسینوم سلول مرکل، کارسینوم سلول کوچک و ملانوما به ندرت دیده می‌شوند.

علائم و نشانه های سرطان آلت تناسلی

درمان سرطان آلت تناسلی

شیوه های درمانی این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. عمل جراحی
  2. پرتودرمانی
  3. شیمی درمانی

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سینا [ 1400-04-30 ]
ایا درد دنبالیچه ربطی به تومور دستگاه تناسلی دارد ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خوابعلت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. ... ادامه مطلب

انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین