منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروریکلینیک درمان اختلالات جنسی

اسپرم چیست؟

اسپرم به یاخته‌های جنسی جانور نر می‌گویند که در غده‌های جنسی تولید می‌شود. اسپرم، یاختهٔ جنسی جنس نر در بیشتر جاندارانی است که به روش جنسی بارور می‌شوند. اسپرم تک دسته است و برای تحرک خود فروکتوز را که در منی وجود دارد، در میتوکندری‌های خود می‌سوزاند و به انرژی تبدیل می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسپرم با ساخته شدن در بیضه و تکامل یافتن در اپیدیدیم، همراه منی از بدن خارج می‌شود. اشکال در ساخت یا آزادسازی اسپرم می‌تواند موجب ناباروری مردان شود. در واقع تولید اسپرم یکی از پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین فرآیندها در بدن است که با تخصصی شدن سلول‌های جنسی اولیه در دوران جنینی آغاز می‌شود و بعد با اسپرم‌سازی و تمایز اسپرم در بیضه‌ها در دوران بلوغ ادامه پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید : اسپرمو گرام چیست؟

بر پایه پژوهش‌های انجام شده، تولید اسپرم در همه جانداران تحت تأثیر ژنی به نام بول (Boule) است. این ژن در طی تکامل انسان از آغاز تاکنون بی‌تغییر باقی مانده است و در همه جانداران وجود دارد.

 آدرس اینستاگرام دکتر صالحی

فرآیند تولید اسپرم

در بدن انسان بالغ، هر ثانیه حدود 1500 اسپرم تولید می‌شود. اسپرم بالغ در یک لوله پیچ در پیچ به نام اپیدیدیم که پشت هر بیضه جای دارد، نگهداری می‌شود. سرانجام اسپرم‌ها یا در طی فعالیت جنسی با انزال بیرون می‌روند یا به داخل بدن بازجذب می‌شوند.

اسپرم چیست؟

کاهش تولید اسپرم

اضافه وزن، تغذیه و هر چه باعث گرم شدن بیضه‌ها می‌شود، همچنین نشستن طولانی مدت و بی‌تحرکی، بر کاهش تولید اسپرم‌ها تاثیرگذار است. ورزش و تحرک بدنی، تأثیر بسیاری بر تولید اسپرم دارد. کاهش تولید اسپرم در مردان لزوماً به ضعف قدرت باروری منجر نمی‌شود. معمولا اسپرم مردان با سن کمتر از چهل سال سالم‌تر است.

البته پرهیز از دخانیات، نداشتن استرس، پرهیز از گرما و محیط‌های گرم، مصرف حداقلی نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مصرف فولیک اسید،دوری از سموم محیطی و رعایت رژیم غذایی سالم و کم چرب، می‌تواند تاثیر زیادی بر تولید و سلامت اسپرها داشته باشد.

شهروندان گرامی! برای بهره مندی از کرایوتراپی ، به عنواندرمان زگیل تناسلی می‌توانید به متخصصان اورولوژی فعال در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :افشین منجزی [ 1399-10-04 ]
نوبت دهی برای ویزیت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر دردتشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند.تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است. ... ادامه مطلب

وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین