منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

آناتومی سیستم تناسلی مردان دارای یک جفت بیضه است که وظیفه تولید هورمون تستوسترون و اسپرم را برعهده دارد. بیضه‌ها با کیسه‌ای به نام اسکروتوم پوشیده شده‌اند. واریکوسل عارضه‌ای است که بر سیاهرگ‌های کیسه بیضه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که وریدهای کیسه بیضه بزرگ شده و پیچ خورده و در نتیجه گردش خون ضعیف و تولید اسپرم کاهش می یابد. پزشکان علت اصلی واریکوسل را تشخیص نداده اند؛ ولی احتمال قوی ناشی از اختلالاتی است که در جریان خون رگ های وريدی بیضه رخ می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

این رگ ها خون را از بیضه ها به بیرون می رانند. در صورتی که جریان خون در این رگ ها به درستی برقرار نشود، می تواند باعث احتباس خون و گشادی رگ ها شود. در اغلب موارد، واریکوسل ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری می‌توانند بدون هیچ‌گونه درمانی، صاحب فرزند شوند. با این‌حال، درمان در مواردی که در ادامه ذکر میگردد توصیه می‌شود.

علت ایجاد واریکوسل

هنوز علت دقیق ایجاد این بیماری مشخص نیست. اطلاعاتی که پزشکان به دست آورده‌اند این است که دلیل ایجاد واریکوسل این است که گردش خون در رگ‌های کیسه بیضه کامل صورت نمی‌گیرد. یعنی ممکن است بخشی از خون در رگ جمع شود و به مرور زمان عامل بزرگ شدن رگ‌ها باشد؛ اما هنوز علت اینکه چرا خون در رگ‌ها باقی می‌ماند، مشخص نیست.

علائم واریکوسل

به طورکلی، واریکوسل به صورت برآمدگی در قسمت فوقانی کیسه بیضه ظاهر می شود که می توان آن را در معاینه فیزیکی احساس کرد. گاهی اوقات برجسته است و به طور کلی در هنگام ایستادن با چشم غیر مسلح با توجه به اندازه آن دیده می شود. در بیشتر موارد واریکوسل علائمی ایجاد نمی کند؛ اما در مواردی که باعث درد می شوند. مهمترین علائم واریکوسل عبارتند از:

درمان واریکوسل

چه کسانی واریکوسل می گیرند؟

نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که چه افرادی به واریکوسل مبتلا می‌شوند؛ اما متخصصان در بررسی‌های خود مشاهده کرده‌اند که خطر ابتلا به این بیماری در نوجوانان در سن بلوغ بیشتر است. علت این امر به این دلیل است که در این دوره زمانی (بلوغ)، درگیری جریان خون در اطراف بخش‌های جنسی بیشتر می‌شود و فشار در این مناطق افزایش می‌یابد؛ اما باید توجه داشت که واریکوسل می‌تواند در هر سنی رخ دهد و ممکن است در افراد بالغ نیز ظاهر شود.

عوامل خطر در واریکوسل

در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

عوارض واریکوسل

به طور کلی این بیماری در سه سطح دسته‌بندی می‌شود. رگ‌های بزرگ بیضه نشانه از بیماری پیشرفته و سطح سوم بیماری هستند. در مقابل مراحل ابتدایی بیماری سطح یک است. عوارض احتمالی این بیماری عبارتند از:

  1. کاهش تولید اسپرم
  2. کاهش کیفیت اسپرم‌ها
  3. کوچک شدن بیضه ها و نرم شدن آنها
  4. تجمع خون و سموم در بیضه‌ها و آسیب رسیدن به آنها
  5. افزایش دمای بیضه و تأثیر بر عملکرد اسپرم‌ها و زمان زنده ماندن آنها
  6. ناباروری (ناباروری زمانی رخ می‌دهد که یک زوج بعد از یک سال تلاش، بچه‌دار نشوند).

روشهای تشخیص واریکوسل

پزشک هنگام ایستادن و دراز کشیدن، بیضه های بیمار را معاینه می‌کند. ممکن است پزشک نیاز به انجام سونوگرافی اسکروتومی داشته باشد. این تست به اندازه گیری رگ‌های اسپرماتیک کمک می‌کند و به پزشک اجازه می‌دهد تا یک تصویر دقیق از مشکل داشته باشد.

اینستاگرام دکتر صالحی

درمان واریکوسل

سه گزینه برای انجام عمل جراحی وجود دارد که به شرح زیر است:

در این نوع جراحی باز، بیمار تحت بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. جراحی باز از طریق کشاله ران و به ندرت از طریق شکم یا قسمت بالای ران انجام می‌گیرد. در این روش با استفاده از سونوگرافی، رگ‌های آسیب‌دیده را می‌بندند تا خون از طریق عروق سالم دیگر جریان داشته باشد.

در این روش جراحی یک شکاف کوچک در شکم ایجاد می‌شود و از ابزارهای مخصوص از طریق برش ایجاد شده برای جراحی استفاده می‌شود.

پزشک از طریق گردن یا کشاله ران یک لوله یا کاتتر را وارد بدن می‌کند و با استفاده از ابزارهای جراحی از این طریق اقدامات لازم را انجام می‌دهد. این نوع جراحی یک روش کم تهاجمی است و زمان بهبودی نسبتاً کوتاهی دارد.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی رضایی [ 1402-12-01 ]
بیضه راست دردمیکندوخیلی زیاد بزرگ شده است ومثل سنگ شده است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خوابعلت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین