منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. این سندروم اغلب در اثر آسیب دیدگی عروق خونی ریز کلیوی ایجاد می‌شود. عروقی که مواد زائد بدن را وارد کلیه و ادرار می‌کنند. معمولاً به دلیل خروج پروتئین زیاد از خون، ورم و ادم (به خصوص در پا) ایجاد می‌شود و فرد در معرض انواع دیگری از بیماری‌ها قرار می‌گیرد. از آنجایی که بدن انسان از پروتئین برای ساخت سلول‌ها و تنظیم عملکردهای حساس خود استفاده می‌کند، به هم خوردن تعادل پروتئین در بدن ممکن است ما را در معرض خطرات جدی قرار دهد، بنابراین درمان آن بسیار حیاتی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

سندرم نفروتیک یک بیماری خاص نیست که بتوان با داروهای اختصاصی آن را مورد هدف قرار داد. با این حال این بیماری نیز قابل درمان بوده و برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک کاملاً به شرایط فرد بستگی دارد. در صورتی که علت خاصی مثل بیماری‌ها یا سایر عواملی که ذکر در ادامه ذکر می شود باعث به وجود آمدن این اختلال شده است، می‌توان با درمان آن به هدف کامل رسید.

علت ابتلا به سندروم نفروتیک چیست؟

سندرم نفروتیک معمولاً بر اثر آسیب‌دیدگی دسته‌هایی از عروق خونی کوچک کلیوی (گلومرول‌ها) ایجاد می‌شود.گلومرول‌ها هنگام عبور خون از کلیه، آن را تصفیه می‌کنند و مواد ضروری را از مواد غیرضروری جدا می‌کنند. گلومرول‌های سالم مانع تراوش پروتئین خون (عمدتاً آلبومین) که برای حفظ مقادیر مناسب مایعات بدن لازم است به درون ادرار می‌شوند. در صورت آسیب‌دیدگی این گلومرول‌ها، مقادیر بالای پروتئین از طریق ادرار دفع می‌گردند و سندرم نفروتیک ایجاد می‌شود.

علل احتمالی متعدد

بیماری‌ها و مشکلات زیادی می‌توانند به گلومرول‌ها آسیب زده و باعث ایجاد سندرم نفروتیک شوند؛ برای نمونه:

عوامل خطر سندروم نفروتیک

برخی از عوامل می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. از جمله:

سندروم نفروتیک

علائم سندروم نفروتیک

این سندروم می‌تواند علائم و نشانه‌های زیر را در فرد ایجاد کند:

  1. تورم شدید به‌ویژه در اطراف چشم و مچ پا (ادم)
  2. ادرار کف‌آلود (به دلیل وجود پروتئین زیاد در ادرار که به این بیماری، پروتئینوری می‌گویند.)
  3. افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات
  4. خستگی
  5. از دست‌ دادن اشتها
  6. چربی و کلسترول بالا در خون که به آن هیپرلیپیدمی می‌گویند.
  7. سطح پایین آلبومین در خون.

عوارض سندرم نفروتیک

تشخیص سندروم نفروتیک

برای تشخیص سندروم نفروتیک لازم است آزمایش‌های زیر انجام شوند:

درمان سندروم نفروتیک در کودکان و بزرگسالان

درمان سندرم نفروتیک شامل درمان هر گونه بیماری پزشکی است که ممکن است باعث سندرم نفروتیک شما شود. پزشک شما همچنین ممکن است داروها و تغییراتی را در رژیم غذایی شما برای کمک به کنترل علائم و نشانه های شما یا درمان عوارض سندرم نفروتیک توصیه کند. داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای فشار خون

داروهایی به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) فشار خون و میزان پروتئین آزاد شده در ادرار را کاهش می دهند. داروهای این دسته عبارتند از لیزینوپریل (Prinivil، Qbrelis، Zestril)، بنازپریل (Lotensin)، کاپتوپریل و انالاپریل (Vasotec).
گروه دیگری از داروها که به طور مشابه عمل می کنند مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین نامیده می شوند و شامل لوزارتان (کوزار) و والزارتان (دیووان) می شوند. داروهای دیگری مانند مهارکننده‌های رنین نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، اگرچه معمولاً در ابتدا از مهارکننده‌های ACE و ARB استفاده می‌شود.

قرص های مدر (ادرار آور)

این قرص ها با افزایش خروجی مایع کلیه به کنترل تورم کمک می کنند. داروهای دیورتیک معمولاً شامل فوروزماید (Lasix) است. سایرین عبارتند از اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) و تیازیدها، مانند هیدروکلروتیازید یا متولازون (Zaroxolyn).

داروهای کاهش دهنده کلسترول

استاتین ها می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. با این حال، مشخص نیست که آیا داروهای کاهش دهنده کلسترول می توانند نتایج را برای افراد مبتلا به سندرم نفروتیک، مانند اجتناب از حملات قلبی یا کاهش خطر مرگ زودرس، بهبود بخشند. استاتین ها عبارتند از: آتورواستاتین (Lipitor)، فلوواستاتین (Lescol XL)، لوواستاتین (Altoprev)، پراواستاتین (Pravachol)، روزوواستاتین (Crestor، Ezallor) و سیمواستاتین (Zocor).

رقیق کننده های خون (ضد انعقادها)

اینها ممکن است برای کاهش توانایی لخته شدن خون شما تجویز شوند، به خصوص اگر لخته خون داشته باشید. داروهای ضد انعقاد عبارتند از: هپارین، وارفارین (کومادین، جانتوون)، دابیگاتران (پراداکسا)، آپیکسابان (الیکویس) و ریواروکسابان (Xarelto).

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروهایی برای کنترل سیستم ایمنی، مانند کورتیکواستروئیدها، می توانند التهاب همراه با برخی از شرایطی که می توانند باعث سندرم نفروتیک شوند را کاهش دهند. داروها شامل ریتوکسیماب (ریتوکسان)، سیکلوسپورین و سیکلوفسفامید هستند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی سندرم نفروتیک

تغییر در رژیم غذایی ممکن است به تسکین علائم ندرم نفروتیک کمک کند. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد، که ممکن است توصیه کند موارد زیر را انجام دهید:

برای آگاهی از علل وجود خون در ادرار ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :منیژه کوشکی [ 1402-11-23 ]
باتشکر وسپاس فراوان مطالب بسیار جامع و مفید بود

جمال اسدی [ 1402-08-09 ]
سلام اقای دکتر وقت بخیر بنده ۵ سال هست که دچار دفع پروتئین شده ام میخواستم بپرسم میشه پیوند انجام داد کراتین ۲/۵ و میزان دفع پروتئین ۲۰۰۰ است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان چسبندگی بعد ختنه با جراحیدرمان چسبندگی بعد ختنه با جراحی

اگر پس از ختنه مقداری از پوست ختنه گاه باقی بماند، چسبندگی می تواند ایجاد شود. ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین