منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

تماشای پورنوگرافی تبدیل به یک سرگرمی بسیار رایج در میان افراد به خصوص جوانان شده است. استدلال بسیاری از افراد از تماشای پورنوگرافی، خودکاوی، آموزش جنسی و حتی بهبود روابط با شریک زندگی است، اما قطعا دیدن پورن معیار مناسبی برای انجام رابطه نیست. وعادت کردن به این عمل ناشایست می‌تواند بسیار مخرب باشد؛ تا جایی که پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود و بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند برای شما مشکل ساز باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگرچه که بسیاری از افراد این اعتیاد را مخرب نمیدانند اما باید توجه داشت که اثراتی که اعتیاد به پورنوگرافی بر زندگی شخص می گذارد چیزی مانند اثرات اعتیاد به مواد مخدر است ؛ بنابراین باید به محض تشخیص اعتیاد توسط متخصص روانشناس ، برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. ترک این نوع اعتیاد در دنیایی که دسترسی آسان به این محتوا های غیر اخلاقی وجود دارد یک تلاش بزرگ به حساب می آید زیرا به شجاعت، تأمل و انعطاف پذیری زیادی نیاز دارد.

اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

هنگامی که افراد نمی‌توانند نگاه کردن به پورن را متوقف کنند، اعتیاد به پورن یا Porn addiction اتفاق می‌افتد. به این صورت که این مشکل به حدی می رسد که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کند. آمار مبتلایان به این اعتیاد پیوسته در حال افزایش است. ترک پورن نیز به دلیل دسترسی راحت و بدون تلاش به این محتوا می تواند کار دشواری باشد.

همچنین بخوانید: عوارض خودارضایی در مردان

علائم اعتیاد به فیلم های پورن

دلایل اعتیاد به پورنوگرافی

تنوع بالا

تنوع بسیار زیاد این فیلم‌ها یکی از مهم ‌ترین دلایل اعتیادآور در تماشای فیلم‌های پورن است. معمولاً تصور رابطه جنسی با یک نفر برای برخی از افراد کسل‌ کننده و ناخوشایند است. به همین دلیل این افراد سعی می‌کنند در کنار روابط جنسی با شریک جنسی خود، نیازهایشان را با دیدن رابطه جنسی افراد مختلف در شرایط متنوع ارضاء کنند.

اعتیاد به پورن به دلیل بیماری های زمینه ای روحی روانی

اعتیاد به پورن که یکی ازاختلالات جنسی به حساب می آید ، گاهی مرتبط به بیماری های روحی روانی می باشد. توجه داشته باشید که همه افرادی که اعتیاد به پورن دارند دارای بیماری روانی نیستند اما با این حال، برخی از شرایط سلامت روان می تواند به ایجاد و تداوم رفتارهای اعتیادآور مرتبط با پورنوگرافی کمک کند. ممکن است افرادی که از مشکلات روحی و روانی رنج می برند برای فرار از ناراحتی، افسردگی و اضطراب خود به پورنو گرافی روی بیاورند که علاوه بر تسکین موقت باعث حواس پرتی فرد از مشکلات فعلی می شود.
شرایطی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به تروما، یا مشکلات سوء مصرف مواد می توانند می‌توانند آسیب پذیری در برابر رفتارهای اعتیادآور از جمله مصرف بیش از حد پورنوگرافی ایجاد کنند، زیرا افراد ممکن است برای مدیریت علائم سلامت روان خود به شیوه ای ناسالم به پورنوگرافی وابسته شوند.

تجربه لذت بسیار زیاد

گاهی افراد در فیلم های پورن، به دنبال ایده آل خوداز رابطه جنسی هستند که به دلیل وجود انواع حالت های مختلف در سایت‌های پورنوگرافی فرد با توجه به علایق خود با دیدن رابزه جنسی مورد نظرش به اوج لذت جنسی می رسد.

مشکلات زناشویی

از دلایل احتمالی اعتیاد به پورن در زندگی مشترک، نرسیدن به ارضای جنسی می باشد. هنگامی که زوجین در روابط خود با مشکلاتی مانند مسائل ارتباطی، عدم صمیمیت، نداشتن رابطه جنسی کافی و یا تعارضات حل نشده مواجه می شوند، می تواند منجر به از هم گسیختگی روابط عاطفی و رضایت جنسی شود. وقتی زوج‌ها برای برآوردن نیازهای یکدیگر به نتیجه دلخواه نمی‌رسند، یکی از زوج‌ها ممکن است به دنبال پورنوگرافی به عنوان جایگزین آن باشد.

در دسترس بودن

متأسفانه با شرایط موجود درجامعه امروزه امکان ازدواج و برقراری رابطه جنسی سالم برای بسیاری از جوانان فراهم نیست. این افراد به‌ ناچار برای برطرف‌ کردن نیازهای خود به دیدن فیلم‌های پورن روی می‌آوردند و به ‌تدریج دیدن این فیلم‌ها به یک عادت همیشگی و در نتیجه به یک اعتیاد برای آن‌ها تبدیل می‌ شود.
همچنین با رسیدن به سن بلوغ، اندام‌های جنسی توانایی تولیدمثل پیدا می‌کند و نیازهای جنسی در نوجوانان ایجاد می ‌شود. از طرفی نوجوانانبه دلایل مختلفی آمادگی تشکیل خانواده یا برقراری رابطه جنسی را ندارند. از همین رو برای ارضاء حس نیاز خود به تماشای فیلم‌های پورن می‌پردازند و این رفتار به ‌مرورزمان در آن‌ها تبدیل به یک عادت همیشگی می‌شود.

اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

مسائل بیولوژیکی

سیستم پاداش مغز یکی از جنبه های بیولوژیکی است که می تواند به اعتیاد به پورن کمک کند. وقتی فردی درگیر فعالیت‌های لذت ‌بخشی مانند تماشای پورنوگرافی می‌ شود، مغز با ترشح دوپامین که یک انتقال‌ دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش است که باعث رسیدن فرد به نهایت لذت می شود. فرار گرفتن مداوم فرد در این وضعیت منجر به حساسیت زدایی می شود که فرد را ملزم می کند برای رسیدن به همان سطح رضایت به دنبال موارد جدید تر باشد. همچنین وابستگی به این چرخه، تبدیل به وسیله ای برای ترشح دوپامین می شود که می تواند منجر به ایجاد الگوهای رفتاری اعتیاد آور شود.

اعتیاد به پورنوگرافی در زنان بیشتر است یا مردان

طی گزارش یکی از سایت‌های معروف پورنوگرافی در سال 2018 حدود 92 میلیون نفر بازدید کننده به این سایت مراجعه کرده‌اند که اغلب افراد را مردان تشکیل داده بودند.

راههای درمان اعتیاد به فیلم های پورن

فرد ی که اعتیاد به فیلم پورن دارد نیز مانند سایر اعتیاد ها باید تحت درمان قرار گیرد. معمولاً از روش‌های مختلفی برای درمان این نوع اعتیاد استفاده می‌شود که گاهی به‌ تنهایی و گاه به‌ صورتی ترکیبی می‌توانند در درمان این اختلال مؤثر باشند. در مجموع روش‌های درمانی برای اعتیاد به پورن عبارت‌اند از:

یکی از راه‌های مؤثر برای درمان اعتیاد به پورنو گرافی سرگرم شدن با تفریحات سالم است. سعی کنید بیکار نمانید و در وقت‌های آزاد خود ورزش کنید یا به یادگرفتن یک حرفه مشغول شوید.

حذف فیلترشکن‌ها یا ابزارهای دسترسی به این ویدیوها یک گام دیگر برای درمان این اختلال است. اگر با گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ یا تبلت و از طریق آی ‌دی ایمیل خود به سایت‌های پورنوگرافی وارد می‌شوید، بهتر است رمز ایمیل خود را به یکی از اعضای خانواده خود دهید تا به خاطر خجالت کشیدن از آن‌ها، وارد این سایت‌ها نشوید.

اگر اغلب شب‌ها هنگام خواب و در اتاق خود به تماشای این فیلم‌ها می‌نشینید، سعی کنید جای خواب خود را به طور موقت تغییر دهید و در کنار سایر اعضای خانواده بخوابید. این کار باعث می‌شود بستر تماشای پورن برای شما فراهم نشود و کمتر به تماشای آن بپردازید.

تنها ماندن یکی از مواردی است که باعث تحریک به رفتارهایی مانند خودارضایی می‌شود. بنابراین سعی کنید در خانه تنها نباشید و یا وقت‌هایی که تنها هستید را با دوستان خود سپری کنید.

ممکن است روش های فوق به تنهایی در ترک اعتیاد به فیلم پورن تاثیر گزار نباشد به همین دلیل فرد مبتلا به راهنمایی‌ها و مشاوره یک فرد آگاه نیاز دارد. کمک ‌گرفتن از مشاوره می‌تواند در ترک این عادت تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

عوارض اعتیاد به فیلم های پورن

اعتیاد به پورن می تواند در جنبه های مختلف زندگی فرد تاثیر بگذارد که شامل موارد زیر می باشد:

عوارض روانی

  1. احساس شرم، گناه، خشم وعزت نفس پایین
  2. تجربه علائم اضطراب، افسردگی یا سایر اختلالات همزمان
  3. مشغولیت با افکار یا خیالات جنسی که در طول روز ادامه دارد.
  4. رفتارهای تکانشی یا پاداش جویانه
  5. داشتن یک تصویر بدن تحریف شده از خود به دلیل تماشای بازیگران فیلم های پورن

عوارض اجتماعی

از دیگر عوارض اعتیاد به تماشای فیلم پورن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فواید ترک اعتیاد به پورنوگرافی

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

آیا اثر پورنوگرافی بر مغز پس از ترک از بین می رود؟

تغییرات مغزی پس از ترک خودارضایی می‌تواند از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد:

تجربه افت میزان اثار لذت ‌بخش

اعتیاد پورنوگرافی ممکن است به افراد تجربه افزایش میزان لذت ‌بخشی در خودارضایی را ارائه دهد. این تجربه‌ها معمولاً با ترشح مواد شیمیایی مغزی مرتبط مانند دوپامین همراه هستند. پس از ترک پورنوگرافی، افراد ممکن است به مدت کوتاهی احساس کاهش این احساس لذت‌ بخش را داشته باشند. این امر ممکن است باعث نگرانی و احساس ناراحتی شود.

تغییر در تصویر بدن و عقیده‌ها

ممکن است پورنوگرافی تصاویر ناصحیح از بدن و علاقه‌های جنسی در فرد ایجاد کند. با ترک پورنوگرافی، افراد ممکن است تصویر بدن خود و عقیده‌های جنسی خود را بازبینی کنند و به تدریج به تصویری مثبت ‌تر از خود برسند.

تاثیر بر اعتیاد و انگیزه جنسی

پورنوگرافی به عنوان یک عامل تحریک‌ کننده برای اعتیاد به خودارضایی و تجربه جنسی مانند یک عملکرد معمولی تأثیر بگذارد. که پس از ترک پورنوگرافی، افراد ممکن است انگیزه جنسی خود را با تجربه جنسی با شریک جنسی یا روابط انسانی دیگر تغییر دهند.

بازیابی عملکرد مغز

ترک اعتیاد به پورنوگرافی تأثیرات مثبتی بر مغز و سیستم عصبی دارد اما باید توجه داشت که اثرات ممکن است بسته به مدت زمان و شدت اعتیاد، متفاوت باشند و زمان لازم برای بهبود کامل ممکن است متنوع باشد.
همانطور که گفته شد پورنوگرافی باعث تغییراتی در مغز می شود.
با این حال، با ترک اعتیاد و قطع استفاده از پورنوگرافی، مغز می‌تواند به طور تدریجی به وضعیت طبیعی خود بازگردد. مغز انسان قابلیت تغییر و بازسازی، معروف به نوروپلاستیسیته، را دارد. در این صورت اتصالات عصبی مغز می‌توانند تغییر کنند و بهبود یابند. مطالعات نشان داده‌اند که با قطع استفاده از پورنوگرافی، میزان دوپامین (ماده‌ای که در سیستم پاداش مغز موجود است) در مغز به حالت طبیعی بازمی‌گردد و احساس رضایت و شهوت از رویدادهای طبیعی افزایش می‌یابد.

برای ترک اعتیاد به پورن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درمان اعتیاد به پورن، توسط روان‌ شناس یا روانپزشک امکان‌پذیر است. همچنین حضور در جلسات سکس تراپی بسیار موثر می باشد و به درمان آن‌ نیز کمک‌ می کند. درمان اعتیاد به پورن، باتوجه ‌به علت زمینه‌ای و نحوه بروز آن در زندگی شخصی، متفاوت است.

برای آگاهی از کاربرد واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

رعایت یک رژیم غذایی مناسب از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. ... ادامه مطلب

آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خوابعلت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین