منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. وقتی مردان از نظر جنسی تحریک می‌شوند، سیگنال‌هایی به نخاع و مغز ارسال می‌شود. زمانی که به سطح معینی از هیجان می‌رسند، سیگنال‌هایی از مغز آنها به اندام‌های تناسلی‌ ارسال و باعث می‌شود که منی از طریق آلت تناسلی خارج شود. تأخیر در انزال که با نام های دیر انزالی و انزال دیررس (DE) نیز نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که یک مرد به بیش از ۳۰ دقیقه تحریک جنسی برای رسیدن به ارگاسم و انزال نیاز دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تأخیر در انزال دارای علل متعددی از جمله اضطراب، افسردگی، نوروپاتی و واکنش به داروها می باشد. اکثر مردان گاهی اوقات ممکن است که این تأخیر را تجربه کنند؛ اما برای افراد دیگر ممکن است یک مشکل همیشگی باشد. در حالی که این وضعیت هیچ خطر جدی در سلامتی ایجاد نمی کند، می تواند استرس زا باشد و در زندگی جنسی و روابط شخصی مشکلاتی ایجاد کند. با این حال برای این مشکل نیز درمان وجود دارد . درمان موفقیت آمیز دیر انزالی به علت ایجاد آن بستگی دارد. فردی که در مورد عملکرد جنسی نگرانی هایی دارد، بهتر است با پزشک و متخصص سلامت روان صحبت کند تا بتواند روند صحیح درمان را در پیش بگیرد.

تعریف انزال تأخیر یافته

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال (delayed-ejaculation) یک کژکاری جنسی شایع است. دیر انزالی به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد. در برخی موارد اصلاً نمی توان به انزال دست یافت. اکثر مردان گهگاهی دیر انزالی را تجربه می کنند؛ اما برای دیگران اختلال انزال ممکن است یک مشکل مادام العمر باشد.

همچنین بخوانید: زود انزالی

علت انزال تأخیر یافته

علل روانشناختی تأخیر در انزال:

برخی از مواد شیمیایی می توانند اعصاب مربوط به انزال را تحت تأثیر قرار دهند. داروهای زیر همه می توانند باعث تأخیر گردند:

جراحی یا ضایعه ممکن است موجب ایجاد اختلال و تأخیر گردد:

انزال تاخیر یافته

عوامل خطر انزال تأخیر یافته

تعدادی از موارد می تواند خطر تأخیر در انزال را افزایش دهد، از جمله:

عوارض انزال تأخیر یافته

دیر انزالی علاوه بر احساس بی کفایتی، شکست و منفی نگری می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عزت نفس نیز شود. مردانی که این مسئله را تجربه می کنند ممکن است به دلیل ناامیدی و ترس از شکست از صمیمیت با دیگران اجتناب کنند. انزال دیررس همچنین می تواند باعث درگیری در روابط شما شود که اغلب ناشی از سوء تفاهم از دو طرف است. سایر عوارض دیر انزالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. کاهش لذت جنسی
  2. اضطراب در مورد رابطه جنسی
  3. ناتوانی در باردار شدن یا ناباروری مردانه
  4. میل جنسی کم
  5. استرس و اضطراب

تشخیص انزال تأخیر یافته

ممکن است، معاینه‌ ی بالینی و شرح حال بیمار، تمام مواردی باشد که برای درمان دیر انزالی توصیه شود. ازاین رو درصورتی که به نظر رسد، دیر انزالی با مشکل اساسی مواجه شده است، ممکن است نیاز به درمان یا آزمایش های بیشتری باشد، یا اینکه نیاز باشد بیمار به متخصص مراجعه کند.

آزمایش های مربوط به مشکل دیر انزالی:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان انزال تأخیر یافته

راهکارهای مختلفی برای بهبود و درمان دیر انزالی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

درمان دارویی تأیید شده ای برای دیر انزالی وجود ندارد. با این‌حال، برخی از پزشکان داروها را بر اساس تجربه خود تجویز می‌کنند. برخی از این داروها عبارتند از:

  1. تستوسترون
  2. سیپروهپتادین (Periactin)، یک آنتی هیستامین
  3. بوسپیرون (BuSpar)، درمانی برای اضطراب
  4. آمانتادین (Symmetrel)، درمانی برای بیماری پارکینسون
  5. کابرگولین، دارویی که سطح دوپامین را افزایش می‌دهد.
  6. اکسی توسین (Pitocin)، هورمونی است که در زایمان برای تقویت ماهیچه‌های رحم برای انقباض و تولید در بدن در طول ارگاسم استفاده می‌شود.

البته به خاطر داشته باشید که این داروها به طور خاص برای درمان دیر انزالی طراحی نشده اند. دربرخی موارد مصرف آنها ممکن است به شرایط شما کمک کنند؛ اما احتمال تأثیر گذاری آنها بسیار ناچیز است. توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک از مصرف هرگونه دارو خودداری نمایید.

مراجعه به مشاور خانواده و روان‌ درمانی می تواند با پرداختن به مشکلات اساسی روان، از قبیل افسردگی یا استرس و اضطراب، به درمان دیر انزالی کمک کند. اگر می‌توانید به راحتی در تنهایی به ارگاسم برسید؛ اما با شریک زندگی خود مشکل دارید، ممکن است پزشک به شما بگوید که علت دیر انزالی شما فیزیکی نیست. پزشک شما ممکن است شما را به سایر متخصصان پزشکی مانند یک مشاور خانواده ارجاع دهد. اگر تأخیر در انزال در درجه اول با شریک زندگی شما اتفاق می‌افتد، پزشک ممکن است مشاوره برای شما و همسرتان را توصیه کند.

احتمالاً در مورد تمرینات کگل شنیده اید که به آن تمرینات عضلات کف لگن نیز می‌گویند.شما می‌توانید این نوع تمرینات را در هر مکان و در هر موقعیتی انجام دهید. این تمرینات ممکن است به شما کمک کنند تا عضلات کف لگن قوی‌تری داشته باشید و کنترل بیشتری روی این عضلات داشته باشید.

همشهریان گرامی ! شما می توانید برای درمان زگیل تناسلی به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز، با شماره‌تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رسول مختاری [ 1402-08-09 ]
با سلام آقای دکتر درمان دیرانزالی یا مشکل در انزال به علت خود ارضایی در دوران مجردی چیست؟ به طوریکه حین رابطه هم فقط با خودارضایی ارضا می شود و با دخول و روش های دیگر ارضا صورت نمی گیرد بطوریکه خستگی شدیدی ایجاد میشود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

تنگی مجرای ادرارتنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار یکی از بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار است؛ این بیماری ممکن است افراد را با هر سن و جنسیتی درگیر کند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین