منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / تأثیر بیماریهای قلبی و کلیوی بر هم

تأثیر بیماریهای قلبی و کلیوی بر هم

قلب ماهیچه ای است که خون را به همه نقاط بدن شما پمپاژ میکند تا اکسیژن را به آنها برساند. این عمل همه سلول ها، اعضای بدن و سیستم بدن شما را زنده و فعال نگاه میدارد. قلب، خون و رگها سیستمی را تشکیل میدهند که به آن در اصطلاح «سیستم قلبی عروقی» میگویند. این سیستم، خون را از قلب به سمت سرتاسر بدن شما منتقل میکند تا اکسیژن و مواد مغذی را بتوان در بدن پخش کرد. همچنین با استفاده از این سیستم، مواد زائد جمع آوری می شود تا بدن شما بتواند آنها را در مکانی مناسب دفع کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلیه‌ها شبیه به لوبیا بوده و هرکدام به اندازه یک مشت هستند. کلیه‌ها تقریباً در وسط کمر در دو طرف ستون فقرات و درست زیر دنده‌ها قرار گرفته‌ اند. هر کلیه با یک لوله باریک به نام حالب به مثانه متصل شده است. روزانه کلیه‌ها حدود 30 گالن خون را تصفیه کرده و حدود 2 لیتر (نصف گالن) آب و مواد زائد را دفع می‌کنند. این مواد زائد و آب اضافی، ادرار را تشکیل می‌دهند. ادرار از طریق مجرای ادراری از بدن دفع می‌شود. قلب و کلیه با یکدیگر همکاری میکنند تا شما در سلامت و صحت زندگی کنید. قلب و کلیه بر یکدیگر اثر دارند و زمانی یکی از آنها آسیب ببیند دیگری هم به مشکل میخورد. به عبارتی کلیه شما میتواند بر سلامت قلب شما اثرگذار باشد و همچنین قلب شما بر عملکرد کلیه شما تأثیرگذار خواهد بود.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

انواع بیماریهای قلبی و عروقی

بیماری عروق کرونر قلب یک نوع رایج از بیماری قلبی است. این وضعیت ناشی از ساخت پلاک در داخل شریان ها می شود. ایجاد پلاک در رگ ها میزان جریان خون به قلب را کاهش می دهد و خطر ابتلا به حمله قلبی و سایر عوارض قلبی را افزایش می دهد. اشکال دیگر بیماری های قلبی عبارتند از:

  1. ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  2. نقص مادرزادی قلب
  3. عضلات ضعیف قلب (کاردیومیوپاتی)
  4. مشکلات دریچه قلب
  5. عفونت قلب
  6. بیماری قلب و عروقی
تأثیر بیماریهای قلبی و کلیوی بر هم

انواع بیماری های کلیوی

بیماری‌های کلیه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

تأثیر بیماری قلبی و بیماری کلیوی بر هم

نارسایی قلبی یک وضعیت بالینی است که می تواند از تقریباً هر نوع بیماری قلبی حاصل شود. راه های متعددی وجود دارد که نارسایی قلبی می تواند به بیماری کلیوی منجر شود.

افت عملکرد قلب:

در نارسایی مزمن قلب، مقدار خونی که توسط قلب پمپاژ می شود، می تواند کاهش یابد. این می تواند به کاهش حجم خون که توسط کلیه ها فیلتر می شود منجر شود که باعث کاهش عملکرد کلیه می شود.

تغییرات نورو امورال:

برای جبران کاهش قطعی خروجی قلب که اغلب در نارسایی قلبی اتفاق می افتد، تعدادی از تغییرات در سیستم عصبی سمپاتیک و در هورمون هایی که حجم نمک و آب در گردش را کنترل می کنند، یعنی در رنین- آنژیوتانسین- سیستم آلدوسترون اتفاق می افتد. این تغییرات منجر به افزایش میزان نمک و آب می شود که در کوتاه مدت می تواند میزان خون رسیدن به ارگان های حیاتی را بهبود بخشد. با این حال، در بلند مدت، این تغییرات نورو امورال منجر به تورم و حتی کاهش بیشتر در خروجی قلب می شود. بنابراین به طور مداوم، این تغییرات جریان خون را به کلیه ها کاهش می دهد و عملکرد کلیه ضعیف تر می شود.

افزایش فشار داخل رگ های کلیوی:

در نارسایی قلب، کاهش کارایی قلب باعث افزایش فشار داخل رگ ها می شود. فشار خون بالا در ورید های کلیه (رگهای که کلیه ها را تخلیه می کند) باعث می شود که کلیه ها خون را فیلتر کنند. در نتیجه باز هم عملکرد کلیوی بدتر می شود. در نتیجه این و دیگر مکانیزم ها، نارسایی مزمن قلبی، چندین تنش بر روی کلیه ها ایجاد می کند که از عملکرد طبیعی آنها جلوگیری می کند و در طول زمان می تواند باعث آسیب دائمی به کلیه ها شود.

از سوی دیگر، بیماری کلیوی اغلب منجر به مشکلات قلبی می شود. دو راه برای بروز این اتفاق وجود دارد:

  1. بیماری مزمن کلیوی معمولاً تولید نمک و آب می کند که می تواند فشار قلبی قابل توجهی را در قلب ایجاد کند. اگر میزان بیماری قلبی پایین وجود داشته باشد، خواه این بیماری CAD است و یا بیماری دریچه قلب و یا بیماری مزمن عضله قلب باشد، باعث افزایش در حجم مایع بدن می گردد که می تواند عملکرد قلبی را کاهش دهد و منجر به نارسایی قلبی شود.
  2. بیماری مزمن کلیه یکی از عوامل خطر اصلی برای توسعه CAD است. افرادی که مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند و همچنین مبتلا به CAD هستند علائم بدتری نسبت به افراد مبتلا به CAD بدون بیماری کلیوی دارند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

پیشگیری از بیماری کلیه و قلب

از آنجایی که بیماری های قلبی و کلیوی اغلب با هم روبرو می شوند، هر فردی که با یکی از این ارگانهای بدن مشکل داشته باشد، باید با پزشک خود برای جلوگیری از بیماری مشورت نماید.

دکتر پیمان صالحی در اصفهان، متخصص ناباروری و اختلالات جنسی از قبیل مشکلات انزال در مردان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت ها و شباهت های کاندوم زنانه و مردانهتفاوت ها و شباهت های کاندوم زنانه و مردانه

از راه هایی که می توان به منظور سلامت جنسی و همچنین پیشگیری از بارداری استفاده کرد، استفاده از کاندوم است. ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درماناعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

اگر تماشای پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود ، بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و می تواند برای شما مشکل ساز باشد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین