منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / کدام ترشحات از آلت تناسلی نیاز به درمان دارند؟

کدام ترشحات از آلت تناسلی نیاز به درمان دارند؟

ترشحات آلت تناسلی به هر ماده ای گفته می شود که از آلت تناسلی خارج می شود و نه ادرار است و نه منی. این ترشحات معمولاً از مجرای ادراری خارج می شود که از آلت تناسلی می گذرد و از سر آن خارج می شود. بسته به علت زمینه ای ممکن است سفید و غلیظ یا شفاف و آبکی باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حالی که ترشح آلت تناسلی یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری های مقاربتی (STD) از جمله سوزاک و کلامیدیا است، موارد دیگری نیز می توانند باعث آن شوند. اکثر آنها جدی نیستند، اما معمولا نیاز به درمان پزشکی دارند.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

ترشحات طبیعی آلت تناسلی مردان:

ترشحات قبل از انزال:

پیش انزال (که پراکوم نیز نامیده می شود) یک مایع شفاف و مخاطی است که توسط غدد پیازی-میزراهی (کوپر) ساخته می شود. این غدد در کنار مجرای ادرار قرار دارند. قبل از انزال در هنگام تحریک جنسی از نوک آلت تناسلی ترشح می شود.
انجمن بین‌المللی پزشکی جنسی اشاره می‌کند که اکثر مردان از چند قطره تا یک قاشق چای‌خوری پیش انزال ترشح می‌کنند، اگرچه برخی از مردان می‌توانند خیلی بیشتر را دفع کنند.
ترشحات قبل از انزال به موارد زیر کمک می کند:

مایع انزالی (منی):

انزال ماده ای سفید، غلیظ و کدر است که وقتی مرد به ارگاسم می رسد از نوک آلت تناسلی خارج می شود. حاوی اسپرم و مایعاتی است که توسط پروستات ، غدد کوپر و وزیکول‌های منی در بیضه‌ها تولید می‌شوند.
حدود 1 درصد از انزال را اسپرم تشکیل می دهد (مرد معمولی حدود یک قاشق چای خوری مایع منی حاوی 200 میلیون تا 500 میلیون اسپرم انزال می کند). 99 درصد دیگر از چیزهایی مانند آب، قند، پروتئین و آنزیم ها تشکیل شده است.

ترشحات سفید از مجرای ادرار (اسمگما):

اسمگما، ماده ای غلیظ و سفیدی است که می تواند حاصل جمع شدن سلول های پوست، ترشحات بدن و رطوبت باشد. غدد چربی در پوست اطراف دستگاه تناسلی این ماده را ترشح می کنند. اسمگما بین سر و پوسته جلویی آلت ایجاد شده و یک روان کننده طبیعی است که به مرطوب نگه داشتن دستگاه تناسلی کمک می کند و باعث می شود که پوست ختنه گاه، در هنگام مقاربت جنسی جمع شود. با این حال، ترشح اسمگما ممکن است بوی ناخوشایندی داشته و باعث به وجود آمدن باکتری شود. شست و شوی آلت تناسلی مردانه با آب تمیز و گرم به مدت یکبار در روز، به کاهش تجمع اسمگما کمک می کند. گفته ها حاکی از این است که آقایان باید از شستشوی بیش از حد آلت تناسلی با صابون یا ژل دوش پرهیز کنند! زیرا این محصولات می توانند باعث تحریک و درد شوند.

ترشحات آلت تناسلی آقایان

ترشحات غیرطبیعی آلت تناسلی مردان:

شرایط مختلف باعث ترشحات مردانه می شود که طبیعی تلقی نمی شوند. که شامل:

اورتریت:

اورتریت التهاب و عفونت مجرای ادرار است. علائم آن عبارتند از:

برخی از بیماری های مقاربتی (STDs) که باعث ایجاد اورتریت می شوند عبارتند از:

در برخی موارد، اورتریت توسط باکتری های طبیعی ایجاد می شود که باعث عفونت های معمولی دستگاه ادراری می شوند.

بالانیت:

بالانیت وضعیتی است که با التهاب سر آلت تناسلی مشخص می شود. هم در مردان ختنه شده و هم در مردان ختنه نشده رخ می دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پرستاران، بالانیت در مردان ختنه نشده شایع تر است و حدود 3 درصد از آنها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن عبارتند از:

بالانیت می تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود، از جمله:

اگر پوست ختنه گاه آلت تناسلی به عقب کشیده نشود و ناحیه در معرض آن به طور منظم تمیز شود، عرق، ادرار و پوست مرده می توانند باکتری ها و قارچ ها را تولید کنند و باعث تحریک شوند.

واکنش های آلرژیک به صابون ها، لوسیون ها، روان کننده ها، کاندوم ها و غیره می تواند آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد.

  1. بیماری های مقاربتی می تواند باعث التهاب در نوک آلت تناسلی شود.
  2. بالانیت اغلب با پستیتیت، که التهاب پوست ختنه گاه است، رخ می دهد. این می تواند به دلایل مشابهی مانند بالانیت رخ دهد و علائم مشابهی ایجاد کند.
  3. هنگامی که هم پوست ختنه گاه و هم سر آلت تناسلی ملتهب می شوند، به این بیماری بالانوپستیتیت می گویند.

در حالی که عفونت‌های ادراری در زنان شایع‌تر از مردان است، باکتری‌ها معمولاً از راست روده می‌توانند به دلیل پاک‌سازی نامناسب پس از اجابت مزاج، راه خود را به داخل دستگاه ادراری باز کنند. این می تواند منجر به UTI شود.
علائم UTI عبارتند از:

  1. ترشح مایع شفاف یا چرکی از آلت تناسلی
  2. احساس نیاز فوری به ادرار کردن
  3. احساس سوزشادرار
  4. ادرار کدر و یا بوی بد
  5. تب

انواع بیماری های مقاربتی می توانند باعث ترشحات آلت تناسلی شوند. برخی عبارتند از:

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) خاطرنشان می کند که کلامیدیا ، که توسط باکتری ایجاد می شود، STD رتبه اول گزارش شده در ایالات متحده است. CDC می گوید، تنها 10 درصد از مردان (و حتی کمتر از زنان) با موارد مستند دارای علائم هستند. هنگامی که علائم در مردان وجود دارد، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. اورتریت
  2. ترشحات آبکی یا موکوزی مانند از نوک آلت تناسلی
  3. درد یا تورم در بیضه ها

یکی دیگر از STD شایع و مکرر منتقل شده که ممکن است علائمی نداشته باشد سوزاک است. مردان مبتلا به سوزاک ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر گونه ترشح آلت تناسلی که ادرار یا مربوط به تحریک جنسی نباشد (پیش از انزال یا انزال ) غیر طبیعی تلقی می شود و نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. پزشک شما:

  1. سابقه پزشکی و جنسی شما را می‌گیرد.
  2. در مورد علائم شما می‌پرسد.
  3. آلت تناسلی شما را بررسی می‌کند.
  4. از یک سواب پنبه ای برای ایجاد مقداری ترشح استفاده کرده و نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می‌فرستد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

کدام ترشحات نیاز به درمان دارند؟

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :معین رضایی [ 1403-01-03 ]
از الت تناسلیم هر روز یه مایع سفید رنگ مثل منی یا وقتی شب تا صبح خاب هستم صبح فشار میدم راه لوله که بیاد بیرون مایع زرد رنگی رنگ چرک میاد بیرون الان حدود یه ماهه اینجوری شده یه سوزش ریزی هم داره ولی موقع ادرار سوزشی ندارم... ممنون میشم راهنمایی کنین

قاسم قیم [ 1402-11-27 ]
سلام.چندروزی هست ک زیر بیضه هایم احساس درد دارم وقبل از ادرار بافشار آلت تناسلی خیلی کم روی سر آلت تناسلی مایع سفید رنگی میبینم وادرارم همراه بادرد و سوزش است.

حمید میرزایی [ 1402-10-09 ]
سلام در آزمایش ادرار لکه خون دیده شده گاهی نوک آلت تناسلی سوزش دارد

جهانی [ 1402-09-20 ]
سلام دکتر جان دوروزه ک از ناحیه الت سوزش خیلی خفیفی گاها دارم و و مایه شفافی همراه داره وقتی سوز میگیرم میبینم مایع ک گفتم اندازه یک قطره روی سوراخ التم هست ک بعضی وقتها هم غلیظ و شبیه منی میشه و لباس زیرم کثیف میشه علت چیه

رضا رضای [ 1402-07-25 ]
2هفته بعد رابطه جنسی متوجه خارج شدن عفونت از الت شدم که زیاد بود و با خوردن 10روز قرص سیپرو فلوکساسین ترشع کمتر شده ولی بیضه سمت راستم بزرگتر شده و درد میکنه چرا

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

تنگی مجرای ادرارتنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار یکی از بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار است؛ این بیماری ممکن است افراد را با هر سن و جنسیتی درگیر کند ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین