منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوری

ناباروری چیست؟

ناباروری به ناتوانی زوجین برای باروری پس از یک سال نزدیکی بدون پیشگیری گفته می‌شود. بنابراین تا یک سال باید فرصت داد تا مشخص گردد آیا زن و شوهر در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند یا خیر. مگر آنکه مشکل دیگری به طور همزمان وجود داشته باشد که نیاز به بررسی زودتر داشته باشد.

احتمال بارداری در یک زوج نرمال 20 تا 25% در ماه و 75% در6 ماه و 90% در یک سال می‌باشد. بیشتر حاملگی‌ها هنگامی رخ می‌دهد که نزدیکی طی 6 روز قبل از تخمک گذاری (حدود روز چهاردهم سیکل قاعدگی) انجام شود و تعداد کمی از بارداری‌ها پس از روز تخمک گذاری رخ می‌دهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

میزان باروری در مرد و زن در 24 سالگی حداکثر است و پس از آن کاهش می‌یابد. 15% از زوجین علی‌رغم تلاش برای بارداری طی یک سال حامله نمی‌شوند. از کل موارد ناباروری 20% علت ناباروری فقط مربوط به مرد می باشد و در 30 تا 40 % موارد علت ناباروری مربوط به هر دو نفر است.
در ارزیابی زوج ناباروری به شرح حال دقیق، معاینه، آزمایشات لازم و روشهای تشخیصی تخصصی نیاز است. برای آشنایی با درمان ناباروری به ادامه مطلب توجه نمایید.

شرح حال

این شرح حال شامل موارد بسیار ریز مانند ژل یا ماده لغزنده کننده‌ای که برای نزدیکی استفاده می‌شود نیز می‌گردد، زیرا بسیاری از این مواد اسپرم‌ها را می‌کشند یا عملکرد آنها را مختل می‌کنند.
در بررسی مردان شرح حال موارد زیر بسیار مهم است
سابقه بیضه نرول نکرده ، جراحی لگن یا گردن مثانه، عفونت‌های ادراری یا بیضه‌ها، سابقه اوریون به ویژه پس از بلوغ، سابقه بعضی سرطان‌ها مانند لنفوم، سرطان بیضه یا انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای درمان سرطان‌ها و...
بیماری‌های تب دار می‌توانند باعث اختلال در آزمایش اسپرم به مدت یک تا سه ماه شوند.
برخی داروها مانند نیتروفورانتویین، سایمتدین، وراپامیل، نیفدیپین، سولفاسالارین و ... نیز می‌توانند اسپرم سازی را مختل کنند.

کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکایین، ماری جوآنا و سایر مواد مخدر نیز اثرات نا مطلوبی بر کیفیت اسپرم‌ها می‌گذارند.
حشره کش‌ها و سموم مورد استفاده در کشاورزی ممکن است بر بیضه‌ها و تخمدان‌ها اثرات منفی داشته باشد.
در برخی مطالعات مطرح شده که سونا و وان آب گرم در درازمدت می‌تواند موجب کاهش حرکت اسپرم‌ها گردد.
بر اساس مجموع شواهد بهتر است بیضه‌ها را با پوشیدن لباس زیر نازک، گشاد و نخی خنک نگه داشت و به ویژه در مشاغلی که با گرمای شدید سروکار دارند توصیه می‌شود بیضه ها با آب خنک مداوم شستشو شوند.

از نکات دیگر مهم در شرح حال مسائل مربوط به نزدیکی است که باید در مورد میل جنسی و تمایل زوجین به نزدیکی، توانایی نعوظ آلت و انزال و دفعات نزدیکی در هفته اشاره نمود. دفعات نزدیکی از این جهت دارای اهمیت است که ممکن است زن وشوهر به واسطه شغلی دور از یکدیگر باشند (مانند راننده‌ها یا کارگرانی که مدت طولانی در شهر دیگری سر کار هستند) و چون نزدیکی باید حوالی زمان تخمک گذاری باشد احتمال باروری در این افراد کاهش می یابد.

بیشتر بدانید: واریکوسل چیست؟

معاینه

در معاینه باید صفات ثانویه جنسی و وضعیت بلوغ مانند قد بیمار، رویش موهای صورت و بدن، اندازه بیضه‌ها و آلت، وضعیت مجرا، وجود واریکوسل، بزرگی پستان‌ها و ... را در نظر داشت.

درمان ناباروری در اصفهان

آزمایشات

پس از معاینه نوبت به آزمایشات مورد نیاز می‌رسد که مهمترین آنها آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام یاSemen Analysis می‌باشد. که باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. با توجه به حساسیت این آزمایش باید در آزمایشگاهی انجام گردد که به طور تخصصی این آزمایش را انجام می دهند.( لطفا مطلب وبسایت با عنوان دستورالعمل جمع آوری مایع منی برای آزمایش را مطالعه نمایید).

پس از مشاهده آزمایشات اسپرم با توجه به معاینه و نتیجه آزمایشات ممکن است نیاز به آزمایشات تکمیلی خون مانند بررسی هورمونی و همچنین سونوگرافی بیضه‌ها یا بررسی ژنتیکی و کروموزومی‌باشد که در این مرحله درخواست می گردد.

تصمیم گیری

پس از کامل شدن بررسی‌ها یا مرد از هر نظر نرمال می‌باشد ( که در این صورت تمرکز درمان روی همسر وی صورت می‌گیرد و سیر درمان ادامه می‌یابد.) یا در قسمتی از بررسی شامل معاینه و آزمایشات دچار اشکال است که در این صورت مشکل یا با کمک جراحی (مانند واریکوسل) یا با تجویز دارو تحت درمان قرار می‌گیرد. در مواردی که آزمایش اسپرم حداقل برای دو بار صفر اعلام شده است با توجه به معاینه، اندازه بیضه‌ها، نتایج آزمایشات و ... برای بیمار بهترین تصمیم گرفته می‌شود.

در بیشتر مواردی که تعداد اسپرم‌ها صفر می‌باشد نیاز به نمونه‌گیری یا تکه برداری از بیضه‌ وجود دارد و در صورتی که در نمونه برداری اسپرم مشاهده شد برای لقاح خارج رحمی از آن استفاده می‌گردد. اگر مشخص شود که امکان بارداری با روش طبیعی بسیار کم یا غیرممکن است از روشهای کمک باروری مانند لقاح درون آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

آدرس اینستاگرام

ارزیابی خانم‌ها

این مساله در حیطه فعالیت همکاران متخصص زنان وزایمان می‌باشد اما در اینجا به طور خلاصه به آن اشاره می‌شود.
ناباروری در خانم‌ها در سه چهارم زوج‌های نابارور دیده می‌شود و شایع‌ترین آنها عبارتند از:
1) اختلالات تخمک گذاری
2) اختلالات لوله‌های فالوپ
3) اندومتریت یا التهاب لایه‌های داخلی رحم
4) اختلالات مخاط دهانه رحم
5) اختلالات هورمونی

واریکوسل یکی از مشکلات شایع در آقایان است که در صورت عدم درمان ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی برای فرد در پی داشته باشد. همشهریان گرامی! با مراجعه به متخصص ناباروری مردان از مزایای درمان واریکوسل در اصفهان بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فیض محمد ریسی [ 1400-05-13 ]
سلام خسته نباشید من آقای ریسی هستم از سیستان بلوچستان شهرستان چابهار من ده سال است ازدواج کردم هنوز هم بچه دار نشدم ب دکترای زیادی مراجعه کردم ولی هنوز هم بچه دار نشدم دکترا آزمایش گرفتن گفتن اسپرمم صفر است بعد با سوزن از بیضه ها نمونه اسپرم گرفتن ک نمونه اسپرم داشتم تعداد اسپرمم سه عدد بود اما بنا بر دلایلی نتوستیم اسپرم ها را انتقال رحمم زنم کند حال شما آقای دکتر آیا راه حلی دارید ک بدون انتقال اسپرم ب رحم زنم بتونیم طبیعی بچه دار بشیم با تشکر ریسی

سید هادی حسینی [ 1400-03-05 ]
سلام وقت بخیر یه نوبت حضوری بزنید میخام برم پیس دکتر

جاوید مختاری [ 1398-09-13 ]
سلام من تعداد اسپرم کمه کلینیک ناباوری هم رفتم جواب نگرفتم چکار بایادکنم

وحید سادات [ 1396-08-06 ]
سلام شش سال از ازدواجم میگذرد بچه دار نشدم آزمایش دادم میگن اسپرم تان حرکت نداره 32 ساله استم دکتر عباسی گفته باید از روش آی وی اف بچه دار بشی اما من میخام به شکل طبیعی بچه دار شوم امکان دارد یاخیر؟

حسین نوروزی [ 1395-12-09 ]
ایا واردشدن ضربه به بیضه باعث ایجاد ناباروری درمردان میشود

شیرین [ 1391-07-20 ]
سلام خداقوت

امید باصری [ 1391-06-10 ]
با آرزوی توفیق روز افزون برای یکایک شما

beri [ 1391-05-26 ]
واقعاً خوشحال شدم از دیدن وب سایت توم خدا اجرتون بده

مهدی [ 1391-01-04 ]
site khobi darin va tashakor mikonam az mataleb va rahnamaiihaton

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فتق بیضه ها چیست؟فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهانروشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

یکی از رایج ترین انواع عفونت های آمیزشی که از طریق نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود ، عفونت یا ویروس اچ پی وی می باشد ... ادامه مطلب

تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر دردتشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند.تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین