منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سنگ شکنی کلیه به چه فرایندی گفته می شود؟

سنگ شکنی کلیه به چه فرایندی گفته می شود؟

لیتیوتریپسی (سنگ شکن) یک روش غیر تهاجمی است که برای درمان سنگ های خیلی بزرگ کلیه که نمی توانند از مجاری ادراری عبور کنند استفاده می شود. سنگ شکن، سنگ کلیه را از طریق ارسال انرژی اولتراسوند متمرکز یا امواج ضربه ای به طور مستقیم به سنگ کلیه که ابتدا با فلوروسکوپی (نوعی اشعه ایکس) یا اولتراسوند (امواج صوتی با فرکانس بالا) قابل مشاهده شده است درمان می کند. امواج ضربه ای یک سنگ بزرگ را به قسمت های کوچک تبدیل می کنند تا از مجرای اداراری عبور کند. برای شکستن سنگ ها در این روش پزشک باید سنگ ها را از طریق اشعه ایکس یا اولتراسوند ببیند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع درمان غیر دارویی سنگ کلیه:

سنگ شکن با دستگاه ESWL:

درمان سنگ کلیه بادستگاه ESWL یا سنگ شکن برون اندامی به صورت سرپایی (بدون نیاز به بستری) انجام شده و گزینه مناسب برای درمان سنگ کلیه کوچکتر از ۲ سانتی متری موجود در کلیه و سنگ های موجود در نیمه فوقانی حالب می باشد.
شکستن سنگ توسط امواج shock wave بوده و دفع خرده های ریز از طریق سیستم ادراری و بطور عمده طی 1هفته تا 10 روز پس از سنگ شکنی انجام می شود.
از 1هفته قبل از سنگ شکنی، مصرف تمامی داروهای رقیق کننده خون (اسپیرین، پلاویکس یا هپارین) قطع می شوند و هر گونه عفونت سیستم ادراری درمان می شود. به علت اثر سوء امواج Shock wave بر سیستم شنوایی جنین، انجام سنگ شکن برون اندامی (ESWL) طی بارداری ممنوع می باشد.

سنگ شکنی کلیه

سنگ شکن با لیزر:

این تکنیک از طریق راه های طبیعی به وسیله جراحی عمومی انجام می شود و در این مورد محل سنگ، نه تنها در مجرای ادرار بلکه تا کلیه نیز بررسی می شود. پزشک متخصص، آندوسکوپ (ابزاری برای معاینه درون هر یک از احشای توخالی) انعطاف پذیر و بسیار نازک به قطر 2/5میلی متر و بسیار بلند به طول 70 سانتی متر به کار می گیرد. این وسیله به پزشک امکان می دهد تا به کمک دوربین ریزی که در داخل وسیله نصب شده، حفره های کلیه را بررسی کند. وقتی که آندوسکوپ به سنگ برخورد می کند، پزشک پرتو لیزر را به سنگ می تاباند که سنگ را خرد می کند و باعث می شود سنگ به خرده های ریزی شبیه به شن تبدیل شود.

در نتیجه این خرده ها، طی چند روز از طریق ادرار دفع می شوند. برای خرد کردن سنگ یک سانتی متری، درمان یک ساعت طول می کشد. این تکنیک جدید که فقط نیاز به 24 ساعت بستری شدن در بیمارستان دارد، در موارد محدودی قابل انجام نیست. بیمارانی که نمی توانند به طور کامل بیهوش شوند از این جمله اند که برای این افراد روشهای مناسب تجویز می شود.

بیشتر بدانید : بی اختیاری ادرار چیست

نفرولیتوتومی پوستی (PCNL):

نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) روشی است که برای برداشتن سنگ کلیه از بدن زمانی که خود به خود دفع نمی شوند مورد استفاده قرار می گیرد. یک وسیله کوچک آندوسکوپی کلیه از طریق یک برش کوچک در پهلو شما وارد می شود . و سنگ کلیه برداشته شود.نفرولیتوتومی از راه پوست اغلب برای سنگ های بزرگتر( بزرگتر از ۲ سانتیمتر) استفاده می شود . یا زمانی که سایر روش ها ، مانند سنگ شکن بیرونی ، ناموفق بوده یا امکان پذیر نیست. نفرولیتوتومی از راه پوست معمولا در موارد زیر توصیه می شود:

  1. سنگهای بزرگ کلیه بیش از یک شاخه از سیستم جمع آوری کلیه (معروف به سنگ کلیه گوزنی) را مسدود کرده باشد.
  2. قطر سنگ های کلیه از ۰.۸ اینچ (۲ سانتی متر) بزرگتر است.
  3. سنگهای بزرگ در ابتدای حالب وجود دارد.
  4. درمان های دیگر شکست خورده است مانند ESWL

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

تغذیه بعد از سنگ شکن کلیه

برای آگاهی از علت مراجعه به سکس تراپیست کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین