منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL برای چه افرادی و چگونه انجام می شود؟

عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL برای چه افرادی و چگونه انجام می شود؟

سنگ کلیه در صورتی به وجود می‌آید که مقادیر زیادی نمک یا مواد معدنی خاص در ادرار وجود داشته باشد و سایر مواد به اندازه کافی در آن وجود نداشته باشد. سنگ‌های کلیه اغلب به قدری کوچک هستند که بتوانند بدون نیاز به هیچگونه درمانی از طریق مجرای ادرار از بدن خارج شوند. اما اگر این سنگ‌ها بزرگ باشند یا در مجرای ادراری شما گیر کنند، ممکن است پزشک درمان با سنگ شکن برون اندامی (ESWL) را توصیه کند. در این روش درمانی، امواج شوک انرژی بالا برای شکستن سنگ مثانه و تجزیه آن‌ها به کریستال‌های کوچک استفاده می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پس از انجام عمل، سنگ‌های کلیه باید به قدر کافی کوچک باشند تا از طریق ادرار از بدن خارج شوند. مهم است که درباره آنچه که قبل از عمل، در طول عمل و پس از آن اتفاق خواهد افتاد با پزشک خود صحبت کنید و تمام جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید. و برای بیمارانی که دارای سنگ‌های کلیه کوچک (عموما کوچکتر از یک سانتی متر) که به راحتی توسط اشعه ایکس دیده می‌شوند، مناسب می‌باشد.

همچنین ممکن است از آن برای درمان سنگ‌های خاصی که در قسمت فوقانی مجرای ادراری قرار دارند، استفاده شود. سنگ‌هایی که در بخش‌های پایین‌تر مجرای ادراری قرار دارند و در حال عبور از آن هستند، اغلب توسط ارتروسکوپی درمان می‌شوند.

عمل سنگ شکنی کلیه

عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL برای چه افرادی ممنوع است؟

سنگ شکن با دستگاه ESWL گزینه مناسبی برای سنگ های بیش از2.5-2 سانتیمتر نمی باشد. نکته قابل توجه اینکه سنگ های سیستئینی، کلسیم اگزالات مونو هیدرات و سنگهای بروشیتی معمولا به درمان سنگ شکنی برون اندامی پاسخ مناسبی نمی دهند.
همچنین افراد چاق و یا بیماران با ناهنجاری های سیستم ادراری گزینه مناسبی برای سنگ شکن نمی باشند. به دلیل اثر سوء سنگ شکن برون اندامی بر سیستم شنوایی جنین، انجام آن در خانم باردار ممنوع است.
همچنین انجام سنگ شکن برون اندامی در بیماران با اختلالات انعقادی، انوریسم بزرگ شکمی و عفونت منتشر سیستم ادراری ممنوع است. در ضمن به دلیل احتمال تاثیر سوء امواج سنگ شکن بر روی Pace maker قلبی، انجام سنگ شکن در افراد با پیس میکر، نیازمند هماهنگی با متخصص قلب است.
در مواردی که حجم سنگ بزرگ است (بیش از ١٢ تا ١٥ میلیمتر)، فرد دچار تنگی و یا ناهنجاری در سیستم ادراری بوده و با هر میزان اندازه سنگ، بهتر است جهت دفع بهتر سنگ کلیه و جلوگیری از عوارض احتمالی، نسبت به تعبیه سوند حالب قبل از استفاده از سنگ شکن اقدام شود.
در صورت نیاز، بررسی آزمایشگاهی شامل سنج BUN/Cr/CBC، تستهای انعقادی، آزمایش ساده و کشت ادرار و نوار قلب (در افراد مسن) قبل از سنگ شکن انجام می شود.

همچنین بخوانید : سنگ شکن کلیه با لیزر

عوارض عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL

در رابطه با عوارض سنگ شکن کلیه ، باید گفت که مانند هر روش درمانی دیگری، برخی عوامل خطر در ارتباط با عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL وجود دارد. این عوارض به این معنا نیست که فقط مخصوص شما هستند و برای هر فردی این عوارض تفاوت دارند. از پزشک خود بخواهید تا در مورد چگونگی ابتلا به این عوارض برای شما توضیح دهد. عوارض جانبی، اثراتی ناخواسته و اکثرا موقتی هستند که شما را پس از انجام این عمل تحت تاثیر قرار می دهند. عوارض سنگ شکنی برون اندامی شامل موارد زیر می شوند:

مشکلات سنگ شکن کلیه عبارتند از مسائلی که ممکن است در حین و یا بعد از عمل رخ دهند. مشکلات اختصاصی سنگ شکنی برون اندامی شامل موارد زیر هستند:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

هزینه عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه ESWL در اصفهان

موارد زیادی، صرف نظر از روش درمان استفاده شده، بر هزینه درمان تاثیر می گذارند. به طور کلی سه عامل اصلی وجود دارند که می توانند باعث تغییر هزینه درمان شوند:

  1. امکانات مرکز درمان: مرکز درمانی که در آن تحت درمان قرار می گیرید، بر هزینه سنگ شکنی تاثیر دارد. هزینه انجام سنگ شکنی و بستری شدن در یک بیمارستان خصوصی در مقایسه با یک مرکز خدمات درمانی سرپایی بسیار بیشتر است. با توجه به هزینه بالاتر نگهداری و اداره یک بیمارستان خصوصی، هزینه درمان بیمار در این مراکز نیز بالاتر خواهد بود.
  2. داشتن بیمه: هزینه سنگ شکنی با توجه به نوع بیمه بیمار می تواند متفاوت باشد. در واقع هزینه سنگ شکنی تا حد زیادی به نوع بیمه و درصد پوشش ارائه شده بستگی دارد. بعلاوه باید بدانید که در صورت نداشتن بیمه، باید کل هزینه سنگ شکنی را از جیب بپردازید.
  3. محل زندگی: منطقه، استان و یا حتی شهر محل زندگیتان بر هزینه خدمات درمان تاثیر می گذارد. زندگی در یک نقطه روستایی و امکانات درمانی کمتر در مقایسه با شهرهایی که انتخاب های گسترده تری داشته باشید، احتمالا با هزینه درمان بیشتری همراه می‌شود.

برای آگاهی از این که کدام ترشحات از آلت تناسلی نیاز به درمان دارند ؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت کلیه چیست؟عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه جزو موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است آسیب جدی به کلیه وارد شود یا عفونت به خون گسترش یافته و موجب ایجاد عفونت‌های وخیم گردد ... ادامه مطلب

رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین