منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

ادرار شامل آب اضافی و مواد زائد است که کلیه‌ها از خون تصفیه می‌کنند. بسته به نسبت آب به مواد زائد، رنگ طبیعی ادرار می‌تواند از زرد کم رنگ تا طلایی تیره متغیر باشد. وجود خون در ادرار به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. این خون در برخی موارد کاملاً مشخص بوده و باعث قرمز شدن رنگ ادرار می شود؛ اما در برخی دیگر از موارد وجود خون در ادرار فقط با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است. دفع ادرار خونی می تواند نشانه ابتلا به بیماری های مختلف باشد. عوارض مرتبط با عدم درمان ادرار خونی برخی از علل خون در ادرار جدی هستند، بنابراین در صورت مشاهده این علامت باید به پزشک رجوع کرد. بسته به نوع بیماری و دلیل اصلی ایجاد ادرار خونی، راه درمان نیز متفاوت خواهد بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت وجود لخته خون در ادرار

در هماچوری کلیه و سایر قسمت های سیستم ادراری این امکان را میدهد که گلبول های قرمز وارد ادرار شوند. برخی از علل شامل:

لخته خون در ادرار

علائم خون در ادرار

در بیشتر مواقع افراد مبتلا به ادرار خونی علائمی ندارند. برخی افراد که به هماچوری شدید دچار هستند تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز، صورتی یا قهوه‌ای دارند. در برخی دیگر نشانه‌هایی همچون درد در مثانه یا درد در پشت حس می‌شود که در این مواقع احتمال مشاهده لخته خون در ادرار نیز وجود دارد.

انواع خون در ادرار

هماچوری ناخالص

اگر خون به اندازه کافی در ادرار شما وجود داشته باشد که ادرار شما صورتی یا قرمز به نظر برسد یا دارای لکه‌های قابل مشاهده‌ای از خون باشد، شما به هماچوری ناخالص مبتلا هستید.

هماچوری میکروسکوپی

هنگامی که نمی‌توانید خون به علت مقدار بسیار کم آن ببینید، شما دچار هماچوری میکروسکوپی هستید. فقط یک آزمایش آزمایشگاهی که خون را تشخیص می‌دهد یا نمونه ادرار را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کند قادر است هماچوری میکروسکوپی را تأیید کند.

افراد در معرض خطر ابتلا به لخته خون در ادرار

تقریباً هر فردی می تواند سلولهای قرمز خون را در ادرار داشته باشد. عواملی که این احتمال را به وجود می آورند، عبارتند از:

روشهای تشخیصی علت ایجاد لخته خون در ادرار

برای تشخیص هماچوری نیاز به نمونه ادرار، برای آزمایش است. زمانی که پزشک تأیید کرد که بیمار دارای هماچوری است، در مورد سابقه ی مصرف دارو خاص، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری و سابقه ابتلا به بیماری های کلیوی، مثانه و اختلالات خونریزی سؤالاتی می پرسد. وی همچنین ممکن است سؤالاتی راجع به فعالیت شدید، علائم زخم و عفونت، درد در هنگام ادرار بپرسد. نمونه ادرار به منظور تشخیص عفونت های کلیوی و مثانه و برای بررسی پروتئین، گلبول های سفید و گلبول های قرمز توسط آزمایشگاه بررسی می‌گردد. سپس براساس عامل احتمالی هماچوری، آزمایش‌های بیشتر توسط پزشک تجویز می‌شود که بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  1. آزمایش ادرار
  2. سی تی اسکن
  3. سونوگرافی
  4. سیستوسکوپی
  5. آزمایش خون

عوارض لخته خون در ادرار

عوارض مرتبط با عدم درمان ادرار خونی برخی از علل خون در ادرار جدی هستند، بنابراین در صورت مشاهده این علامت باید به پزشک رجوع کرد. اگر این علامت به دلیل سرطان باشد، نادیده گرفتن آن می‌تواند منجر به پیشرفت تومورها شود تا جایی که درمان دشوار است. عفونت ‌درمان نشده در نهایت می‌توانند منجر به نارسایی کلیه شوند. اگر علت خونریزی در ادرار بزرگ شدن پروستات باشد، درمان می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. نادیده گرفتن این عارضه ممکن است منجر به ناراحتی ناشی از نیاز به تکرر ادرار، درد شدید و حتی سرطان شود. بسته به نوع بیماری و دلیل اصلی ایجاد ادرار خونی، راه درمان نیز متفاوت خواهد بود. اگر فرد قادر به ادرار کردن نباشد، هنگام دفع ادرار لخته های خون می بیند، در حالت اورژانسی این مشکل قرار دارد و باید به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کند، خصوصاً اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز از خود بروز دهد:

  1. حالت تهوع
  2. استفراغ
  3. تب
  4. لرز
  5. درد در پهلو، کمر یا شکم

درمان لخته خون در ادرار

درمان خون در ادرار وابسته به علت هماچوری است. اگر عفونتی مانند UTI مسئول هماتوری شما باشد، پزشک،آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های عامل عفونت تجویز می‌کند. لخته خون در ادرار ناشی از سنگ‌های بزرگ کلیه در صورت عدم درمان می‌تواند دردناک باشد. داروهای تجویزشده و درمان‌ها می‌توانند به شما در دفع سنگ کمک کنند. اگر بزرگی پروستات باعث هماچوری شما شده باشد، ممکن است ارائه‌دهنده خدمات درمانی شما داروهایی مانند مسدودکننده‌های آلفا یا مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز را تجویز کند. در برخی موارد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

پیشگیری از لخته خون در ادرار

پیشگیری برای جلوگیری از هماچوری به طور کلی امکان پذیر نیست، هر چند شما می توانید اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری هایی که باعث هماچوری میشود انجام دهید. استراتژی های پیشگیری عبارتند از:

بیشتر بدانید ؛ علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مرادی از همدان [ 1402-10-15 ]
من چند روز پیش التهاب بیضه گرفتم رفتم دکتر سرم وامپول زدم الان بهتر شدم ولی نه در د دارم نه مشکلی ولی لخته خون کم دو بار دیدم به نظر شما چیه.

ملیحه احمدی [ 1402-07-17 ]
سلام.دیروز تکرراداروسوزش ادرارداشتم.ولی امروزتکرار اداره همراه باخونربزی به رنگ قهوه ای ولخته خون دارم همراه سوزش.راهنمایی بفرماییدپیش چه پزشکی مراجعه کنم

حسن شهربرخواه [ 1402-06-12 ]
سلام صبح که بلند شدم سوزش ادرار داشتم بعد که متوجه شدم ادرا ر با لخته خون است

حسن شهربرخواه [ 1402-06-07 ]
سلام صبح که بلند شدم سوزش ادرار داشتم بعد که متوجه شدم ادرا ر با لخته خون است

احمد بدیع صنایع [ 1402-05-30 ]
باسلام من لخته خونی داشتم دربیمار الزهرا بستری شدم پزشک زارج تجویج کرد لخته خوب شد ولی سوزش ادرار دارم لطفا مرا حضوری نبوبت داده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب

درمان چسبندگی بعد ختنه با جراحیدرمان چسبندگی بعد ختنه با جراحی

اگر پس از ختنه مقداری از پوست ختنه گاه باقی بماند، چسبندگی می تواند ایجاد شود. ... ادامه مطلب

در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین