منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / آیا عدم تقارن بیضه ها خطرناک است؟

آیا عدم تقارن بیضه ها خطرناک است؟

بیضه ها اندام های تولید مثل مردانه هستند که زیر آلت تناسلی در یک کیسه به نام اسکروتوم قرار دارند. عملکرد اولیه آنها تولید اسپرم و هورمونی به نام تستوسترون است. در حالت نرمال ممکن است بيضه ها در سطح مساوي و تقارن قرار نگيرند و يکي از بيضه ها حدود 1سانتی متر پایين تر از ديگري قرار گيرد. که در 80% موارد سمت چپ پائين تر است و دليل آن هم نزول زودتر بيضه چپ از حفره شکم در دوره جنيني ميباشد. عدم تقارن بیضه ها پدیده‌‌ای شایع در مردان است به طوریکه در اکثر مردان بیضه‌ی سمت راست کمی بزرگتر از بیضه سمت چپ است. بنابراین در حالت معمول این مسئله نشانگر وجود یک بیماری یا ناهنجاری نمی‌باشد. البته گاهی نیز عدم تقارن بیضه ها غیرطبیعی بوده و نیاز به توجه و مراجعه به پزشک دارد؛ زیرا به دلیل وجود یک بیماری یا آسیب ایجاد شده است.پزشک پس از تشخیص بیماری اصلی، روش درمانی موردنظر و داروهای لازم را تجویز خواهد کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اندازه طبیعی بیضه

اندازه طبیعی بیضه در سنین مختلف و در دوره های مختلف زندگی، متفاوت است. می توان گفت بطور تقریبی اندازه بیضه کودکان در سنین مختلف به صورت زیر است:

  1. کودکان دو الی ۴ سال: قطر بیضه 4/0به علاوه و یا منهای 2/1سانت
  2. کودکان ۴ الی ۶ سال: قطر بیضه 6/0به علاوه و منهای 5/1 سانت
  3. کودکان ۶ الی ۸ سال: قطر بیضه: 3/0به علاوه و منهای 8/1 سانت
  4. کودکان ۸ الی ۱۰ سال: قطر بیضه 5/0 به اضافه و منهای ۲ سانت
  5. اندازه نرمال بیضه در نوجوانان به طور تقریبی به شرح زیر است:
  6. نوجوان ۱۴ الی ۱۶ سال: قطر بیضه ۱ به علاوه و منهای 1/4 سانت
  7. نوجوانان ۱۶ الی ۱۸ سال: قطر بیضه 5/0به علاوه و یا منهای ۵ سانت
  8. نوجوانان ۱۸ الی ۲۰ سال: قطر بیضه 3/0 به علاوه و یا منهای ۵ سانت
عدم تقارن بیضه

بزرگ و کوچک بودن بیضه ها نشانه چیست؟

عوامل مختلفی به جز واریکوسل وجود دارند که میتوانند منجر به عدم تقارن غیرطبیعی در بیضه ها شوند. از جمله دلایل عدم تقارن بیضه ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت بالا و پایین بودن بیضه ها

در بعضی افراد مشاهده می‌شود که یکی از بیضه‌ها حدود یک سانتی‌متر پایین‌تر از دیگری است و معمولاً پایین بودن بیضه چپ شایع‌تر است. وقتی در دوران جنینی بیضه‌ها از شکم وارد کیسه‌ی بیضه می‌شود، فاصله‌ی زمانی که بین نزول بیضه ها وجود دارد این عارضه را ایجاد می‌کند. در دوران بزرگسالی هم بیماری‌هایی مانند تومور، فتق، هیدروسل، واریکوسل می‌تواند باعث عدم تقارن بیضه‌ها و پایین بودن بیضه چپ شود؛ اما در این بیماری‌ها مقایسه‌ی دو بیضه و طناب بیضه یکسان نیست. برای تشخیص زودتر این عارضه و بیماری‌های احتمالی دیگر در بیضه‌ها بهتر است معاینه شخصی انجام شود.

نامتقارن بودن بیضه ها در کودکان

علت اینکه بیضه چپ معمولاً از بیضه راست کوچک تر است به دلیل نزول دیرتر آن به سمت پایین در همان دوران جنینی است. به همین دلیل در صورت طبیعی بودن کارکرد بیضه ها، هیچ گونه شک به بیماری وجود ندارد. البته لازم به ذکر است در برخی موارد تورم و جمع شدن مایع میان بافتی در بیضه راست ممکن است نشانه ای از بیماری بوده و توصیه می شود که به پزشک اورولوژی مراجعه شود.

زمان مراجعه به پزشک

برخی علائم و نشانه ها می توانند از بروز مشکل در سلامت بیضه حکایت داشته باشند. اگر با هر یک از علائم زیر به همراه بزرگ شدن اندازه یک بیضه مواجه هستید، در کوتاهترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید:

تشخیص علت عدم تقارن بیضه‌ ها

پزشک می‌تواند با معاینه کیسه بیضه و بیضه‌ها و بررسی وجود غده یا ناهنجاری، دلیل اصلی را شناسایی کند. اگر پزشک نسبت به ابتلا به سرطان بیضه شک داشته باشد از بیمار آزمایش خون گرفته و سابقه خانوادگی او را بررسی می‌کند. از جمله آزمایش‌های دیگر تجویزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آزمایش ادرار برای بررسی ابتلا به عفونت و مشکلات کلیوی
  2. انجام سونوگرافی برای بررسی جریان خون و رشد سلول‌ها
  3. انجام سی‌تی‌اسکن برای بررسی ناهنجاری‌های بیضه‌ها
  4. آزمایش خون

عوارض عدم تقارن بیضه‌ ها

اگر بیضه های نامتقارن دارید جای نگرانی نیست؛ اما اگر متوجه درد، قرمزی یا توده جدید در اطراف بیضه خود شدید، فوراً برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. عفونت، پیچ خوردگی یا سرطان باید به سرعت درمان شود تا از عوارض جلوگیری شود. بسیاری از علل بزرگ شدن بیضه را می توان با دارو یا جراحی درمان کرد، به خصوص اگر تشخیص زودهنگام داشته باشید.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان عدم تقارن بیضه‌ ها

درمان تفاوت در اندازه ی بیضه ها به علت ایجاد آن بستگی دارد. در زیر به علت های شایع زمینه ای و درمان آنها اشاره می کنیم:

اگر کلامیدیا عامل ایجاد اپیدیدیمیت باشد، معمولاً پزشک یک دوره آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز خواهد کرد و ممکن است توصیه کند برای درمان اندازه بیضه ها و کاهش تورم، کیسه ی بیضه را بالاتر نگه دارید.

اگر یک بیماری مقاربتی باعث ایجاد اورکیت شده باشد، معمولاً پزشک برای مبارزه با عفونت داروهایی تجویز خواهد کرد. داروهای متداول شامل سفتریاکسون (روسفین) یا آزیترومایسین (زیتروماکس) می باشند. مسکن ها و استفاده از یخ نیز ممکن است ناراحتی را کاهش دهد.

تورشن بیضه نیازمند درمان خیلی سریع می باشد. ممکن است پزشک بتواند طی فرآیندی پیچ خوردگی را باز کند که به آن فرآیند باز کردن دستی تورشن می گویند؛ اما اغلب برای جلوگیری از بروز دوباره ی این مشکل نیاز است که فرد جراحی شود. تأخیر در درمان این مشکل، شانس این که نیاز شود بیضه ی پیچ خورده از بدن خارج شود را افزایش می دهد.

ممکن است پزشک توصیه کند قسمتی از بیضه که سرطان بیضه در آن بروز یافته، خارج شود. رادیوتراپی، شیمی درمانی، یا ترکیبی از آنها ممکن است باعث کاهش یا تخریب سلول های سرطانی استفاده شوند.

راههای درمان اختلال نعوظ در مردان از جمله مطالبی است که در این سایت می توانید به آن دسترسی داشته باشید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین وفایی نژاد [ 1402-04-22 ]
سلام اقای دکتر بنده ۱۵ سالمه و از همان دوران نوزادی بیضه راستم بالا بود تا الان هم این مشکل رو دارم به نظر شما نیاز به جراحی هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان چسبندگی بعد ختنه با جراحیدرمان چسبندگی بعد ختنه با جراحی

اگر پس از ختنه مقداری از پوست ختنه گاه باقی بماند، چسبندگی می تواند ایجاد شود. ... ادامه مطلب

علت خارش بیضه چیست؟علت خارش بیضه چیست؟

بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین