منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادواریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / درمان سرطان بیضه با شیمی درمانی

درمان سرطان بیضه با شیمی درمانی

بیضه ها، غده های جنسی مردانه هستند؛ که اسپرم و هورمون تستوسترون تولید می کنند. سرطان بیضه، شایع ترین سرطان شناخته شده است که در میان مردان جوان بین 15 تا 35 ساله است. سن شیوع این بدخیمی و به موازات آن میزان درمان پذیری بسیار زیاد این سرطان، لزوم افزایش دانش عمومی جامعه را در این مورد متذکر می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

حداکثر میزان بروز تومور بیضه در حدود 30 سالگی است. در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در هر یک صد هزار نفر جمعیت مردان، بین 3 تا 7 نفر به این بیماری مبتلا می شوند، در ایران در سال 1384، تعداد 503 به ثبت رسیده است. میزان تشخیص سرطان در بیشتر مناطق جهان در طی 25 سال اخیر افزایش یافته است. اما خوشبختانه با تشخیص زودتر و درمان مناسب جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی کاهش چشمگیری در میزان مرگ و میر حاصل از آن مشاهده می شود. به طوری که درصد بهبود کامل فرد مبتلا در بیشتر مراکز حدود 90 درصد تخمین زده می شود. این درصد بالا و قابل توجه را می توان یکی از موفقیت طب در سال اخیر ذکر کرد.
سرطان بیضه می تواند بخاطر عواملی همچون عدم نزول بیضه ها، مشکلات مادرزادی باشد، سابقه خانوادگی، رشد غیرطبیعی بیضه، اورکیت اوریونی و نژاد باشد.
برای تشخیص سرطان بیضه راه های مختلفی ازجمله تست خون، سونوگرافی بیضه، نمونه برداری بیضه ای وجود دارد.
بر اساس مرحله سرطان و گزینه های درمانی شما، ممکن است پزشکان متخصص مختلفی در تیم درمان سرطان شما باشد.

  1. متخصص ارولوژی (جراح کلیه و مجاری ادرار): جراح متخصص درمان بیماری های سیستم ادراری و سیستم تناسلی مردان.
  2. فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی: پزشک فوق تخصص درمانگر سرطان با دارو(مانند شیمی درمانی، تارگت تراپی و ایمونوتراپی).
  3. متخصص رادیولوژی آنکولوژی: پزشک متخصص درمان سرطان با پرتو درمانی.

شیمی درمانی سرطان بیضه

معنای شیمی درمانی آن است که در نظر دارد شما با دارو درمان شوید. معمولا شیمی درمانی را برای مردانی که (تراتوما) دارند تجویز می کنند و هر از گاهی نیز برای (سینوما) باردیگر برنامه ای انفرادی مخصوص خود شما برای شما طرح ریزی خواهد شد.
دارو هایی که از نوع کیتوایسیک هستند سلول های سرطانی را ازبین می برند. این دارو ها با رویش و نیروی منقسم شونده ی سرطان مبارزه می کنند به سلول های سرطانی در حال گسترش و تولید تازه ای هستند خسارت وارد می کند. این عمل دارو ها ممکن است تاثیرات جانبی بر روی بافت های بدن داشته باشند. که بیشتر آن ها موقتی است علت آن است که بافت های بدن دوباره به سرعت رشد می کنند و به حالت طبیعی اولیه باز می گردند ولی باید گفت که در بعضی موارد این تاثیرات دائمی است حال چنانچه احتمالا این امر درباره ی شما صادق گردد. پزشک آن را با شما درمیان خواهد گذاشت تا نظر شما را قبل اقدام به این کار بداند.
چندین دارو از دسته ی کیوتوتوایکسیک وجود دارد که برای درمان سرطان بیضه از آن استفاده می کنند. تاثیرات کلی یا جانبی دارو به وسیله ی پزشک یا پرستار برای شما توضیح داده خواهد شد.
دارو های مزبور معمولا از طریق تزریق در رگهای بازوی شما به بدن وارد می کنند ممکن است از طریق سرنگ (قطره) این کار را بکنند. برای اینکار شما در بیمارستان بستری خواهید شد. که مدت 1 هفته ممکن است طول بکشد بعضی از تزریقات هم هست که ممکن است آن را طی درمان طرح ریزی شده به طور سرپایی برای شما انجام دهنده شیمی درمانی را معمولا با فاصله های معین طی چند ماه انجام می دهند.
در حین درمان آزمایش های خون مرتبا از شما به عمل می آید که شامل نشانگر تومور نیز خواهد بود پزشک شما تحقیقات خودش را ادامه می دهد تا پیشرفت تدریجی شما را زیر نظر داشته باشد. که این تزریقات را تزریق اداتاتست می گویند؛ اداتا ایزوتوپی است(ماده رادیو اکتیو) که آن را درون رگ تزریق می کنند. معمولا این ماده در درون جوی خون به تمام بدن می رسد و از طریق کلیه ها آن را ترک می کند پس از آن که 3 ساعت از تزریق ماده ی رادیو اکتیو گذشت نمونه ای از خون گرفته می شود با اندازگیری اینکه تا چه اندازه اداتا در خون باقی مانده است. پزشک می تواند به ما بگوید که کلیه های شما تا چه حد خوب کار می کنند.

درمان سرطان بیضه با شیمی درمانی

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان بیضه

سرطان بیضه بسته به مرحله ی سرطان، ممکن است با 1 تا 4 سیکل شیمی درمانی درمان شود. در طول درمان، بیمار ممکن است 1 دارو را در یک زمان دریافت کند یا ترکیبی از دارو های مختلف را به طور همزمان دریافت کند.

عوارض شیمی درمانی سرطان بیضه

دارو های شیمیایی به سلول هایی که به سرعت درحال تقسیم شدن هستند حمله می کنند و به همین دلیل است که علیه سلول های دیگر بدن مانند سلول های مغز استخوان(که در آن سلول های خونی جدید ساخته می شوند)، پوشش دهان و روده و کیسه های ترشحی مو نیز به سرعت تقسیم می شوند. این سلول ها به احتمال زیاد تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می گیرند و می تواند منجر به عوارض جانبی ویژه ای شود. عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع و مقدار دارو های استفاده شده و مدت زمان دریافت آن ها بستگی دارد. این عوارض جانبی می توانند شامل موارد زیر باشند:

برخی از دارو های مورد استفاده برای درمان سرطان بیضه می توانند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشد:

هزینه شیمی درمانی سرطان بیضه

بیضه مسئول باروری در آقایان است و از این رو درصورت ابتلا به سرطان بیضه باید فورا تحت درمان قرار گیرد درمان سرطان بیضه را می توان در کبینیک های دولتی و یا خصوصی انجام دهید که مقدار هزینه به نوع کنسر، محل قرار گیری آن، نوع تومور سرطانی، تعداد جلساتی که برای درمان کامل سرطان بیضه، دارو ها، بیمارستان محل درمان، نوع بیمه، نوع درمان که ممکن است به صورت سرپایی و یا بستری باشد بستگی دارد.
اگر بیمه هستید و مبتلا به سرطان بیضه ممکن است باتوجه به هزینه درمانتان بخواهید هزینه درمان را از شرکت بیمه خود دریافت نمایید. برخی از نمایندگی های بیمه هزینه درمان سرطان را پرداخت می کنند. اما برخی دیگر تنها مقدار محدودی از هزینه را متقبل می شوند. برای اطلاع از وضعیت پرداخت هزینه سرطان خود بهتر است با نمایندگی بیمه خود تماس حاصل فرمایید.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه کلیه اقدامات تشخیصی - درمانی بیماری‌های دستگاه تناسلی آقایان از جمله بیماری واریکوسل در اصفهان می‌باشد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز، با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمدکولیوند [ 1402-04-25 ]
سلام عرض ادب خواستم بدونم هزینه شیمی.درمان بیضه چقدر میره بیمه سلامت دارم آزاد حساب میشه یا از بیمه سلامت میشه استفاده کنی

سیدسجادفتلح زاده [ 1401-12-12 ]
سلام ۴۱ساله مدت ۹ماه است که متوجه که داری طومربیصه وجراحی وتحت شیمی درمانی هستم خواستم ببینم وقتی پزشک جراحم ۱جلسه را تجویزکرده یعنی چه چند بار ۱بار تزریق دارو توسط تجویز دارو بوسیله دکترعالجم که الان دکترشیمی درمانی پرفسوررضوانی هست چندجلسه دیگر انجام میشود نتوانستم این سوال را خودشون بپرسم به هردلیل وایا طور سمینوم کشنده هست خواهشن جواب بده جتاب پرفسورصالحی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین