منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / آمادگی قبل و توصیه های بعد از عمل سیستوسکوپی

آمادگی قبل و توصیه های بعد از عمل سیستوسکوپی

یکی از آزمایش های مهم از نظر سلامتی و کارایی صحیح اندام های مربوط به کلیه، مجاری ادراری و دستگاه تناسلی، سیستوسکوپی می‌باشد. سيستوسكوپی به عنوان یکی از شایعترین عمل های اورولوژی، با هدف تشخیص و درمان بیماری های مربوط به مثانه، پروستات، دستگاه ادراری و … صورت می گیرد. یک لوله باریک به نام سیستوسکوپ که حاوی یک لنز می باشد، وارد دستگاه مجاری ادرار می گردد و قادر به مشاهده داخل مثانه می باشد. پزشک شما مجرای ادرار، مثانه و یا قسمتهای فوقانی سیستم ادراری شما را از نظر بیماریهای احتمالی از قبیل علل خونریزی و تنگی مجرای ادرار ، بزرگی پروستات، تومور مثانه، تومور حالب، سنگ مثانه و حالب و ... را بررسی می کند. در این مطلب به بررسی نکات مراقبتی برای انجام سیستوسکوپی می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد سیستوسکوپی

در صورت داشتن مشکلات ادراری، مانند نیاز دائمی به ادرار کردن یا ادرار دردناک، پزشک ممکن است آزمایش سیستوسکوپی را تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است این روش را برای بررسی دلایل زیر تجویز کند:

  1. مثانه بیش فعال
  2. درد لگن
  3. خون در ادرار
  4. عفونت های مکرر دستگاه ادراری

سیستوسکوپی می تواند چندین بیماری از جمله تومورهای مثانه، سنگ ها یا سرطان را نشان دهد. پزشک شما همچنین می تواند از این روش برای تشخیص موارد زیر استفاده کند:

  1. انسداد
  2. بزرگ شدن پروستات
  3. رشد غیر سرطانی
  4. مشکلات حالب (لوله هایی که مثانه شما را به کلیه ها متصل می کند).
  5. سیستوسکوپی همچنین می تواند برای درمان بیماری های زمینه ای مثانه استفاده شود. پزشک شما می‌تواند ابزارهای جراحی کوچکی را برای برداشتن تومورها و سنگ‌های کوچک مثانه یا نمونه‌برداری از بافت مثانه بردارد.

همچنین بخوانید: سیستوسکوپی مثانه چیست؟

کاربردهای دیگر عبارتند از:

انواع سیستوسکوپی

دو نوع سیستوسکوپی وجود دارد:

سیستوسکوپی انعطاف پذیر

در سیستوسکوپی انعطاف پذیر از سیستوسکوپ نازک و خمیده استفاده می شود و در حین انجام آن نیازی به بیهوشی ندارد.

سیستوسکوپی سخت

در سیستوسکوپی سخت از سیستوسکوپ کمی پهن تر که خمیده نمی شود، استفاده می گردد و تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی انجام می شود. اگر هدف از انجام سیستوسکوپی معاینه و بررسی مثانه باشد، ممکن است سیستوسکوپی انعطاف پذیر انجام شود؛ اما اگر هدف درمان و بررسی مشکلات مثانه باشد سیستوسکوپی سخت انجام می شود. هر دو نوع سیستوسکوپی در زنان و مردان استفاده می شود.

عمل سیستوسکوپی

نحوه انجام سیستوسکوپی

قبل از سیستوسکوپی باید برای تخلیه مثانه به دستشویی بروید. سپس لباس جراحی پوشیده و به پشت روی میز درمان دراز بکشید. پاهای شما ممکن است برای راحتی عمل جراحی باز باشند. پرستار ممکن است برای جلوگیری از عفونت مثانه به شما آنتی بیوتیک بدهد. در این مرحله به شما بیهوشی داده می شود. اگر بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای دریافت کنید، ممکن است به شما یک آرام‌بخش نیز داده شود تا آرامش داشته باشید. مجرای ادرار شما با اسپری یا ژل بی حس کننده بی حس می شود. پزشک، اسکوپ را با ژل روغن کاری کرده و با احتیاط وارد مجرای ادرار می کند و از طریق یک دوربین به مثانه شما نگاه می کند. یک محلول استریل نیز از طریق مثانه شما جاری می شود که باعث می‌شود که پزشک شما راحت‌تر ببیند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. با بی حسی موضعی، سیستوسکوپی شما ممکن است کمتر از پنج دقیقه طول بکشد. اگر آرام بخش استفاده کرده اید یا بیهوشی عمومی داده شود، کل این عمل ممکن است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

آمادگی قبل از سیستوسکوپی

قبل از اقدام به آزمایش سیستوسکوپی باید موارد زیر را به پزشک خود اطلاع بدهید:

توصیه های بعد از عمل سیستوسکوپی

بعد از سیستوسکوپی، مختصری سوزش ادرار، خون در ادرار و درد خفیف طبیعی است که با مصرف مایعات و مسکن ظرف 24 ساعت رفع میشود. بیمار میتواند از لگن آب گرم پس از سیستوسکوپی جهت رفع سوزش استفاده کند. اگرسیستوسکوپی در اتاق عمل و با تزریق داروهای بیهوشی یا بی حسی نخاعی انجام شده باشد، معمولاً بیمار 3 تا 4 ساعت در بیمارستان تحت نظر قرار میگیرد سپس مرخص میشود.

سوند بعد از سیستوسکوپی

شایع‌ترین عوارض جانبی بعد از آزمایش سیستوسکوپی، ایجاد یک ورم کوتاه مدت در مجرای ادرار است که می‌تواند خروج ادرار را کمی سخت نماید. برای رفع این مشکل می‌توان تا زمانی که ورم مجرای ادرار برطرف می‌شود، یک سوند در داخل مثانه قرار داد تا به تخلیه ادرار کمک کند.

خونریزی مثانه بعد از عمل

خونریزی یکی دیگر از عوارضی است که گاهی اوقات بعد از آزمایش سیستوسکوپی اتفاق می‌افتد؛ اما معمولاً به خودی خود متوقف می‌شود. وجود خون در ادرار (به مقدار کم) پس از انجام عمل، طبيعي است و پس از سه بار ادرار کردن، رفع مي‌شود. عوارض بالقوه مانند سپسيس، خون‌ريزي از صدمات وارده به پيشابراه يا تومورها، پارگي مثانه و دفع دردناک ادرار پس از عمل نيز وجود دارند و بهتر است مدنظر قرار داشته باشند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض سیستوسکوپی

همه افراد درگیر عوارض سیستوسکوپی نمی‌شوند؛ اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. این عوارض عبارتند از:

  1. عدم تخلیه ادرار
  2. مشاهده لخته های خون سنگین در ادرار
  3. حالت تهوع و درد شدید در ناحیه شکم
  4. تب بالای 5/38 درجه سانتی گراد
  5. احساس تب و لرز
  6. احساس سوزش شدید هنگام تخلیه ادرار

هزینه سیستوسکوپی

همانند سایر فرایندهای پزشکی، برای هزینه سیستوسکوپی نیز نمیتوان از یک عدد ثابت نام برد و شرایط مختلفی نظیر وضعیت کلی بیمار، میزان تخصص پزشک، شرایط و تجهیزات و امکانات مرکز سیستوسکوپی می تواند این هزینه را دستخوش تغییر کند.

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره‌ تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :وحید خدری [ 1402-09-20 ]
سلام عمل مثانه انجام دادم الان ۱۵ روز عمل کردم هنوز موقع ادرار خون میاد بعضی وقتا قطع میشه بازم خون میاد باید چکار کنم

آیتی [ 1402-06-29 ]
سالام جناب دکتر آیا انجام سیستوسکوپی در مطب،فقط با بی حسی مجرا، صرفا برای بازبینی مثانه، است عوارضی ندارد؟ مثل تنگ شدن مجرا در آینده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین