منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / مراقبت های قبل و بعد از جراحی باز پروستات

مراقبت های قبل و بعد از جراحی باز پروستات

غده پروستات در لگن مردان و زیر مثانه قرار دارد. پروستات مجرای ادرار را که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی منتقل می کند احاطه کرده است. بیماری های خفیف مربوط به پروستات معمولاً با استفاده از داروهای مخصوص قابل درمان هستند؛ اما برخی از بیماری های هایپرپلازی و سرطان پروستات نیاز به جراحی دارند. پزشک معالج با توجه به نوع بیماری و سرطان و عوامل مؤثر دیگر که می توانند برای بیمار خطرساز باشند، اقدام به انتخاب یک روش برای درمان می نماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

پروستاتکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن بخش یا کل غده پروستات است و معمولاً به عنوان درمانی برای سرطان پروستات استفاده می شود. این نوع جراحی با اهداف گوناگونی صورت می‌گیرد که معمولاً پزشک با توجه به وضعیت بیمار نحوه انجام آن را تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال در صورت داشتن سرطان پروستات هدف اصلی، خارج کردن و از بین بردن بافت سرطانی است. همچنین در صورت حجیم شدن پروستات، هدف جراح بازگرداندن جریان نرمال ادراری و حذف بافت پروستات خواهد بود. پروستاتکتومی می تواند بسته به شرایط فرد از چند طریق انجام شود. به‌طورکلی جراحی پروستات باز، روشی کاملاً ایده‌آل برای جراحی پروستات دارای حجم خیلی بالا است. پروستاتکتومی باز معمولاً برای مردانی توصیه می‌شود که دارای علائم ادراری شدید بوده و غده‌ی پروستات آنها بسیار بزرگ شده است. بزرگی پروستات به نام بزرگی خوش‌ خیم پروستات یا BPH شناخته می‌شود. این جراحی کل پروستات را برنمی‌دارد و با اینکه به‌صورت پروستاتکتومی رادیکال انجام می‌شود؛ اما تنها بخش مسدود کننده‌ی پروستات که موجب احتباس ادرار شده است را جدا می‌کند.

علت سرطان پروستات

علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است؛ اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالاً بر اثر جهش در DNA برخی سلول‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آنها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی نامیرا توده‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

عوامل خطر سرطان پروستات

عوامل خطر ایجاد سرطان پروستات هستند که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند:

جراحی باز پروستات

علائم سرطان پروستات

متأسفانه سرطان پروستات علائم زودرسی ندارد که به‌ وسیله آنها بتوانیم به سرطان پروستات مشکوک شویم و در مراحل اولیه، آن را تشخیص دهیم. اطراف توده‌ی سرطانی هیچ عضو حساسی از بدن وجود ندارد که با بزرگ شدن توده‌ی سرطانی به آن فشار بیاید و باعث درد شود، به همین دلیل ممکن است بیماری حتی سال‌ها بدون علامت باقی بماند. در برخی از بیماران ممکن است سرطان پروستات با علائم زیر همراه باشد. در صورت مشاهده آنها بهتر است به پزشک مراجعه کنیم:

  1. تکرر ادرار، به خصوص در شب
  2. سختی آغاز یا قطع دفع ادرار
  3. جریان ضعیف یا قطره قطره ادرار
  4. احساس فشار یا درد در مقعد
  5. درد یا سفتی در پایین کمر، لگن یا ران
  6. دفع دردناک یا سوزناک ادرار
  7. وجود خون در ادرار یا خون در منی
  8. انزال دردناک

دلایل انجام جراحی پروستات

جراحی برای برداشتن کامل یا قسمتی از پروستات پروستاتکتومی نیز نام دارد. یکی از دلایل عمده‌ی انجام جراحی پروستات سرطان و یا بزرگی پروستات است. در ادامه دلایل دیگر انجام جراحی پروستات را با هم مرور می‌کنیم:

  1. درمان بیماری
  2. حفظ جریان ادراری بیمار
  3. به حداقل رساندن عوارض بیماری

روش انجام جراحی باز پروستات

پیش از جراحی، تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد یعنی در طول عمل هوشیار نخواهید بود و یا ممکن است که از بیهوشی نخاعی استفاده شود بطوری که در حین جراحی هوشیار هستید؛ اما دردی را احساس نمی‌کنید.

جراحی رادیکال پروستاتکتومی باز

جراح، برشی را در پایین شکم از زیر ناف تا بالای استخوان شرمگاهی ایجاد می‌کند. در موارد نادر این برش بین مقعد و کیسه بیضه (جراحی پرینه‌آل) ایجاد می‌شود. پس از برش با دقت غده پروستات از رشته‌های عصبی و رگ‌های خونی اطراف، جراح پروستات را همراه با بافت‌های مجاور جدا می‌کند. در نهایت محل برش بخیه زده می‌شود.

جراحی پروستاتکتومی باز ساده

پس از بیهوشی، پزشک سیستوسکوپی را انجام می‌دهد. یک اسکوپ انعطاف‌پذیر (سیستوسکوپ) از طریق آلت تناسلی به داخل هدایت می‌شود تا بتوان درون مجرای ادرار، مثانه و ناحیه‌ی پروستات را مشاهده کرد. سپس پزشک یک لوله (کاتتر فولی) را در داخل آلت تناسلی قرار می‌دهد که تا مثانه امتداد پیدا می‌کند. این لوله ادرار را در حین عمل تخلیه می‌کند. پزشک برشی را در پایین ناف ایجاد می‌کند و بسته به روش مورد استفاده توسط پزشک، ممکن است نیاز به ایجاد برشی در مثانه برای رسیدن به پروستات باشد. اگر مبتلا به فتق یا مشکلات مثانه باشید، ممکن است پزشک از این جراحی برای درمان این مشکلات نیز استفاده کند. بعد از اینکه پزشک بخشی از پروستات که موجب بروز علائم شده است را برداشت، ممکن است یک یا دو لوله‌ی تخلیه موقت در داخل سوراخ‌هایی در پوست نزدیک به محل جراحی قرار داده شود. یک لوله مستقیماً وارد مثانه می‌شود (لوله سوپراپوبیک) و لوله‌ی دیگر وارد ناحیه‌ای می‌شود که پروستات از آنجا برداشته شده است.

مراقبت های قبل از جراحی باز پروستات

جراحی پروستات در بیمارستان انجام می‌شود و نیاز به چند روز بستری دارد. قبل از عمل توسط متخصصین بیهوشی ویزیت شده و توصیه‌های لازم به بیمار داده می‌شود. جراحی پروستات همراه با قدری خونریزی است. احتمال خونریزی در افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند یا برای پا درد یا درد مفاصل دارو دریافت می‌کنند، بیشتر است. مصرف این داروها را بایستی ده روز قبل از جراحی پروستات از طریق مجرا متوقف شود. توجه داشته باشید که هرگونه داروی خاص مصرفی را به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از جراحی باز پروستات

بعد از پایان جراحی پروستات معمولاً شما ١ الی ٢ ساعت در اتاق ریکاوری خواهید ماند. پس از به هوش آمدن کامل و مساعد شدن حال عمومی به بخش بستری منتقل می‌شوید. سوندی که در داخل مجرای شما قرار داده شده است ١ یا ٢ روز باقی می‌ماند. ممکن است در طول این دو روز مثانه شما مرتباً توسط محلولی شست‌وشو داده می‌شود. این کار برای شستن خونریزی‌های محل عمل می‌باشد و در اکثر اوقات ۴٨ ساعت پس از جراحی پروستات ادرار شما کاملاً شفاف خواهد بود.تا موقعی که سوند در مجرای شما قرار دارد، قدری احساس ناراحتی خواهید داشت و گاهی مثانه شما منقبض شده و در زیر شکم احساس درد خفیف خواهید کرد. در موارد درد شدید، داروهای مسکن برای شما تجویز خواهد شد. معمولاً روز سوم بعد از جراحی پروستات، سوند مجرا بیرون آورده شده و در صورت ادرار رضایت‌بخش، بیمار مرخص خواهد شد. گاهی بیمار احساس می‌کند که کنترل کامل ادرار خود را ندارد و مقداری سوزش، احساس فوریت برای دفع ادرار و چند قطره خون در داخل ادرار دارد. این مشکلات معمول پس از چند هفته برطرف می‌شود. این مدت‌زمان برای برطرف شدن التهاب و ترمیم حفره پروستات بریده شده است.

مراقبت در منزل بعد از جراحی پروستات

پزشک احتمالاً توصیه می کند تا چند هفته پس از عمل جراحی بزرگی پروستات تا حد امکان استراحت کنید. برای بازگشت به روال قبلی صبور بوده و این نکات را به خاطر داشته باشید:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض جراحی پروستات

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :فریاوری [ 1402-05-21 ]
استفاده کردیم ممنون ومتشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت کلیه چیست؟عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه جزو موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است آسیب جدی به کلیه وارد شود یا عفونت به خون گسترش یافته و موجب ایجاد عفونت‌های وخیم گردد ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین