منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سنگ حالب چیست و چگونه بوجود می آید؟

سنگ حالب چیست و چگونه بوجود می آید؟

سنگ تشکیل شده در کلیه مجموعه فشرده‌ای از نمک و مواد معدنی است که اغلب از کلسیم یا اوریک‌اسید تشکیل شده است. اگر اندازه ی سنگ ها کوچک باشد پس از ورود به حالب، دفع می شوند؛ اما اگر بزرگ باشند در حالب گیر خواهند کرد. سنگ حالب نیز جز سنگ های ادراری است که اکثراً منشأ کلیوی دارند و اگر به درستی با آن برخورد نشود ممکن است منجر به از بین رفتن کلیه گردد. این نوع سنگ می تواند باعث انسداد کامل ادرار شود که این امر می تواند در مدت هشت هفته باعث نابودی کلیه همان سمت گردد، بنابراین اگر این انسداد دوطرفه باشد و یا بیمار فقط یک کلیه داشته باشد، بیمار هیچ دفع ادراری نخواهد داشت. از این رو نیاز به اقدام فوری به منظور برطرف کردن انسداد دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سنگ حالب چیست؟

سنگ های کلیه خوشه هایی از کریستال هستند که به طور معمول در کلیه ها تشکیل می شوند؛ اما این توده ها می توانند در هر نقطه از دستگاه ادراری که شامل حالب، مجرای ادراری و مثانه می باشد، پیشرفت و حرکت کنند. سنگ حالب، یک سنگ کلیه در داخل یکی از حالب ها است. حالب ها لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند. سنگ در کلیه تشکیل شده و با ادرار از یکی از کلیه ها به حالب منتقل می شود.گاهی این سنگ ها بسیار کوچک هستند. در این صورت، سنگ ها ممکن است از طریق حالب به مثانه منتقل شوند و در نهایت هنگام ادرار از بدن خارج شوند؛ اما گاهی اوقات، سنگ می تواند بیش از حد بزرگ باشد و بتواند در حالب قرار بگیرد. با این اتفاق ممکن است جریان ادرار را مسدود کند و بسیار دردناک باشد.

سنگ حالب چگونه بوجود می آید؟

سنگ کلیه از مواد موجود در ادرار شما تشکیل می شود. موادی که در سنگ‌ها ترکیب می‌شوند معمولاً از سیستم ادراری شما عبور می‌کنند. وقتی عبور نمی‌کنند، به این دلیل است که حجم ادرار کافی نیست و باعث می‌شود که مواد بسیار متمرکز شده و متبلور شوند. یک سنگ کلیه بزرگ می تواند در حالب شما (لوله ای که ادرار را از کلیه به سمت مثانه تخلیه می کند) گیر کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سنگ می تواند باعث خونریزی شود و ادرار را از بدن شما خارج نکند.

برای درمان اختلالات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.

علائم سنگ حالب

زمانی که این مشکل در فردی ایجاد شود، درد بسیاری را باید تحمل کند و همینطور علائمی را در پی دارد که از جمله این موارد عبارتند از:

سنگ حالب

انواع سنگ حالب

  1. یکی از متداول‌ترین دلایل برای تشکیل سنگ حالب، بلورهای اگزالات کلسیم می‌باشد. این بلور ها در اثر مصرف کم آب در طول روز و گرفتن رژیم غذایی نادرستی که مقدار زیادی اگزالات کلسیم دارد تولید می‌شوند.
  2. اسید اوریک یکی دیگر از مواردی است که باعث تولید سنگ حالب می‌شود. این در مواردی رخ می‌دهد که ادرار حالت اسیدی به خود می‌گیرد و البته بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که به بیماری نقرس مبتلا هستند.
  3. نوع دیگر سنگ، سنگ های کلسیم فسفات است که بیشتر در ادرارهای قلیایی همراه با رژیمهای غذایی نادرست ایجاد می‌شوند.
  4. سنگ‌های استروویت بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که مدام با مشکل عفونت ادراری دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین این نوع سنگ با عفونت‌ کلیوی نیز در ارتباط می‌باشند.
  5. مورد آخر سنگ‌های سیستئین است که خیلی کم‌تر از موارد دیگر رخ می‌دهد و در افرادی ایجاد می‌شود که مبتلا به بیماری سیستینوریا هستند.

عوامل خطر سنگ حالب

فرق سنگ کلیه با سنگ حالب

سنگ کلیه به انباشه شدن املاح معدنی در داخل مجاری کلیوی و ادراری گفته می شود که از انباشته شدن این املاح، سنگ کلیه تشکیل می شود و این سنگ ها معمولاً می توانند در جاهای مختلفی از مجاری ادراری تشکیل شوند. بطور کلی سنگهای کلیه ابتدا در کلیه ساخته میشوند و بعد به قسمتهای پایین تر مانند مثانه میرود. گاهی این سنگها در هنگام خروج از کلیه در مسیر ایجاد انسداد میکنند و میتوانند باعث درد پهلو، عفونتهای عود کننده یا ادرار خونی دائم شوند. وقتی سنگها از کلیه خارج شده و وارد حالب میشوند، دردهای تیزی ایجاد میکنند که در پهلو است؛ ولی درد معمولاً به اطراف پهلو و نواحی شکم تیر میکشد. ممکن است با تهوع و استفراغ توأم شود. دردها به صورت متناوب است یعنی بعد از یک دوره شدید یک زمان آرامش وجود دارد.

درمان سنگ حالب

برخی از سنگ ها به خصوص سنگ های بزرگ، در حالب گیر می کنند؛ زیرا باریک ترین نقطه در دستگاه ادراری می باشد. این امر می تواند باعث درد شدید شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. اگر سنگ بزرگ دارید که بعید به نظر می رسد خود به خود دفع شود احتمالاً پزشک گزینه های درمانی دیگر را با شما در میان بگذارد. پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را برای از بین بردن سنگ حالب بزرگ توصیه کند:

1- قرار دادن استنت در حالب

یک لوله پلاستیکی کوچک و نرم به داخل حالب اطراف سنگ منتقل می شود و به این ترتیب ادرار می تواند سنگ را دور بزند. این راه حل موقت یک روش جراحی است که تحت بیهوشی انجام می شود. ریسک آن کم است؛ اما باید با روشی برای برداشتن یا شکستن سنگ پیگیری شود.

2- قرار دادن لوله نفروستومی

یک رادیولوژیست مداخله ای می تواند با قرار دادن این لوله مستقیماً در کلیه از طریق کمر، فقط با استفاده از آرام بخش و ترکیبی از سونوگرافی و اشعه ایکس درد را تسکین دهد. این کار معمولاً در صورت بروز تب یا عفونت با انسداد ادراری ناشی از سنگ استفاده می شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

3- سنگ شکنی با موج شوک

در این روش از امواج متمركز برای خرد کردن سنگ ها به قطعات كوچكتر استفاده می شود كه می توانند بدون كمك اضافی از دستگاه ادراری رد شده و از بدن خارج شوند.

4- یورتروسکوپی

متخصص اورولوژی یک لوله نازک با اسکوپ را داخل مجرای ادراری و حالب قرار خواهد داد. هنگامی که پزشک سنگ را ببیند، می تواند مستقیماً سنگ را بردارد یا با لیزر به قطعات کوچکتر تقسیم کند که بتوانند به تنهایی عبور کنند. قبل از این روش ممکن است با قرار دادن استنت در مجرای ادرار باعث می شود مجرای ادرار منبسط شود.

5- نفرولیتوتومی از راه پوست

این روش معمولاً در صورت وجود سنگ بسیار بزرگ یا سنگی غیرمعمول در کلیه استفاده می شود. پزشک شما یک برش کوچک در پشت شما ایجاد می کند و سنگ را از طریق برش با نفروسکوپ خارج می کند. اگرچه این روش کم تهاجمی است، شما به بیهوشی عمومی نیاز خواهید داشت.

6- درمان دارویی

این نوع درمان شامل استفاده از داروهای مسدود کننده آلفا برای کمک به دفع سنگ است. با این حال، طبق بررسی مطالعات سال 2018، باید خطرات و فواید آن را در نظر گرفت. آلفا بلاکرها به کاهش فشار خون کمک می کنند که می تواند برای پاکسازی سنگ های کوچکتر مؤثر باشد؛ اما خطر وقایع منفی را نیز به همراه دارد.

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین